Men nyheten tas ikke særlig godt imot.
Vi er vant til at influencere, kjendiser og andre store profiler har et lite blått verifiseringssymbol ved siden av navnet sitt på Instagram, Facebook og Twitter. Det er kanskje ikke noe man tenker så mye over, men formålet er jo at det skal være synlig at profilen faktisk er den de utgir seg for å være.
I fjor ble det kjent at Twitter, under Elon Musk sin ledelse, gjorde store endringer på dette området. Plutselig kunne hvem som helst få verifiseringssymbolet bak navnet sitt – om de bare var villige til å betale for det.
Nå ser det ut til at det samme vil gjelde for Instagram og Facebook.
Mark Zuckerberg, CEO i Meta (som eier begge plattformene), kunngjorde nyheten via en post på Facebook og en Instagram-story skriver Paper Magazine.
«Denne uken vil vi begynne å teste Meta Verified, en abonnementstjeneste som lar deg verifisere brukeren din med en offentlig ID, få et blått merke, få ekstra beskyttelse mot kontoer som utgir seg for å være deg og få direkte tilgang til kundestøtte» skriver han.
Zuckerberg forteller at motivasjonen bak denne avgjørelsen er å styrke sikkerheten til brukerne.
Så, hva vil dette koste?
For å kjøpe deg til verifisering på Meta-plattformene må du ut med 11,99 dollar i måneden på nett eller 14,99 dollar i måneden på IOS. Det tilsvarer rundt 150 norske kroner.
Meta Verified vil først testes i Australia og New Zealand.
Responsen på nyheten er så langt nesten utelukkende negativ.
Folk på Twitter er som alltid raske med å kommentere hva de synes. Mange påpeker hvordan det gikk da Elon Musk gjorde det samme med Twitter, nettopp fordi det ble vanskeligere å skille hvem som faktisk er en offentlig profil og de som har betalt for verifisering.
Andre mener at det blå verifiseringssymbolet mister verdien når hvem som helst kan kjøpe det.
Se noen av reaksjonene her:
Instagram is soon launching ‘Meta Verified’ where you can pay a monthly fee to become verified on the platform and get some “perks” for joining…
— ChaoticBunny (@ChaoticBunnyTV) February 19, 2023
I knew this was going to happen, Social Media is becoming pay to play.
Mark Zuckerberg apparently not embarrassed enough by spending $50 billion on a metaverse no one wants so now he’s copying Elon’s Twitter Blue https://t.co/sAe5qvED5k
— Paul Tassi (@PaulTassi) February 19, 2023
Twitter and Instagram blue tick was important because it was a flex.
— Anant Ladha, CFA CA CFP LL.B. (@anantladha25) February 20, 2023
Now if it is paid, it is more or less useless
I won’t be shocked if soon fraud ID’s will be verified
After working so hard to get verified on Twitter, Facebook and Instagram, now I have to pay for it.
Time to logout.— Hesborn Etyang (@ItsEtyang) February 20, 2023