Victoria's Secret Fashion Show skal ikke lenger vises på tv

Store endringer for det utskjelte undertøy-showet

Tar grep for å redde «verdens største motevisning».

Victoria’s Secret har vært i hardt vær den siste tiden. Den amerikanske undertøysgiganten har slitt med både dalende salgstall og sviktende omsetning som et resultat av mangfoldskritikk.

Nå er det store endringer for det amerikanske undertøysmerket.

Mangfoldskritikk og sviktende omsetning

I forkant av det årlige Victoria’s Secret Fashion Show i fjor høst var den australske plus size-modellen Robyn Lawley blant dem som gikk ut og oppfordret til boikott av det som engang ble omtalt som «verdens største motevisning» grunnet mangelen på formfulle modeller på catwalken.

Bare uker senere stormet det rundt Victoria’s Secret-topp Ed Razek etter hans kommentar til Vogue om at verken transkjønnede modeller eller plus size-modeller hadde noe å gjøre på catwalken for undertøysgiganten.

Kort tid etter trakk toppsjef Jan Singer seg som administerende direktør. Det samme gjorde Jann Parish etter knapt ett år ved selskapet.

Med en ny toppsjef på plass kort tid etter startet en snuoperasjon. Men var det for lite for sent for det engang så mektige undertøysmerket som de siste årene har tapt terreng for konkurrenter som Aerie og Rihannas Savage?

Winnie Harlow på catwalken for Victoria’s Secret under undertøy-showet i fjor høst. Foto: Getty Images.

Dropper tv-sending

Da det årlige undertøy-showet ble vist på tv i fjor høst var det til de dårligste seertallene noensinne. Mens 5 millioner mennesker så tv-sendingen året før var det i fjor bare 3,3 millioner. Et varslet tilbakeslag ettersom seertallene har sunket jevnt og trutt med millioner av seere hvert år siden 2013.

Fredag annonserte Victoria’s Secret at de etter nesten to tiår nå ikke lenger vil vise den årlige motevisningen på tv. Det skriver New York Times.

«Vi har bestemt oss for å tenke nytt rundt det tradisjonelle Victoria’s Secret Fashion Show. Vi ser at tv ikke er det rette formatet», sa Leslie Wexner, daglig leder ved moderselskapet L Brands i en uttalelse ifølge storavisa.

Wexner skal også ha hintet om at undertøysmerket nå ser nærmere på muligheten for å utvikle «et nytt type event» for ulike plattformer i fremtiden, men var heller sparsom med detaljene.

Victoria’s Secret har foreløpig ikke kommentert saken.

Hovedbilde: Getty Images.

Les også: Rihanna og LVMH bekrefter luksusmerke