Streetwear-designerens beste tips til å slå igjennom i motebransjen

virgil-abloh-fashion-shows-bringing-fashion-youth-designing-furniture-0010
Foto via Highsnobiety

Virgil Abloh er en av grunnene til at streetwear har blitt en del av de største fashionistaenes garderober. Med sitt Milano-baserte merke Off-White prøver han å gjøre streetwear til noe mer enn bare en kortlevet hype. Abloh er også en av hodene bak Kanye West sin stil og har vært hans samarbeidspartner ved flere prosjekter.

Alboh har aldri studert mote, men skapte seg en navn innen bransjen da han lanserte sitt første merke, Pyrex Vision, som var et DIY-klesmerke.

Designeren forteller til Dazed at han selv savnet noen til å guide han gjennom hans reise i moteindustrien – og har derfor valgt å gi noen råd til forvirrede kreative sjeler.

Her er Virgil Ablohs beste tips til å slå igjennom i motebransjen:

Vit hva din visjon er.

Håpefulle designere bør fokusere på et konsept og en orginal ide. Hans eget arbeid er en miks av å gå tilbake til sitt 17-år gamle selv med skating og musikk, kombinert med andre referanser han har plukket opp gjennom årene. Men når det kommer til å finne sin nisje mener designeren at man ikke skal tvinge det fram.

– Jeg tror det burde komme naturlig. Når det kommer naturlig vil det være mye mer overbevisende for andre.

Finn ditt eget «crew»

Abloh tror sterkt på at kreativitet ikke skjer i isolasjon. Når man omgir seg med andre i et kreativt nettverk pusher det ditt eget arbeid framover, påpeker designeren. Selv er han god venn med alt fra Heron Preston til Kanye West, og er kjent for samarbeidene sine med diverse kreative sjeler.

Screen Shot 2016-05-31 at 11.22.39
Foto via Instagram @virgilabloh

Ikke bry deg for mye om Instagram

I dagens samfunn er sosiale medier viktig, men merker må ha kvalitet bak den perfekte Instagram feeden, mener Abloh. Husk at folk faktisk skal ha på klærne i det virkelig liv, det skal ikke bare se flott ut på bilder.

– Jeg tror visse kan miste fokus på at klærne må relatere til ekte mennesker, og ikke bare digital respons.

Ikke forvent at suksessen vil komme over natten

Dagens kultur med konstant deling på sosiale medier betyr at merker kan eksplodere til kultfenomener over natta – men det er viktig å huske at dette ikke alltid vil være tilfellet.

– Jeg tror sosiale medier gjør at folk vil at suksess skal skje fort, men det må skje i en viss fart, det bør ikke skje for raskt. (…) Det tar år å bli suksessfull, det er ikke noe som skjer over natta. Jobb hardt, så vil du etterhvert bli belønnet.

Screen Shot 2016-05-31 at 11.25.44
Foto via Instagram @virgilabloh

Vær klar over hva som er der ute, og forbli original.

Med internett er det umulig å ikke se hva «konkurrentene» driver med. Selvsagt er det viktig å være orginal, men å vite hva resten av verden jobber med er også vitkig.

– På den måten kan du ha et kritisk blikk på ditt eget arbeid og være sikker på at det er annerledes fra hva alle andre driver med.

Fokuser på hva som skal skje

Det er viktig å ikke bruke for mye tid på å feire sine fremskritt, eller være trist over sine feiltagelser. Man må bevege seg fort videre til neste prosjekt, mener designeren.

– Mitt syn er at å skape er en del av en prosess, og du må alltid gå videre til den neste ideen, uansett om den forrige var en suksess eller en fiasko.

Screen Shot 2016-05-31 at 11.22.21
Foto via Instagram @virgilabloh

Les også: Skal rapperen samarbeide med Chanel?