Kopierte Italias store nasjonalskatt.
At motemerker havner i hardt vær på grunn av kopiering er ikke uvanlig. Valentino har saksøkt dette New York-baserte merket og dette danske merket saksøkte denne motefavoritten – og vant.
Nå saksøker Uffizi-galleriet Jean Paul Gaultier.
Det berømte museet i Firenze huser noen av verdens mest kjente malerier og skulpturer fra store navn som Leonardo da Vinci, Michelangelo, Giotto og Raffaello.
Og ikke minst det ikoniske maleriet Venus’ fødsel av Sandro Botticelli fra rundt 1485.
Det falt derfor ikke i god jord hos museet at Jean Paul Gaultier har tatt seg friheten til å bruke motiv fra Venus’ fødsel i flere av sine produkter. Nå saksøker Uffizi det franske motehuset for skader som kan overstige 100 000 dollar, ifølge The Guardian.
Det tilsvarer rundt en million norske kroner.
Motehuset skal ha brukt det italienske maleriet som motiv uten tillatelse på både over- og underdeler.
Da kolleksjonen ble lansert i april, la merket en filmsnutt av maleriet ut på sin Instagram-profil, hvor Venus sin kropp var byttet ut med merkets grunnlegger selv, Jean-Paul Gaultier.
Ifølge italiensk lov kan bruk av landets statlig eide kunst for å selge merch kreve tillatelse og avgift. Museet skal ha oppdaget det hele tidligere i år, da luksusmerket reklamerte for plaggene på nettsiden sin og på sosiale medier.
Eike Schmidt, direktør ved Uffizi, skal derfor ha sendt et brev til merket i april, hvor han ba om at produktene ble fjernet fra markedet. Eller at motehuset måtte betale en avgift.
Det skal ha blitt ignorert.
«Motedesignere bruker jevnlig bildene våre og de fleste er kjent med italiensk lov, som sier at enhver bruk av statlig eid kunst må ha tillatelse eller bli betalt for», sier Schmidt til The Guardian.
Hvor mye avhenger av blant annet volumet av salget og pris på plaggene. Jean Paul Gaultier skal ha brukt Venus’ fødsel på en hel kolleksjon.
«Vi snakker ikke om millioner. Det som er uvanlig her er at de ikke svarte på brevet i det hele tatt», fortsetter Uffizi-direktøren.
Firenze-galleriet bruker en spesiell type software som oppdager om kunsten fra museet blir brukt til å selge produkter på nett. I tillegg følger dedikerte fans med på sosiale medier.
Les også: – Kvalmende, farlig og uansvarlig: Kraftig kritikk fra moteverdenen