Vixen awards 2025: St. Sunniva med stikk til influensere

Med en kjole laget av eksklusive plagg som Norges mest kjente influensere
kun har brukt én gang, skapte klesprodusenten Northern Playground
reaksjoner på Vixen Awards fredag kveld.
Kjolen på 10 kg, sydd sammen av 20 plagg fra Tise, ble båret av influenser og
komiker Sunniva Tillson – mest kjent som St. Sunniva.

– Influensere promoterer stadig nye antrekk, men hender at de forkaster dem etter
én gangs bruk – med denne kjolen forsøker vi å sette fokus på det absurde
overforbruket av klær, sier Pardis Molavi i Northern Playground, som står bak
stuntet.

Den norske klesprodusenten Northern Playground har som mål å utfordre
klesindustrien. De ønsker å sette fokus på varighet, tidløshet, vedlikehold og
reparasjon – og det å bruke plagg mange, mange ganger. I år var de sponsor av
moteprisen på Vixen Awards, og benyttet anledningen til å formidle sitt budskap til
de oppmøtte influenserne.

– Det er 173 000 treff på «brukt én gang» i annonser på Finn.no. 107 000 av disse er
på klær og kosmetikk. Når dette er blitt et kvalitetsstempel, har vi et alvorlig problem
med forbrukskulturen vår, fortsetter hun.

Konfrontert med sine egne plagg
Kjolen, skapt av prisvinnende designer Siri Øverland Eriksen, er satt sammen av
plagg fra kjente influensere, og mange av dem var til stede under prisutdelingen. St.
Sunniva konfronterte flere med deres egne forkastede plagg på den røde løperen.

– Jeg fikk snakket med noen av de tidligere eierne av plaggene i kjolen. Mange ble
overrasket over å møte igjen klær de hadde brukt én gang og solgt videre. Til og
med jeg fant en kjole jeg ikke husker å ha solgt engang, sier StSunniva.

Les også
Vårmote med Chris Abolade: - Slapp, sexy og ON!

Det er flott at vi selger videre på Tise og Finn, men hvis vi bare bruker klærne én
gang før vi kvitter oss med dem, bidrar vi ikke akkurat til en bærekraftig garderobe.

Vi influensere liker jo å tro at vi redder verden med stil, men da må vi også gå foran
som gode eksempler – ikke bare ved å videreselge, men ved å elske, bruke og
gjenbruke klærne våre. Det er det som virkelig er trendy.

Er det min topp?

Nordmenn kjøper 70 000 tonn klær årlig, og eier i snitt over 350 plagg hver – dobbelt
så mye som i 1990 og hvert femte plagg vi eier blir sjeldent eller aldri brukt.
Tekstilindustrien står for over 8 % av verdens klimagassutslipp.
Hedda Skaug er blant influenserne som møtte sin egen topp på den røde løperen.

– Er det min kjole, sier Skaug sjokkert.
Hun forteller til St. Sunniva at hun er stolt over at Northern Playground har brukt
toppen hennes i kjolen.

– Jeg skal bli flinkere til å bruke klærne mine mer enn en gang. Vi må være mer
bevisst på det vi kjøper.

Aurora Gude var også en av influensere som fikk gjensyn med en av sine kjoler, som
hun bekrefter kun er brukt én gang forteller.
– Så lenge de blir solgt og ikke går i søpla er jo det bra. Plagget må være perfekt om
jeg skal bruke det flere ganger, fortsetter hun.
Hun bekrefter også at hun ofte ikke bruker klær mer enn en gang fordi «andre
allerede har sett henne i kjolen».

Les også
Skjem deg bort med spafølelsen hjemme

«The Worn Once Dress» blir ikke selv en engangskjole – etter Vixen Awards skal
den stilles ut i Northern Playgrounds butikk og lånes ut gratis til de som ønsker å
belyse tema på fester, eventer, prisutdelinger og liknende.

– Influenserne er også hjertelig velkommen til å få plagget sitt i retur. Da må de love
å bruke plagget flere ganger, avslutter Molavi.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer