I går, onsdag 16. desember, førpremierte Star Wars seneste episode, «The Force Awakens» på kinolerreter verden over. Ti år etter forrige film er franchisen nå eid av Disney. De nye eierne satser tungt på moteindustrien.
På tampen av året kan storsatsningen utvilsomt kåres til årets mest trendy. Filmen har inspirert et titalls samarbeider, fra New Era til storbutikken Bloomingdale’s.
Sistnevnte har hyret inn ti designere, deriblant Giles Deacon, Opening Ceremony og Diane von Furstenberg, til ulike tolkninger av kjente Star Wars-karakterer. Antrekkene er kun sydd opp i to utgaver. En er forbeholdt Bloomingdale’s utstilling, mens den andre auksjoneres bort. Salgsinntektene går til veldedighetsorganisasjonen Child Mind Institute.
I dag er flere varemagasiner fylt opp av effekter, med Selfridges vindusutstilling i spissen. At Stars Wars påvirker motescenen er imidlertid intet nytt.
Verdens eldste motorsykkel-firma
Det britiske motorsykkel-merket Matchless har kledd opp filmens besetning i lærjakkene, og samtidig lansert en kleslinje med 16 ulike skinnplagg – med priser fra ca 2500,- til ca 17000,-. Michele Malenotti, eier og CEO, fortalte Business of Fashion at den Darth Vader-inspirerte skinnjakken har vært desidert mest populær. Han ville ikke utdype øvrige salgstall.
Allerede i sommer avduket Adidas sitt offisielle samarbeid, med metalliske og Stormtrooper-printede varianter av den ikoniske Superstar-skoen. Modellen er for lengst utsolgt, men selges fortsatt på private auksjonssider for tredobbel pris.
— Streetwear-sjangeren har blitt påvirket aller mest. En sneaker kan for eksempel omtales som i «Stormtrooper»-stil, forteller Rune Nilssen, stylist, visual merchandiser og ihuga Star Wars-fan.
Enorme summer
Ti år er gått siden forrige Star Wars-episode, og den enorme mengden merchandise og publisitet har sin naturlige forklaring. I 2012 solgte skaperen George Lucas alt av rettigheter til Disney-gruppen for 23 milliarder kroner. En svimlende sum, men trolig en god investering. De Star Wars-relaterte samarbeidproduktene er ventet å generere totalt 70 milliarder kroner innen 2016, i følge analytikere hos Forbes.
Det som tidligere primært inkluderte leker og spill er i år utvidet til mascaraer via CoverGirl, halskjeder hos Kay Jewelry og joggesett hos Forever 21.
Norsk mote
Den norske klesdesigneren Kjersti Vatle døpte sin 2010-kolleksjon «A Sci-Fi Story», i stor grad basert på George Lucas verker.
— Jeg husker Star Wars gjorde et veldig sterkt inntrykk på meg. Den fantasien den presenterte, og fremdeles presenterer, har inspirert mange kreative mennesker. For meg er Sci-Fi spennende fordi det gir en pekepinn på fremtiden. Star Wars og Blade Runner er to av favorittfilmene mine, og la grunnlaget for (kleskolleksjonen) «A Sci-Fi Story», forteller Vatle.
I dag jobber 36-åringen som fast designer for Røyksopp, og henter fortsatt mye inspirasjon fra fjerne galakser. Under forrige lørdags konsert i Oslo, annonserte forøvrig Bergens-duoen at et Star Wars-samarbeid er på trappene (lenk inn DB-saken her)
— Jeg liker den Jedi/Samurai-følelsen som får meg til å tenke på japanske designere som Issey Miyake og Rei Kawakubo. Universet vil fortsette å inspirere både små designerspirer og store motehus i årevis fremover. The force in fashion is strong, avslutter klesdesigneren.