Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Twin Peaks: TV-serien som aldri går av moten

«I’ll see you again in 25 years» avsluttet Laura Palmer sesongavslutning til Twin Peaks på begynnelsen av 90-tallet. Denne uken, akkurat før den amerikanske kultserien fyller 26 år, returnerer den endelig på skjermen. Og det er ikke bare film- og tv-serieentusiaster som har ventet spent i over to tiår – motebransjen har også trippet etter å få ny inspirasjon.

Da den innflytelsesrike serien debuterte i 1990 satt alle klistret foran TV´n og fulgte med på David Lynch sitt obskure univers. Serien mikset den typiske amerikanske småbylivet, pop-kultur og melodrama med mysterier, drømmer og overnaturlige krefter.

– USA, eller «Amerika» som vi sa da, var fortsatt drømmenes land, hvor alle de kuleste tingene kom fra. Twin Peaks bød på en unik blanding av det attraktive, spennende, fremmede amerikanske – og det gjenkjennbare, «nesten som i Norge» trygge og lokalsamfunnstrauste, forklarer filmskribent Jon Hagene til Melk & Honning.

Agent Cooper i dress

Agent Cooper

Twin Peaks var noe helt nytt på sendeskjemaet. Serien som tok utgangspunk i det mystiske drapet på unge Laura Palmer satte en ny standard for tv-serier. Dette var før den såkalte «serierevolusjonen», hvor programmer som The Wire og Sopranos hadde løftet formatet.

Det var første gang en filmskaper med slik kredibilitet stod bak en serie sendt i beste sendetid. Med filmer som Elefantmannen bak seg hadde Lynch allerede opparbeidet seg et rykte som provoserende avantgardist, og fått en lojal følgerbase. Dette pirret de unge seerne. Det var akkurat som om serien snakket til datidens unge. Twin Peaks ble fremstilt slik at ungdom og unge voksne så på det som noe eget.

– Twin Peaks var den første tv-serien som oste «coolness». Hadde du ikke sett serien, eller hvis du ikke likte eller forsto den, så hang du på ingen måte med i tiden, sier Vegard Larsen, filmjournalist og programleder i blant annet Filmbonanza på NRK til Melk & Honning.

En eventyraktig retropakke

Men folk ble ikke bare bergtatt av den oppslukende og merkelige historien til Lynch. Gjennom Twin Peaks, og filmer som Blue Velvet og Wild At Heart, viste regissøren sin forkjærlighet for 50- og 60-tallet – tiden da han selv vokste opp. Twin Peaks var proppfull av referanser til Amerikas storhetstid. Det hele var som Jon Hagene beskriver det: «En eventyraktig retropakke».

Tre skuespillere fra Twin Peaks på forsiden av Rolling Stones

Twin Peaks-jentene på forsiden av Rolling Stones i 1990

Den amerikanske dineren, bilene, interiøret – og ikke minst garderoben til karakterene var preget av 50- og 60-tallets gylne tider over dammen.

Les også
Huawei lanserer sin mest avanserte smartklokke noensinne: GT 3 Pro

– At folk i en amerikansk småby i 1989 kledde seg som om de var tatt rett ut av James Deans «Rebel Without a Cause», bidro til at serien umiddelbart ble oppfattet annerledes og fascinerende, men det bidro også til å gjøre den mystisk. Mystisk, annerledes og fascinerende er stikkord som alltid har trigget populærkulturen – og moteindustrien, forteller Vegard Larsen.

Klesstilen til de forskjellige karakterene er like komplekse som personligheten deres. Alt fra Laura Palmer sin typiske high school-look til hennes mørkere side i drømmeland, The Log Lady med store strikkegensere, røde briller og tidenes rareste accessoirer og etterforsker Agent Coopers dresser – som ifølge The Guardian brakte normcore på banen før det i det hele tatt var noe som het normcore.

Mye er takket være kostymedesigner og stylist Patricia Norris, en stadig samarbeidspartner av Lynch. Motejournalist Lars Midtsjø fikk gleden av å ta en prat med Norris om hennes samarbeid med serieskaperen da han intervjuet David Lynch for Bon Magazine for noen år siden.

– Hun fortalte at de prøvde å få det hele til å se så realistisk ut som mulig. De ville skape karakterer, ikke karikaturer. De ville gjenskape mid century USA og være tro mot den tiden. Det er en tidsepoke som er veldig stilig, også mikset med den daværende 90-tallsmoten, sier Midtsjø.

Bobby Briggs fra Twin Peaks

Bobby Briggs

Audrey Horne i ikonisk scene fra Twin Peaks

Audrey Horne

50- og 60-tallsantrekk ble offisielt hipt igjen etter at Twin Peaks traff skjermen. Levis 501, den amerikanske fotballjakka, flanellskjorter og knelange skjørt ble fort en del av garderoben til unge på 90-tallet.

Audrey Horne, spilt av Sherilyn Fenn, er en av karakterene som raskt ble et stilikon. På dagtid bestod antrekket av knelangt foldeskjørt, flate sko og diskrete strikkegensere. Garderoben var en «schoolgirl gone femme fatale». Jon Hagene mener dette er en av grunnene til at Twin Peaks har satt tydelige spor i motehistorien.

Les også
Den andre kolleksjonen til Manolo Blahnik x Birkenstock er her

–  Den har den uvante miksen av trygt og truende, og kyskt og pirrende. Eller sagt på en annen måte: Det å være seksuelt utfordrende gjennom å opptre og å kle seg uskyldig, var særlig for de yngre noe nytt, og derfor spennende. Det var kinky, forteller han.

Bittersøt

Twin Peaks inspirerte ikke bare 90-tallets unge til å lete på loft etter pappas fotballjakke eller mammas strikkegenser. Alt fra Coopers signatur trenchcoat til Palmers røde lepper har vært gjengangere på catwalken med klare referanser til kultserien.

– Når Lynch inspirerer moteverdenen, er det ofte kontrasten mellom det bitre og det søte som er referert til. Estetikken er enkel. Twin Peaks er en såpeopera med noe mystisk og forførende under overflaten, forteller Lars Midtsjø.

En modell fra Raf Simons sin høstkolleksjon i 2016 backstage

Raf Simons AW16

Gucci høstvisning er inspirert av the red room i Twin Peaks

Gucci Fall 2016

Og det er nettopp det Raf Simons fortalte backstage etter hans AW16-visning i fjor. Kolleksjonen, beleilig satt på Lynch sin bursdag, var tydelig inspirert av serien fra 90-tallet.

– Jeg liker å lage vakre ting… men det er også interessant når noe går galt, noe rart, noe mørkt. Det er denne kontrasten som appellerer til meg, sa Simons ifølge Dazed.

Raf deler noe av den samme fascinasjonen av den amerikanske kulturen som Lynch, og har på lik linje en kult-følgerbase. Med sitt første arbeid som sjefsdesigner for Calvin Klein tidligere i år var også hovedinspirasjonen USA – alt fra western til de plastikk-dekkete sofaene var integrert i kolleksjonen.

Men det er slett ikke bare Simons som har tatt utgangspunkt i Lynch sitt rare universet, plassert i en småby i staten Washington.

Karakterene – og selve byen – har vært en del av designeres moodboards helt siden den kom på 90-tallet. I over de to tiår har utallige klesdesignere latt seg fascinere. Bare de siste årene kan man nevne eksempler fra catwalken i fleng: Gucci bragte tilbake det beryktete «the red room» i deres Fall´16-kolleksjon. Streetwear-designer Joseph Turvey hyllet serien med trykk direkte inspirert av steder fra småbyen. Kenzo fikk hjelp av David Lynch til både soundtrack og setup for sin visning i 2014. Og Massismo Giorgetti tok utgangspunkt i landskapet til Twin Peaks i sin MSGM- kolleksjon i år. For å nevne noen.

Les også
M&H Storbyguide: Barcelona

Lars Midtsjø mener at grunnen til at så mange designere fortsatt finner inspirasjon fra Twin Peaks er at normcore- og americana-estetikken lever i beste velgående. Moteindustriens endeløse inspirasjon fra Lynch sitt univers kan også forklares med deres felles fascinasjon for ondskapen.

–  Motebransjen har alltid hatt en fascinasjon for det onde. Det er noe chic over det mørke, og mote søker alltid etter det ekstreme. Tenk Givenchy på midten av 2000-tallet med deres referanser til BDSM med lakk og lær. Moteseriene til Steven Klein og Helmut Newton. Tenk på alle fadesene, dødsfallene og selvmordene i moteindustrien. Tenk på det onde skjønnhetsidealet. Ondskapen ligger alltid å murrer i Twin Peaks – det samme gjør den i motebransjen, sier Midtsjø.

Twin Peaks: The Return

Gjennom hele 18 episoder bringer David Lynch tilbake Twin Peaks med sesongen The Return. Denne uken slapp de fire første episodene på rappen, og terningkastene har haglet. Den nye sesongen har høstet all fra toere til seksere.

Men serien vil nok ikke sette like store fotspor denne gangen, som da den først kom. Jon Hagene mener at det faktum at serien ikke er ny, men en oppfølger til et gammelt fenomen vil gjøre at den ikke er like aktuell for dagens yngre generasjon.

– Nettopp det at den er spennende for dem som så originalen for 25 år siden, vil gjøre den mindre interessant for dagens ungdommer og unge voksne. Twin Peaks anno 2017 vil aldri bli ungdommens egen serie, slik Twin Peaks anno 1990 var. Nå er det SKAM som gjelder. Og kinky er ikke lenger noe nytt og spennende.

Om moteindustrien vil la seg bli sugd inn i Lynch sin verden nok en gang, gjenstår å se.

 

Les også: GENERATION Z: Anti-fashion

Siste saker

Mest lest nå
Les mer