Sportsgigant nektet å betale leie

Publisert:

Del innlegg:

Snudde etter massiv kritikk på sosiale medier.

Koronaviruset påvirker hele motebransjen, både nasjonalt og internasjonalt. Butikker og fabrikker over hele verden er stengt, og eventer og moteuker er avlyst. Samtidig som inntektene stuper, løper de faste utgiftene som vanlig.

For kort tid siden gikk Adidas ut og meldte at de ikke kom til å betale leie for noen av sine stengte butikker. Merket har omtrent 500 butikker på verdensbasis.

Denne kontroversielle uttalelsen førte til en storm av kritikk på sosiale medier. Ifølge Financial Times skrev mange at de kom til å boikotte merket.

Tysklands arbeidsminister Hubertus Heil kalte oppførselen til firmaet for «uansvarlig» og poengterte ifølge Business of Fashion at de tross alt har hatt en voldsom omsetning de siste årene.

Verdens nest største sportsprodusent hadde en omsetning på 21 milliarder euro i 2018, tilsvarende 236 milliarder norske kroner.

Slik BoF poengterer har en rekke merker og kjeder rundt om i verden forsøkt å utsette betalingen av leie for å bedre sin egen økonomiske situasjon, noe man også ser mange eksempler på i Norge. Dette kan likevel igjen føre et stort økonomisk press over på huseierne.

Etter mye ytre press går nå Adidas tilbake på det hele.

«Det er nesten ikke noe sted i verden der det er business as usual akkurat nå. Butikkene er stengt, og selv en kjempe som Adidas kan ikke klare seg gjennom dette så altfor lenge», skriver selskapet i et brev til internasjonale medier torsdag morgen.

Ifølge dem kommer de til å ha behov for lån fremover selv etter tiltak som permitteringer, kutting av ansattes arbeidstider og minking i ledelsens lønninger.

De uttaler at de forsto at mange så avgjørelsen om å nekte å betale leie som en mangel på solidaritet.

«Vi vil derfor her komme med en formell unnskyldning. Vi har nå betalt huseierne leie for april», avslutter de.

Les også: Norsk stjernedesigner lanserer treningsklær

Siste artikler

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...