Bilde via Acne Studios

Svensk stormerke gjør samarbeid med britisk luksusmotehus

Slippes 5. november

Acne Studios ble grunnlagt i Stockholm i 1996. Nå, 23 år senere, er merket en av de største svenske motesuksessene gjennom tidene. Til tross for at de kan skilte med en årlig omsetning på mer enn 2 milliarder norske kroner og 50 egne butikker verden over, har de klart kunststykket med å beholde både coolness og it-faktor.

I fjor teamet svenskene opp med en annen lokal helt, nemlig retromerket Fjällreven.

I år har de valgt å rette blikket mot noe fjernere strøk. Om kort tid lanseres samarbeidet mellom Acne Studios og Mulberry.

Det britiske motehuset er kanskje aller mest kjent for sine Bayswater-, Daria- og Alexa-vesker. Og det er nettopp vesker samarbeidet med Acne Studios går ut på. Duoen har nemlig designet en limited edition-kolleksjon bestående av ulike skinnvarer som kommer i butikk allerede 5. november.

– Dette er et samarbeid som handler om vennskap og om vår frihet som merkevarer til å gjøre som vi vil, skriver Jonny Johansson, kreativ leder for Acne Studios i en uttalelse som gjengis på Mulberrys nettsider.

– Det er en samtale mellom Acne Studios og Mulberry som er basert på en gjensidig respekt og et ønske om å skape flotte produkter, fortsetter han.

Administrerende direktør for Mulberry kaller på sin side samarbeidet mellom de to for «den perfekte manifesteringen av selve essensen av merkene. Det viser frem Acne Studios fantastiske svenske designprinsipper, samtidig som det hyller britisk kulturarv og Mulberrys modernitet».

Duoen har ikke foreløpig sluppet noen bilder av veskene, men i en teaservideo på merkenes Instagram-kontoer får man en sniktitt på logoen; En sammensmeltning av det klassiske Mulberry-treet med Acne Studios-bokstavene.

Se dette innlegget på Instagram

05.11.19: Mulberry & @acnestudios #MulberryEngland #AcneStudios

Et innlegg delt av Mulberry (@mulberryengland)

Les også: Acne Studios-grunnleggeren: – Jeg er ikke interessert i mote