Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Ville tilstander ved Pharrell x Adidas lansering

Ved midnatt fredag lanserte skobutikken Tennis årets samarbeidskolleksjon mellom Adidas og Pharrell Williams.

Allerede klokken 10.00 fredag stilte William Bøe, seg i kø utenfor butikken, med ett fokus: Han skulle skaffe seg et par Adidas NMD sko fra deres siste samarbeidskolleksjon med den populære artisten Pharrell Williams.

Melk & Honning møter Bøe utenfor hovedinngangen til butikken 23.50, bare ti minutter før Tennis åpner dørene og Bøe har fått i overkant av 170 andre bak seg i køen.

Står gjerne i kø

– Jeg mener egentlig at jeg har sluppet veldig billig unna. Hadde denne lanseringen vært i utlandet, for eksempel i USA, så måtte jeg nok stilt meg i kø noen dager før, sier Bøe.

William Bøe

Han forteller han har ventet utenfor butikken i hele dag, men at butikken har ordnet med en liste over kunder i køen som de har opprop av hver time, så alle har hatt muligheten til å gå på toalettet eller kjøpe seg noe å spise.

– Jeg står her i køen fordi jeg skal kjøpe et par av de nye skoene fra Pharrell Williams. Grunnen til at vi må stå i kø er at de er limiterte. Det er flere folk som vil ha skoene, enn det finnes sko, sier Bø og fortsetter:

– Jeg kjøper skoene for å bruke de selv, men jeg tror de aller fleste her er her for å selge videre.

William Bø røper at etter han har skaffet seg paret han ønsker seg på Tennis, skal han videre bort til YME for å stå i kø til butikkåpningen deres lørdag klokken 10.00. Hver kunde får nemlig bare kjøpe ett par hver av skoene på Tennis.

– Etter dette skal jeg til YME og stå i kø der i ti timer for å kjøpe skoparet i en annen farge. Dette paret skal jeg heller ikke selge videre, for jeg samler på de, understreker Bøe.

Køen gikk fra butikken og langt ned i gaten på hjørnet

Stort oppmøte

Butikksjef ved Tennis i Oslo, Andreas Knudsen, forteller at butikken valgte å kjøre lanseringen ved midnatt etter stor suksess fra fjoråret.

Les også
7 trender som var overalt under CPHFW

–Vi har valgt å ha lanseringen ved midtnatt med tanke på kundene. Da kan de stå i kø utenfor butikken på dagtid, så slipper de å vente gjennom hele natten. Det er litt mer behagelig for de fleste og det passer bedre for dem som jobber på dagen, sier Knudsen.

I Norge er det bare tre butikker som har fått klærne og skoene fra Adidas samarbeidskolleksjon med Pharrell Williams. Det er butikkene Tennis, Stress og YME, alle tre i Oslo. Både Tennis og Stress lanserte kolleksjonen ved midnatt, mens YME venter til butikkåpning lørdag.

Knudsen forteller at av kolleksjonen de har i butikk finnes skomodellen Adidas NMD, i fire ulike farger, en hoodie, vindjakke og t-skjorte. Han kan røpe for Melk & Honning at butikken fikk 40 skopar hver av de fire ulike fargene.

I denne kolleksjonen har Pharrell blitt inspirert av favorittfargene sine, samtidig som har han hatt en LA retro hikingkultur i tankene.

– Vi er superhappy med oppmøte, veldig veldig fornøyd, smiler Knudsen og fortsetter:

– Vi har hatt en veldig god ordning på køen, så alt har gått veldig fint. Vi regner med at butikken vil holde åpent et par timer, helt til køen er over.

Knudsen forteller at de oppfordrer alle kundene sine til å kjøpe skoene til eget bruk, men at de er klar over at noen handler for å selge videre.

Skoparene har en prislapp på 2500 kroner. Det var samme pris som kolleksjonen hadde i fjor, men søker vi disse opp på nettsiden Ebay, ser vi at privatpersoner selger skoene til alt fra 2000 til i overkant av svimlende 60.000 kroner.

Les også
Vårmote med Ingrid Repaci

Knudsen forteller at det er resell på disse skoene, altså at personer selger de videre.

– Vi ser at det er veldig mange ulike priser på skoene der ute og spesielt høye priser på størrelser som er vanskelig å få tak i, sier han og legger til:

– Det blir nok en resell på disse skoene her også, men det er ikke noe vi oppfordrer til. Vi ønsker å se at kundene våre bruker skoene sine selv.

Han avslutter med å fortelle at de forventer at hele kolleksjonen vil bli solgt ut i løpet av natten.

Hovedbilde: Butikksjef ved Tennis, Andreas Knudsen. Foto: Camilla Christensen 

Les også: Streetwear har vært en ganske «safe» måte å være moteriktig på

Siste saker

Mest lest nå
Les mer