Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Tom Ford mener cancel culture har gjort det vanskelig å være kreativ
Foto: David M. Benett via Getty

Tom Ford synes det er vanskelig å være kreativ av frykt for å bli «cancelled»

– Så mange ting som ikke kunne ha blitt skapt.

Det kan virke som at begrepet cancel culture, hvor man eksempelvis boikotter en aktør for kulturell appropriasjon, blir stadig vanligere i dagligtalen. Ikke så rart kanskje, for mange motemerker og kjendiser er blitt beskyldt for dette de siste årene.

Kim Kardashian ble beskyldt for kulturell appropriasjon for denne fotoshooten og Rihanna etter dette Instagram-bildet. Og Gigi Hadid ble beskyldt for blackface for dette Vogue-coveret.

Listen over motemerker som har tråkket i baret blir også bare lengre og lengre. Commes des Garçons ble slepet etter denne motevisningen. Gucci fikk blackface-kritikk etter dette uheldige designet og en stund så det ut til at Dolce & Gabbana bare lagde skandale på skandale.

Nå mener Tom Ford at såkalt cancel culture har tvunget designere til å tenke seg om to ganger.

Den amerikanske moteskaperen sier i et intervju med Evening Standard at selv om en nulltoleranse for kulturell appropriasjon i motebransjen var «et skifte som måtte skje», har det skapt større utfordringer for de kreative.

Tom Ford runway
Tom Ford er berømt for sitt sexy design. Her Bella Hadid fra visning i 2020. Foto: Kevin Mazur via Getty

– Som designere låner vi selvfølgelig alltid fra mange ulike kulturer. Men det ble tidligere sett på som en form for feiring og hyllest, sier 60-åringen til Evening Standard.

– Nå må man tenke seg om to ganger fordi det kan bli sett på som appropriasjon.

Tom Ford er sikker på at mange kolleksjoner som ble elsket før i tiden, ikke ville blitt tatt godt imot i dag. Og at dagens designere går glipp av spontaniteten fordi de må tenke over alt de gjør flere ganger.

– Det er så mange ting som ikke kunne ha blitt skapt, men samtidig trengte man dette skiftet, sier han videre til magasinet.

Designeren viser til eksempler som Yves Saint Laurents Les Chinoises-kolleksjon fra 1977, som var inspirert av Kina, eller Peasant Rive Gauche-kolleksjonen fra 1976.

– Det er en nulltoleranse-politikk, som er bra på så mange måter. Men som kan bli veldig problematisk å forholde seg til hvis man er en offentlig person eller hvis man driver et selskap.

Motemerker som Isabel Marant har gått ut og unnskyldt seg etter kritikk. Det måtte også dette australske motemerket. Til og med dette norske it-merket er blitt beskyldt for kulturell appropriasjon.

Tom Ford skal tidligere ha blitt kritisert for å objektifisere kvinner i sine mote- og duftkampanjer, påpeker The Independent.

Tom Ford synes det er vanskelig å være kreativ i cancel culture-samfunnet
Foto: Faksimile

Moteskaperens kampanjer er kjent for å ha med kvinner og mye nakenhet. Men ikke bare kvinnelig nakenhet.

I 2002 viste Ford frem en naken mannlig modell i en reklame for YSL-duften Full frontal. Kampanjen overlot lite til fantasien og ble så kraftig kost for britene at den ble fjernet i Storbritannia.

Designeren kjent for sine sexy kreasjoner har helt siden sine dager som sjefsdesigner i Gucci fått sex til å selge, ifølge CR Fashion Book.

Den amerikanske designeren og filmskaperen er heller ikke redd for å si det han mener. I 2015 uttalte han i et intervju med The Guardian at han var «like glad i å objektivisere menn som kvinner».

– Tingen er at man ikke kan vise frem mannlig nakenhet i vår kultur på samme måte som man viser frem kvinnelig nakenhet.

– Vi er som kultur veldig komfortable med å utnytte kvinner, men ikke menn. Men jeg ser ikke på dette som utnytting verken den ene eller andre veien.

Les også: It-designer på 28 døde brått

Siste saker

Mest lest nå
Les mer