Konturering har vært en snakkis siden Kim Kardashian nærmest introduserte begrepet i 2012. I dag florerer Youtube av sminkevideoer, og såkalte «Contouring Kits» selges i stor skala.
Tidligere denne uken presenterte det amerikanske IT-merket Hood by Air sin vårkolleksjon. Inge Grognard, en Jedroot-representert make-up artist med 30 års erfaring, bygget opp looken med produkter fra Mac Cosmetics. Tross likheten til Kardashians før-bilder hevder The Cut og Ny Mag at sminken ikke hadde noe med reality-familien å gjøre, men heller en fascinasjon for plastisk kirurgi, og ønsket om å endre selv det perfekte.
Uansett opphav, trikset fungerer og selv den mest urutinerte kan skape en illusjon av både kinnbein og smalere nese. Om Hood By Airs vri på trenden vil få fotfeste er vanskeligere å si.
Les også: Snøhetta har designet Aesops nye Berlin-butikk
– Merket har jo et mer edgy uttrykk enn mange andre klesmerker, så dette blir mer som et statement enn en direkte beauty-trend, men det kan godt hende at mote- og beautyserier tar inspirasjon fra dette uttrykket, som jo egentlig er ganske kult, sier make-up artist Sara Schultz Pedersen, representert av Pudder Agency.