Melk & Honning tok en prat med designeren som definerer dansk mote.
Stine Goya er nærmest blitt definisjonen på dansk mote. Signaturen er fargerik og full av print, og universet har fokus på opplevelse og historiefortelling. Det har sikret både designeren og hennes selvtitulerte motemerke en solid plass i hjertene til moteinteresserte i Danmark, men også internasjonalt sett på både hvermannsen i tillegg til internasjonale superstjerner, influencere og i luksusnettbutikker som Net-a-porter.
– Etter ti år i bransjen har det vært fantastisk å oppleve en stigende interesse på det internasjonale markedet. Vi har vært forsiktig med å investere på nye markeder, men er veldig glad for å oppleve at kjendiser og publikasjoner som passer merkets visjon, har hjulpet oss med å bygge oss opp på det globale markedet, forteller Stine Goya til Melk & Honning.
– Jeg er glad for at vi har nådd så langt. Nå kan jeg se designet mitt bli brukt av kvinner vi beundrer og ser opp til. Det gir lyst til å kjempe videre.
Stine Goya etablerte sitt selvtitulerte motemerke i København i 2006. I dag har merket fire kolleksjoner i året. Stine Goya er representert hos mer enn 450 forhandlere over hele verden, blant annet hos luksusnettbutikken Net-a-porter.
It-merke
Fra skandinaviske it-jenter til internasjonale superstjerner. Stine Goya kan med rette smykke seg med tittelen suksessmerke. Det hele toppet seg tidligere i år da Michelle Obama valgte nettopp Stine Goya da hun stod på scenen under sin bokturné i København. Den tidligere førstedamen bar en spesialutgave av den himmelblå Iris-blazeren og Marcel-buksen som den danske designeren laget spesielt for Net-a-Porter i fjor høst.
– Det var en stor ære å se Michelle Obama bære vårt design. For oss representerer Michelle alt vi streber etter å representere med kolleksjonene våre. Styrke, intelligens, uavhengighet og selvtillit.
– Michelle Obamas livlighet og entusiasme er beundringsverdig. Hennes rolle som mor, forfatter og aktivist viser kvinners flersidigheter. Denne opplevelsen har vært en av de mest minneverdige gjennom karrieren min.
Vogue-favoritt
Tidligere denne måneden gikk sesongens runde av moteuken i København av stabelen – forøvrig som den eneste av de skandinaviske moteukene. Etter tre dager med visninger signert motemerker fra hele Skandinavia, pekte Vogue Runway ut Stine Goya som det beste showet.
– Det føles helt vilt. Vi er virkelig beæret over å ha blitt omtalt som det beste showet i Vogue. Det er alltid en tvil om hvorvidt det arbeidet man har gjort er godt nok, spesielt siden det er så mange dyktige merker så konkurransen er hard, forteller Goya.
I forkant av visningen søkte Stine Goya etter modeller gjennom net-working og dating-appen Buble og Ballroom Scene.
– Jeg tror dette har generert en del omtale. Det har alltid vært min intensjon at designene mine skal hjelpe den enkelte til å leve sitt beste liv og hylle deres personlighet, forteller Goya om den utradisjonelle scoutingen.
Selv tror hun motebransjen har bruk for et friskt pust, og håper visningen under moteuken gav følelsen av å høre til i motebransjen og på catwalken.

Ballroom-inspirasjon
Kolleksjonen, House of Goya, henter inspirasjon fra den internasjonale Ballroom-kulturen, og ser til kultfenomener som Paris is Burning og Kiki.
– Dette resulterte i at kolleksjonen har en ekstravagant estetikk, frihet til å uttrykke seg og med et inkluderende fellesskap. En del av vår identitet er at det skal være plass til selvkjærlighet og selvaksept for hver enkelt person.
Med mer enn ti år siden hennes første kolleksjon, understreker Goya at hun fortsatt er tro mot merkets DNA. Det, mener hun, er et av merkets styrker.
Les også: Holzweiler om København-visningen