Se folkeeventyret passere i revy.
I går kom nyheten om at Moods of Norway er gått konkurs. Motekjendisene har allerede delt sine beste minner med oss, men som det mest folkelige norske klesmerke fortjener Moods sitt eventyr også en hyllest.
Vafler, traktør, sjakkmønster og Mariusgenser. Vi har samlet våre favorittøyeblikk fra eventyret til Norges største klesmerke gjennom tidene.
Traktorvafler på Grand Hotel
I 2010 feiret Moods of Norway nytt samarbeid med Grand Hotel ved å invitere hele kjendis-Norge til traktorvafler på historiske Grand Cafe. Samarbeidet gikk ut på at Grand skulle fungere som arena for alle Moods sine motevisinger og lanseringer frem til 2013. Kokken på Grand-kjøkkenet ble kledd opp i helrosa kokkeuniform, og alle servitørene ble stolte bærere av sjokkrosa og neonblå Moods of Norway-skjorter. Rutedressene ble forebeholdt lanseringes celebre gjester og designerne selv.
Christian Ringnes som Askeladd på Moods-visning
Moods sine visninger har gjennom historien funnet sted på Kongsgården, Travbanen – eller Oslo Spektrum. Et av de mange høydepunktene var da finans-topp og mini-flaske-entusiast Christian Ringes åpnet den spektakulere motevisingen på Kongsgården i 2010 utkledd som Askeladden. Komplett med skreppe på ryggen og og lyseblå dressbukser gikk Ringnes rett inn i motehistorien – og alle våre hjerter.
Se bilder hos NRK.
Samarbeid med brunosten
I 2015 ga Moods of Norway sitt karakteristiske preg til den kjære, norske brunosten. Forpakningen ble rosa med mønster fra Marius-genseren. Kampanjen, og den nye brunosten, fikk navnet «It’s hip to be square» og skulle i følge Tines markedsjef, Karthrine Mo «bidra til å løfte hverdagshelten frem i butikkhyllen, og i kjøleskapet hjemme hos deg og meg».

Bilde via Tine
Ari Behns internasjonale bursdagshilsen
Tåkefyrste og eks-nesten-prins Ari Behn sin hyllest til Moods of Norway på deres 10-årsjubileeum snakker for seg selv.
https://www.youtube.com/watch?v=Fd0FQ48zNeo
Moods of Norway i Los Angeles
Under selveste 17. mai helgen 2009 satset de to gutta fra Stryn alt og åpnet en Moods of Norway butikk i Los Angeles. På denne gledens dag fortalte designer Simen Staalnacke Min Mote at «vi tror dette går fint, produktene våre passer godt inn her, vi har den beste location som vi tror vi kan få tak i, og vi har bygd opp ett fantastisk apparat her borte». I dag, 8 år etter, er butikken på lukseriøse Melrose Avenue en møteplass for alle L.As nordmenn to ganger i året; under den årlige 17. mai festen og Oscar-festen.

Foto: Moods of Norway
Gullruten reklamen som må ha kostet et halvt årsbudsjett
Under Gullruten-sending for 2 år siden ble utdelingen avbrutt av en reklame for Moods of Norway. Moods fylte TV-skjermene med en omskrevet versjon av serien Frikjent, hvor handlingen sentreres rundt den spenstige dressen til kjekkas Nicolai Cleve Broch. I reklamen var også Synnøve Macody Lund, Tobias Santelmann og Anne Marit Jacobsen. Produksjonen var gjort av Snøhetta (ja, samme Snøhetta som har laget Norges Operahus til nesten 5 milliarder kroner).

Skjermdump fra TV 2
Hovedbilde: Moods of Norway
Les også: Moods of Norway har gått konkurs