Tenk på å støtte de som støtter andre når du shopper.
Grunnene til å ikke handle for mye nytt er mange – men å bevisst velge merker som jobber for å gjøre en forskjell er en fin måte å kompensere på. I tillegg føles det godt å bry seg.
Når du først skal dra kortet, hvorfor ikke bidra til å finansiere utdanning, menneskerettighetsarbeid eller plastrydding i samme slengen?
Disse merkene støtter veldedighet eller aktivisme med deler av salget sitt.
TOMS: Community-arbeid
Skomerket TOMS er opptatt av veldedighetsarbeid. De engasjerer seg særlig i såkalte grassroot goods, hvor de bistår i langsiktig arbeid for endring på lokalt nivå, og dermed tett på samfunnsutfordringer. De konsentrerer seg i hovedsak om de tre temaene mental helse, motvirking av våpenvold og arbeid som øker folks tilgang til muligheter.
I Instagram-bioen deres står det at en tredjedel av selskapets overskudd går til disse formålene.

Ninety Percent: Velg organisasjon selv
Handler du hos britiske Ninety Percent, kan du stemme på hvor veldedighetspengene skal gå til. Utrolig nok, og som navnet sier, fordeler de 90 prosent av sitt distributørbare overskudd mellom alle som bidrar til kolleksjonene og fem utvalgte veldedighetsorganisasjoner.
Inni hvert klesplagg finner du en kode som du kan legge inn på nettsiden, og så stemme på hvilken organisasjon du ønsker å støtte med ditt kjøp. Her finner du blant annet War Child UK og Wild Aid, og eventuelt kan du velge alle fem!

New Movements: Plastrydding i havet
Norske New Movements fokuserer på bærekraft – både når det kommer til egen produksjon og det å engasjere seg i arbeid for miljøet. For hvert skopar som kjøpes, finansieres plastrydding i havet tilsvarende to og et halvt kilo. Det er det samme som rundt 200 panteflasker.
Dette gjør merket i partnerskap med organisasjonen Empower. All plasten registreres digitalt – og dermed kan du spore hvor i verden det har blitt gjort plastrydding med pengene fra akkurat ditt skokjøp.

A&C Oslo: Utsatte grupper
Det norske smykkemerket fører en egen serie som heter Hope, laget i samarbeid med veldedighetsorganisasjoner i Colombia og i India. Organisasjonen Ladii jobber med å gi støtte og omsorg til gatebarn og kvinner i Jaipur, mens organisasjonen Colart Foundation jobber med å forbedre livskvaliteten til Wayuu-folket i Colombia.
Produktserien er håndlaget hos lokale forhandlere, og inneholder alt fra ringer til toalettmapper til mobilvesker.

Thinx: Kvinnehelse
Undertøysmerket Thinx har et giveback-program som jobber for å bryte ned skam knyttet til kropp og reproduksjon. Ved kjøp av undertøy støtter du arbeid for kvinnehelse gjennom Thinxs samarbeid med blant annet organisasjonene Girls Inc., Safe Horizon, EveryBody og PERIOD.
Mye av arbeidet konsentrerer seg om menstruasjon, opplæring og mentorarbeid innen kvinnehelse og bedre tilgang til hygieneartikler som bind og tamponger.

Patagonia: Miljøaktivisme
Klesmerket Patagonia deltar i aktivisme, veldedighet og miljøarbeid på flere måter. Blant annet har de en selvpålagt Earth Tax på ett prosent av overskuddet som går til miljørganisasjoner verden over.
De har også bygget opp organisasjonen Patagonia Action Works som jobber for å knytte individer til miljøorganisasjoner slik at de kan delta i arbeid for miljøet – gjennom for eksempel lokale eventer, underskriftskampanjer og frivillighetsprogram. I tillegg, gir de ut stipender til mindre organisasjoner som engasjerer seg langsiktig i arbeid for miljøet.

Swedish Stockings: Innovativt, grønt arbeid
Swedish Stockings har en tydelig miljøprofil og engasjerer seg i diverse tiltak for miljøet, i tillegg til innovativt arbeid. Blant annet startet de opp The Swedish Stockings Recycling Club i 2016, hvor de tar i mot alle mulige gamle eller ødelagte strømper og strømpebukser. Disse blir malt og brukt som fyllmateriale i nye industrielle tanker som brukes til å samle opp olje og fett!
De har også laget en tights av plastflasker. Polly Innovation Tights er laget av 24 plastflasker, er produsert på en 100 prosent utslipp-fri måte – og kan også resirkuleres.

Vivienne Westwood: Langtidsengasjement
Selv om det ikke oppgis noen spesiell eller spesifikk andel av overskuddet hos Vivienne Westwood som tildeles veldedighet, må merket likevel med på denne listen. Både merket og Westwood personlig legger stor innsats i veldedighetsarbeid. Vivienne Westwood har lenge vist stort engasjement innen menneskerett, miljø og dyrevelferd, og deltatt på flere kampanjer og tiltak for å belyse eller samle inn penger til ulike formål.
I lang tid har Vivienne støttet blant annet Cool Earth, Greenpeace, Friends of the Earth, Amnesty International og War Child. I 2013 designet hun t-skjorten til Greenpeaces Save The Arctic-kampanje.
