Vita og Vita Exclusive slås sammen til en merkevare

Slik blir nye Vita

Slår sammen merkevarer og vil ta et oppgjør med skjønnhetspresset.

I vinter kunne Melk & Honning avsløre store endringer for den norske skjønnhets- og velværekjeden Vita som etter det Melk & Honning erfarte allerede da jobbet med en ny strategi for relansering og reposisjonering til ett varemerke. Det skulle skje i løpet av 2019.

Administerende direktør i Vita, Kristina Johansson, bekreftet arbeidet med en ny strategi, men holdt kortene tett til brystet.

I en mail til Melk & Honning skrev hun:

«Ja, det stemmer at vi jobber med ny strategi for VITA. Vi ser både på posisjonering, sortiment, butikk-konsepter og digital distribusjon. Målet er å styrke VITA som merkevare, sikre kundelojalitet og vekst. Jeg gleder meg til å presentere strategien nærmere for dere i løpet av våren når vi har kommet lengre i våre interne prosesser».

I havn

Først denne uken ble resultatet av den nye strategien kjent; Vita og Vita Exclusive slås sammen til ett varemerke. Det er bransjenettstedet Kampanje som først omtalte saken.

– Det viktigste er å kunne møte våre kunder på den beste måten. Det gjør vi med ett tydelig konsept og en reposisjonering av Vita. Vita skal være for alle, og skal man være det trenger man et bredt sortiment utifra både prisbilde, produkter og kategorier basert på kundenes behov. Med vår nye posisjon og konsept legger vi til en mer emosjonell verdi enn tidligere, sier Johansson til Melk & Honning.

Kristina Johansson er administrerende direktør i Vita. Nå slås Vita og Vita Exclusive sammen
Kristina Johansson. Foto: Fred Jonny

Med det droppes Vita Exclusive-varemerket til fordel for ett varemerke med rimeligere og dyrere merkevarer side om side i sortimentet. Kjeden har også fått ny logo, og flere butikker er blitt bygget om. De nye såkalte pilotbutikkene er å finne på Majorstuhuset, Oslo S, Oslo City, Strømmen og Storo.

– Noen av pilotbutikkene har knapt vært åpne en måned, men har blitt godt mottatt av kundene allerede. Tanken er at man skal kjenne seg velkommen i et demokratisk, skandinavisk, lyst og åpent miljø, og at butikken er annerledes enn en typisk kosmetikkbutikk.

Ut mot skjønnhetspress

I forbindelse med den nye strategien lanserte Vita torsdag også sin nye reklamekampanje A million kinds of beautiful. Den består av fire reklamefilmer helt uten retusjering. Bakgrunnen skal være et ønske om å ta et oppgjør med skjønnhetspresset i bransjen ved å vise mangfold i form av ulike kropper og aldre.

– Nylig gjennomførte vi en undersøkelse med Sentio Research Group blant norske kvinner. Den viser at hele 43 prosent opplever utseendepress i sosiale medier, hvor presset er størst i aldersgruppen 18 til 35 år, forteller Johansson.

– Undersøkelsen viser at nesten halvparten av norske kvinner opplever at de av og til kjenner seg hindret i å være den personen de ønsker å være. Vi tror at kvinner er lei av utseendepress, og disse resultatene har naturligvis påvirket oss i vårt valg av posisjonering, og ikke minst lanseringskampanjen A million kinds of beautiful.

Hun forteller at Vita ikke ønsker å moralisere, men at de som markedsledende kosmetikkjede likevel vil ta ansvar.

– Skjønnhet betyr veldig mye for ulike personer. Det handler ikke nødvendigvis alltid om utseende, det kan handle om å eksempelvis ta vare på seg selv og huden. For oss innebærer dette å ta en tydelig posisjon i forhold til våre kunder, leverandørene og ikke minst internt. Våre franchisetakere er veldig stolte over vår nye posisjon.

Hovedbilde via Oslo City

Les også: Disse vant under norsk kosmetikkprisutdeling