Taxfree-dufter som ikke lukter taxfree

Taxfree-duftene som ikke lukter taxfree

Fra evige klassikere til nisjedufter.

Det er ikke uvanlig at tankene går til masseproduserte kjendisparfymer når man hører ordet taxfree. Men også her finnes kvalitetsdufter – både noen av verdens fremste klassikere, men også de mer unike duftene som grenser over til det noe utvannede begrepet nisjeduft.

Når det er sagt er det som selger aller best Paco Rabannes «1 Million», Jean Paul Gaultiers «Le Male» og Calvin Kleins «CK Free». Hittill i år har taxfreen på Oslo Lufthavn Gardermoen solgt rundt 10.000 av hver overnevnte duft i store størrelser. Det forteller Hanne Sunby, trainer innen parfyme, kosmetikk og fashion på Travel Retail Norway til Melk & Honning. 

Her er et knippe herredufter fra taxfree som ikke lukter taxfree:

Tom Ford «Ombré Leather»: Den nyeste duften signert designer, filmregissør, manusforfatter og filmprodusent Tom Ford som allerede har en rekke dufter til både ham og henne i sortiment. «Ombré Leather» dufter av kardemomme, sjasmin, patchouli, amber og mose. En rå lærduft som på beste Tom Ford-vis spiller på kontraster og motsetninger som likevel utfyller hverandre ved blant annet å balansere lærets animalske aroma med overnevnte mykere duftfasetter.

Guerlain «L’Homme Ideal»: Grunnlagt av Pierre Francois Pascal Guerlain tilbake i 1828 er Guerlain et dufthus med lange tradisjoner. I løpet av sine 50 år som duftkreatør ble Guerlain blant annet offisiell perfumer for keiserinne Eugènie. I taxfree-sortimentet finnes en rekke dufter fra Guerlain blant annet klassikeren «Habit Rouge». Den ble først skapt av Jean-Paul Guerlain i 1965 som han første orientalske duft for menn. Navnet viser til de berømte røde jakkene brukt av riddere, og dufter av jord, varmt løv og skog med toppnoter av bergamott og neroli, hjerte av treaktig lær og bunnoter av tonkabønner, praline og vanilje.

Chanel «Pour Monsieur»: Klassikeren over dem alle. For sin aller første – og siste mens hun selv levde – duft form enn hentet Gabrielle Chanel inspirasjon fra de tre mennene som hadde størst innvirkning på livet hennes; Boy Chanel, Grand Duke Dimitri Pavlovich og hertugen av Westminster. Chanel ment de alle utstrålte en helt spesiell eleganse, noe også denne duften gjør. En frisk chypre-duft lansert i 1955 med noter av sitrus, krydder og tre for et maskulint, raffinert og tidløst uttrykk.

Chanel «Bleu de Chanel»: Nyheten fra det erkefranske luksusmotehuset ble først lansert som Eau de Toilette i 2010 og først i år som Parfume. Den beholder noe av friskheten fra EdT-en, men er både dypere, varmere og kanskje også noe mer sensuell slik en EdP skal med noter av tonkabønner og sandeltre. En moderne duft med Chanels tidløse signatur.

Valentino «Uomo»: En tydelig og typisk italiensk blend som er maskulin, robust og myk på samme tid. Dufter av naturen, men med innslag av det moderne og urbane. En unik duft fra et av verdens fremste luksusmotehus.

Hermès «Terre D’Hermès»: Først lansert i 2006 som en EdP er denne duften nå også kommet i EdT og Eau Intense Vetiver. Dufter av jord og røtter med en mineralsk signatur av flint og vetiver som skal konnotere våte trær i skogen. Noter av sedertre gjør den tørrere og mer smidig, mens benzoin gir det lille ekstra. Kommer også i reisesett med 155ml EdP, reiseflakong 30ml og refill 125ml.

Prada «L’Homme Prada»: Sammen med den kvinnelige utgaven «La Femme Prada» ble denne duften lansert i 2016. Duften tar utgangspunkt i de klassiske og tidløse duftingrediensene det italienske luksusmotehuset har lange tradisjoner med å bruke, nemlig amber og iris. En luftig og reservert, men samtidig distinkt duft.

Dior «Sauvage»: Inspirert av den klassiske «Eau Savage» fra 1966 lanserte Dior i 2015 duften «Savauge». Siden den gang har den ligget blant topp 10 mest solgte herredufter på taxfreen på Oslo Lufthavn Gardermoen. En aromatisk fougere-duft med noter av bergamott, ambroxan og tre.

Dior «Dior Homme Intense»: En dypere og varmere variant av klassikeren «Dior Homme». Noter av iris gjør duften pudret, klar og ren, mens sødmen fra ambrette gir en sensuell og musklignende duft og sedertre noe røft, trygt og maskulint. Kraftfull, men raffinert slik en EdP skal.

[soliloquy id=’62625′ type=’gutenberg’]

Les også: Trenger vi egne sminkeprodukter for menn?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer