I studioet til: Vanessa Rudjord x byMAGMALOU

– Klærne mine er ikke noe sjukt imponerende eller revolusjonerende, men det er ting jeg ville gått i selv og som jeg tror alle jenter leter etter.

I en kjeller på Frogner har designere og butikkeiere Andrea Johannesen og Marthe Kveli Valeberg et lite kontor uten vinduer, med vegger og gulv av betong og noen litt kjipe stolper i taket. Men med høye planter, lave, varme taklamper, store arbeidsområder og førstegangsdesigner Vanessa Rudjords smittsomme latter glemmer man at man sitter i noe som egentlig kunne vært en bunker.

– Jeg har alltid sett opp til Vanessa. Hun er alt jeg digger hos en dame. Hun er driftig, «go for it», «no bullshit», «funny»» forteller Kveli Valeberg med et smil og ser bort på Rudjord som later som at hun ikke hører på hva som blir sagt. Den beskjedne latteren hennes forteller at hun får med hvert eneste ord.

– Også har hun jo mange års erfaring i bransjen, skyter Johannesen inn.

– Ja, det også selvfølgelig, forsikrer Kveil Valeberg og blir plutselig litt mer seriøs.

Under Oslo Runway på torsdag skal tidligere Costume-redaktør og blogger Vanessa Rudjord holde sin aller første motevisning. Kolleksjonen er et samarbeid med merket byMAGMALOU som ble startet av Andrea Johannesen og Marthe Kveli Valeberg i 2014. Som et relativt ungt merke har de holdt igjen noe av kontrollen når Rudjord har lagt sitt preg på kolleksjonen. 

– Alle har vært superinvolvert gjennom hele prosessen. Vi har gått igjennom alt alle sammen, og hjulpet hverandre, forteller Johannesen.

Rudjord står i andre enden av rommet og pakker opp sko til torsdagens vising. Hun titter opp et lite sekund for å forsikre oss alle om at «det har vært gøy da!».

– Jo, men det har vært litt skummelt også. Vi er jo et lite merke, og jeg har vært usikker på om vi kom til å klare å ta på oss en så profesjonell person. Men hun er sjukt raus og tilgjengelig, smiler Kveil Valeberg.

– I like måde! ropes det fra skoeskene.

Stemningen i kjelleren er overraskende bra for at det er under en uke til visning. På stativer rundt i rommet henger den lille, men vellagde kolleksjonen til Rudjord som hun har jobbet med i underkant av et år. Som en stolt mor viser hun frem alle plaggene og forteller hvorfor hun valgte å lage det. Kolleksjonen ser ut som den er dratt rett ut av Rudjords karakteristiske klesskap – og det er hun helt klar over.

– Jeg hadde lyst til å lage favorittplaggene mine. Det er noe plagg som alltid går igjen som mine favoritter, som jeg alltid leter etter. Ja, jeg fant jo en fin skinnbukse fra Balenciaga for 10 år siden, men jeg skulle ønske den var litt kortere, eller litt høyere i livet. Også fikk jeg sånn «HERREGUD! Nå kan jeg jo få lage disse plaggene». Det er ikke noe revolusjonerende eller noe man blir sjukt inspirert av sånn jeg blir når jeg for eksempel ser Admir Batlak. Jeg er ikke en «designer designer». Jeg er bare en som jobber med mote som har fått en kjempemulighet tl å lage de klærne jeg elsker og selv tror jenter har veldig lyst på.

Frem til 2006 var Vanessa Rudjord moteredaktør for ELLE Norge, men forlot jobben for å gi det dansk-fødte motebladet Costume en norske utgave. Hun holdt stillingen som sjefsredaktør for norske Costume i 8 år, før hun sluttet for å starte sitt eget nettsted – vanessarudjord.no. Rudjord forteller Melk & Honning at å lage en egen kolleksjon lenge har vært et drøm, og da hun møtte Marthe Kveli Valeberg over en kaffe i fjor vinter var det ikke noe tvil om at hun skulle takke ja. Hun var nygravid med sønnen Harley, men brukte permisjonen til å designe Vanessa Rudjord x byMAGMALOU.

– Jeg syntes det har vært en veldig lett prosess. Da jeg skulle vise skissene for første gang kom de hjem til meg fordi jeg nettopp hadde fått Harley. Jeg hadde en nyfødt unge som hylgråt, så jeg var tvunget til å ta det hele hos meg. Jeg vet ikke om det er derfor de var så positive, men jeg ble så overasket over hvor trygge de var på meg. De var helt med på alle mine ideer fra starten av. Det har ikke vært noe krangling.

Om den smertefrie prosessen skyldes det er de tre designerens varme og positive tone, eller Rudjords kjærlighet og respekt i og for bransjen er vanskelig å vite. Men en ting er sikkert – muligheten å designe en gjestekolleksjon for byMAGMALOU har gitt Rudjord en søt smak av designeryrket.

– Dette er det kjekkeste jeg har gjort jobbmessig – noen gang. Om noen sa til meg i morgen at jeg kunne fortsette å designe klær hadde jeg blitt skikkelig glad. Jeg kunne godt tenke meg å fortsette å designe, men nå skal det sies at kolleksjonen er «see-now buy-now», så om jeg får en ordentlig kald dusj på fredag kan det hende jeg bare dropper hele tanken, spøker Rudjord.

– Jeg tror jo det kommer til å gå bra, men om det ikke gjør det tenker jeg mest på arbeidet bak og at det går utover Marthe og Andrea. Heldigvis har jeg hele tiden hatt det i bakhodet og finspikket på alle tingene for at det skal bli perfekt. Andrea har vært en helt som ikke har blitt sur, forteller Rudjord og ser bort på Johannessen som ler fra pulten sin.

Visningen skal huses på art-deco baren Pigalle på Grønland i Oslo førstkommende torsdag. Rudjord anser showet som en mulighet til å vise kolleksjonens bredde, til tross for beskjeden mengde plagg.

– Det jeg håper er at jeg får vist hvordan jeg vil at kolleksjonen skal styles. Den er liten, men det er en kolleksjon man kan style på velig mange forskjellige måter. Den kan bli veldig stor med mange forskjellige kombinasjoner. Jeg har en stor hvit fuskepels som passer til skinnbuksene, 40-tallskjolen eller buksedressen min. Jeg gleder meg til å vise det frem, forteller Rudjord mens hun entusiastisk blar gjennom stativene.

Rudjord har helt siden Oslo Runways oppstart vært fast inventar på første rad. Som plattformen for hennes første egenproduserte vising, mener hun den norske moteuken har nådd et svært positivt punkt.

Jeg syntes det er veldig bra at de har fått det til. Man har jo prøvd veldig mange ganger og det er veldig positivt at de har fått til en moteuke hvor de faktisk har fått internasjonal presse til å komme. Jeg er veldig stolt og glad over å få være en del av det, avslutter Rudjord.

 

Les også: I studioet til: Michael Olestad