Mange er spente på hva Joachim Trier har i ermet med sin nye romantiske, overnaturlige thriller. Melk & Honning har tatt en prat med Ellen Ystehede som er kostymedesigner for Thelma.
– Det ble en litt brå start med min første spillefilm Bare Bea for snart 15 år siden. Jeg visste egentlig ikke hvor krevende filminnspillinger er, og hvor teknisk komplisert det er med filmkostymer, men jeg har lært mye siden, og lærer fortsatt, forteller hun til Melk & Honning.
Når Joachim Trier lager sin fjerde spillefilm, er det Ellen Ystehede som for andre gang står for kostymedesignet. Thelma er historien om en ung kvinne som i møte med kjærligheten oppdager at hun har skremmende uforklarlige krefter. Etter å ha flyttet fra sin religiøse familie på Vestlandet for å studere i Oslo, får Thelma et plutselig voldsomt anfall på lesesalen, som hun holder skjult for sine foreldre. Samtidig treffer hun medstudenten Anja og de to blir tiltrukket mot hverandre på mystisk vis.
Oslo 31. august fra 2011 var den første Trier-filmen Ystehede designet kostymene til. Og tydeligvis ga det mersmak for dem begge.
– Etter å ha lest manus alene første gang, dannet jeg meg et bilde av filmen og karakterene. Dette er ofte ganske abstrakt og mer stemnings- og idébasert. Jeg visualiserer rollefigurene, og ser for meg personer som kan representere disse. Her er det like mye googling som generell glaning på folk.
Ellen Ystehede har alltid vært interessert i klær og hvordan folk kler seg. Etter videregående gikk hun ett år på søm og tekstilformgiving i Oslo, før hun dro til London og St. Martins for å studere scenografi og kostymeutdanning i fire år. Etter at hun kom hjem, har hun jobbet som kostymedesigner med teater, dans, reklamefilm, spillefilm og tv-serier, som blant andre Lille Eyolf som nå går på Nationaltheatret, seriene Valkyrien og Frikjent, i tillegg til spillefilmen Welcome to Norway.
I researchfasen til kostymene til Thelma, har hun fått inspirasjonsmateriale fra regissør, fotograf og scenograf. De snakket mye sammen om stil og karakterer, et arbeid kostymedesigneren mener er spesielt spennende og gøy med Joachim Trier.
– Vi deler mange felles referanser og idéer. Da rollene ble castet, startet jobben med å konkretisere alt dette, og å finne alt man har sett for seg. Gjennom mange kostymeprøver fant vi frem til karakterene. Det blir mye prøving og feiling også.
Researchen har hun oppsøkt på Blindern, sykehus, menigheter, kjøpesentre og utesteder, men også på internett, i blader, bøker og diverse familiealbum. Det samme gjelder for klærne – de kommer fra absolutt over alt.
– Klærne har jeg funnet i kjedebutikker, Uff, Fretex og Myrorna. Jeg har leid og lånt klær fra designere og kostymelager, venner, kolleger og familie, fått sydd dem opp, farget og patinert. Og litt fra eget skap og lager. Noen ganger bidrar skuespillerne også selv. Spekteret går fra Kemt til Konsum Maxi på Svinesund.
Klesstilen i Thelma beskriver Ystehede som nøytral og realistisk, med en soft palett som hun har forsøkt å gjøre tidsriktig – noe som er en utfordring, siden kostymene må være klare ett og et halvt år før premiere.
– Jeg liker veldig godt å prøve å gjenskape realistiske, kjente miljøer. Men det er også utrolig spennende å oppdage ukjente steder i Oslo, som for eksempel menighetene.
Thelmas stil utvikler seg i flmen, selv om også det er diskret.
– Det var spesielt utfordrende å lage retroscenene i filmen. TIlbakeblikk som bare er ca ti år, er vanskelig, og spesielt når det skal være et ukjent misjonsmiljø. Det er de ørsmå forskjellene det er spennende å finne ut av.
Hovedbilde: Fra filmen
Les også: 6 filmer å kose seg med i sommer