Virgil Abloh er en av grunnene til at streetwear har blitt en del av de største fashionistaenes garderober. Med sitt Milano-baserte merke Off-White prøver han å gjøre streetwear til noe mer enn bare en kortlevet hype. Abloh er også en av hodene bak Kanye West sin stil og har vært hans samarbeidspartner ved flere prosjekter.
Alboh har aldri studert mote, men skapte seg en navn innen bransjen da han lanserte sitt første merke, Pyrex Vision, som var et DIY-klesmerke.
Designeren forteller til Dazed at han selv savnet noen til å guide han gjennom hans reise i moteindustrien – og har derfor valgt å gi noen råd til forvirrede kreative sjeler.
Her er Virgil Ablohs beste tips til å slå igjennom i motebransjen:
Vit hva din visjon er.
Håpefulle designere bør fokusere på et konsept og en orginal ide. Hans eget arbeid er en miks av å gå tilbake til sitt 17-år gamle selv med skating og musikk, kombinert med andre referanser han har plukket opp gjennom årene. Men når det kommer til å finne sin nisje mener designeren at man ikke skal tvinge det fram.
– Jeg tror det burde komme naturlig. Når det kommer naturlig vil det være mye mer overbevisende for andre.
Finn ditt eget «crew»
Abloh tror sterkt på at kreativitet ikke skjer i isolasjon. Når man omgir seg med andre i et kreativt nettverk pusher det ditt eget arbeid framover, påpeker designeren. Selv er han god venn med alt fra Heron Preston til Kanye West, og er kjent for samarbeidene sine med diverse kreative sjeler.
Med internett er det umulig å ikke se hva «konkurrentene» driver med. Selvsagt er det viktig å være orginal, men å vite hva resten av verden jobber med er også vitkig.
– På den måten kan du ha et kritisk blikk på ditt eget arbeid og være sikker på at det er annerledes fra hva alle andre driver med.
Fokuser på hva som skal skje
Det er viktig å ikke bruke for mye tid på å feire sine fremskritt, eller være trist over sine feiltagelser. Man må bevege seg fort videre til neste prosjekt, mener designeren.
– Mitt syn er at å skape er en del av en prosess, og du må alltid gå videre til den neste ideen, uansett om den forrige var en suksess eller en fiasko.
Les også: Skal rapperen samarbeide med Chanel?