Weekday teamer opp med Lee

Svensk motekjede teamer opp med ikonisk denimmerke

Har dykket i denimmerkets 130 år gamle arkiv.

Weekday og Lee slår hodene sammen denne høsten med lanseringen av en samarbeidskolleksjon inspirert av 90-tallets ungdomskultur – minus den nostalgiske biten.

– Vi hadde lyst til å samarbeide med Lee etter å ha funnet gamle Lee-jeans på loppemarkeder i Stockholm. Vi ble inspirert av Spike Jones’ skate-film Mouse fra 1996. På den tiden brukte pro skaters som Guy Mariano og Aaron Meza oversized t-skjorter som hang løst over saggy jeans. Looken virket helt tilfeldig, men veldig kul, sier Per Axen, Men’s Denim Designer ved Weekday til Melk & Honning.

– 90-tallet virker fortsatt veldig relevant i dag, og vi ville ta det tilbake, men på vår egen måte, forteller han.

Samarbeidet skal ta utgangspunkt i aktørenes felles forkjærlighet for denim. Ifølge Axen et av de mest mangesidige og praktiske materialene som finnes.

– Det blir bare mer komfortabelt og finere jo mer det brukes. Holdbarheten til denim gir det også et langt liv.

For kolleksjonen har Weekday dykket i Lees 130 år gamle arkiv. Resultatet er plagg som snekkerbukser, vide jeans, overaller, coveralls og yttertøy dekonstruert og retolket.

– Teamet vårt fikk full frihet til å dykke ned i Lees 130 år gamle arkiv på jakt etter ikoniske denimplagg. Vi så etter plagg som føltes ikonisk for Lee, som for eksempel workwear som vi hadde friheten til å dekonstruere og retolke. Den røde tråden i kolleksjonen er workwear med fokus på en overdimensjonert silhuett og fargerike skriblerier som et morsomt, uventet element.

Se bildene fra samarbeidskolleksjonen her:

Les også: Nå starter klesgiganten med eksterne klesmerker