Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

UGG: Motebransjens elsk-hat-forhold

Saueskinns-støvlettene fra australske UGG er elsket, hatet og mye omdiskutert vinter etter vinter.

Hva er det første som dukker opp i hodet ditt når vi snakker om merket UGG?

Kanskje du ser for deg kjendiser som Britney Spears og Paris Hilton som på tidlig 2000-tallet gikk rundt i velurdrakter fra Juicy Couture hvor buksebeina var presset opp i de klassiske brune støvlettene. Eller hva med Gossip Girl-skuespillerne Blake Lively og Leighton Meester, som vi som oftest kunne spotte i et par UGGs mellom innspilling av den populære serien. For ikke å glemme det eksemplet vi kanskje er vitne til oftest nå: Tenåringer i UGG-støvletter og parkas.

Disse skoene har levd godt siden starten av 2000-tallet og selv om de har blitt mye diskutert og av noen blitt stemplet som harry, lever merket fortsatt godt. For til tross for at mange har et elsk-hat forhold til de, eller kanskje de egentlig elsker å hate de, er det ikke til å stikke under en stol at det kan være sykt digg å hoppe i et par varme saueskinnssko på de aller kjøligste vinterdagene.

Men hva er egentlig ståa på UGG i dagens motebilde? Ekspertene har ulike meninger.

Motebransjens største hemmelighet

Motenettstedet Manrepeller skrev i mars 2017 en artikkel om at vi ikke skal være flau over å bruke sko fra det australske merket. Her nevner journalisten blant annet at du er i godt selskap om du sverger til skoene og at motebransjens største hemmelighet er at alle eier et par.

En designer som har fått med seg akkurat dette og som bruker det til sin fordel, er Alexander Wang, som i sin høst- og vinterkolleksjon for 2017, viste sko som ser ut til å være inspirert av den klassiske UGG-stilen.

Les også
Morten Hegseth utfordrer bransjen med nytt hudpleiemerke

MinMote-journalist Elise Alexandra Gulbrandsen, innrømmer for Melk & Honning at hun selv har gått til innkjøp av et par UGG, men at dette ikke er en vintersko hun bruker når hun skal pynte seg.

– Det er en sko som er komfortabel og ikke minst varm. Den passer for iskalde og tørre forholde, sier hun og fortsetter:

– Det er bare å innse at UGG er en stygg sko, og jeg tar den ikke helt på alvor som en mote-sko. Likevel har den nærmest fått et ikon-status. Hvem vil ikke bruke tøfler når det er 20 minusgrader og verden er mot deg?

Motejournalist Madeleine Holth mener at det er en klassisk UGG sko i dag, men sier at hun er usikker på om du klarer å bruke den uten å ha en liten klype selvironi. Hun bruker den svenske hiphopartisten Yung Lean som eksempel, og forteller at han brukte skoen, men at det overhodet ikke var seriøst – og at det dermed ble litt kult. Men når det kommer til UGGs plass i motebildet er Holth sikker i sin sak:

– UGG er ikke i dagens motebilde, punktum!

Samarbeider med luksusmerke

Fra tidligere sesonger har vi sett at det australske merket har brukt it-jenter som Hanneli Mustaparta og Alexa Chung i kampanje sine. I år har merket derimot inngått et designsamarbeid med luksusmerket 3.1 Phillip Lim, hvor de kommer med flere nye varianter av UGG-støvlettene til menn. Hvorvidt dette gjør UGG mer moteriktig er ekspertene usikker på.

– Ugg vil vel prøve å sko seg på å slippe en ny kolleksjon med en anerkjent designer. Men disse skoene faller enda mindre i smak hos meg enn den klassiske varianten. Jeg har heller ikke så mye til overs for skoene med mest dilldall som merket har designet selv, sier Gulbrandsen.

Mens Holth avslutter med å si:

Les også
Arrangerer "edgy" julemarked på SALT

– Supreme er ikke et moteriktig merke fordi de jobbet med Louis Vuitton. På samme måte som UGG ikke er et moteriktig merke fordi de jobber med 3.1 Phillip Lim.

Alle bilder via Instagram @AlexanderWangNY @UGG

Les også: Melk og Honnings ekspertpanel anmelder sesongens vintersko 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer