Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Rooney Mara er ambassadør for Givenchy Beauty
Rooney Mara. Foto: Jeff Spicer via Getty

Slik følger Rooney Mara i Audrey Hepburns fotspor hos Givenchy

Sjekk ut eksklusiv Q&A med Hollywood-stjernen hos Melk.

Da Hubert de Givenchy startet luksusmerket sitt med samme navn i 1952, ønsket han å frigjøre kvinner ved hjelp av sine nyskapende design som føltes komfortable ut.

Han var svært fascinert av ikoniske Audrey Hepburn, som i sin tid gikk mot datidens skjønnhetsideal. I sine roller i filmer som Breakfast at Tiffany’s fra 1961 og Charade fra 1963 var skuespilleren ikledd Givenchy.

Faktisk designet Givenchy Paris-kostymene til Hepburn i filmen Funny Face fra 1957 også, ifølge Vogue.

At hun var moteskaperens muse, er det ingen tvil om. Designeren mente at også parfyme skulle følge de samme reglene som haute couture. «Duft kler kvinners kropper og forsterker deres personlighet».

Vennskapet mellom Hepburn og Givenchy resulterte i at hans første parfyme ble brukt av henne alene i 1957.

Audrey Hepburn var første ambassadør for Givenchy
Audrey Hepburn i «Funny Face» fra 1957. Foto: Donaldson Collection/Michael Ochs Archives via Getty

Hun ble dermed merkets første uoffisielle ambassadør.

Da han senere ønsket å tjene penger på det, skal Hepburn ha lagt ned veto.

– Je vous l’ interdis, skal hun ha sagt til moteskaperen og duftmakeren.

«Jeg forbyr deg», på norsk. Noe som senere resulterte i duften L’ Interdit, fiffig nok.

I 2018 ble duften relansert med den amerikanske skuespilleren Rooney Mara som ansikt utad og ambassadør for merket.

Rooney Mara
Rooney Mara med de karakteristiske røde leppene. Foto: Jon Kopaloff/FilmMagic via Getty

Hun er forbløffende lik Hepburn med sin bleke hud, mørke hår og markerte øyenbryn.

Oppmerksomheten 36-åringen har fått for sin iøynefallende look, som minner om en moderne, men klassisk pinup-look, har fått tilnavnet The Rooney Mara-effect. For på et tidspunkt skulle «alle» motehusene ha modeller med mørkt hår, blodrøde lepper og naturlige øyenbryn.

Rooney Mara
Mara i et antrekk med moderne Audrey Hepburn-vibber. Foto: Jeff Spicer via Getty

Det faktum at den første Givenchy-duften ble brukt av Audrey Hepburn selv, fascinerer Mara og gjorde at hun takket ja til å bli merkets ansikt utad.

De fleste kjenner henne nok igjen fra filmer som The Girl with The Dragon Tattoo. Etter at hun tidligere i år fikk en sønn med skuespillerforloveden Joaquin Phoenix, er stjernen snart aktuell med filmen periodedramaet Nightmare Alley, hvor hun spiller sammen med Bradley Cooper og Cate Blanchett. Mara spilte forøvrig sammen med Blanchett i julefilmen Carol fra 2015.

Frem til nå har man måttet kjøpe Givenchy sine dufter i utlandet. Men 6. september lanseres imidlertid Givenchy sin beautylinje med både duft, make-up og hudpleie i Norge.

I den forbindelse har Melk & Honning fått tilgang på eksklusiv Q&A med Givenchy-ambassadør Rooney Mara, hvor hun snakker om hva hun forbinder med skjønnhet og ikke minst dufter.

Givenchy Beauty lanseres i Norge
Merker har lenge brukt kjendiser som ambassadører. Foto: Givenchy

Hva representerer parfyme for deg?

– Jeg tror lukter har stor makt. Visse dufter kan fremkalle alle mulige minner og følelser.

Hva er ditt favorittminne når det gjelder duft?

– Lukten fra The Girl with the Dragon Tattoo. For på screentestene hadde klærne en spesiell lukt – damen som lagde dem hadde lagt duften sin i dem. Jeg husker det så godt. Og mens vi lagde filmen, fortsatte duften å vedvare. Jeg har fremdeles duften og hver gang jeg lukter den, blir jeg tatt med tilbake til den tiden og den karakteren.

Hvor ofte bruker du duft og når?

– Jeg bruker parfyme ved spesielle anledninger. Eller når jeg jobber, hvis jeg vil at karakteren jeg spiller skal lukte noe spesielt.

Har synet ditt på parfymer endret seg siden du ble ansikt utad for L’Interdit?

– Ja. Jeg visste ikke at det ligger så mye kunst og vitenskap bak en duft. Det er et helt språk for det. Jeg forstår det fremdeles ikke helt, men det er kult å lære hvor mye som ligger bak skapelsen av en ny parfyme.

Hva er ditt daglige skjønnhetsrituale?

– Jeg har ikke så mange skjønnhetsritualer. Men jeg bruker alltid solkrem. Og jeg bruker nesten bare naturlige produkter og oljer.

Hva er favorittene dine blant skjønnhetsprodukter?

– True Botanicals Calm Pure Radiance Oil, rosevann, Everyday Oil, Carasoin Cold Fusion Intense Moisture cream, Olio E Osso og hårprodukter fra Virtue.

Hva gjør en kvinne vakker?

– Å være selvsikker og medfølende.

Les også: Smykketrenden kjendisene digger

Siste saker

Mest lest nå
Les mer