Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik skal Holzweiler erobre verden
Fra skjerf på rull til egen restaurant - slik skal Holzweiler erobre verden. (Foto: Ignat Wiig)

Slik ble Holzweiler ett av Norges mest suksessfulle motemerker

Holzweiler gikk fra skjerf på rull til å bli motemerket alle snakker om.

Fra et liten skjerfkolleksjon til et fullverdig motehus med internasjonale ambisjoner har Holzweiler virkelig gått gradene. Men hvordan ble de egentlig ett av Norges fremste og mest suksessrike motemerker?

I 2006 starter søskenene Susanne og Andreas Holzweiler klesagenturet Holzweiler Agency. De får etterhvert lang erfaring med det å selge klær, men ser et hull i markedet. I 2013 lanserer de en skjerfkolleksjon. Det går over all forventning, og de kommer opp med ideen om skjerf på rull. Også det blir en kjempesuksess. Nå er tiden inne for å ta det hele et skritt videre.

– Jeg hadde akkurat vært hjemme i barselpermisjon med vår andre datter, og var virkelig ikke klar for å begynne med klær. Jeg følte ikke jeg hadde nok erfaring, forteller Maria Skappel Holzweiler.

Slik skal Holzweiler erobre verden
Maria Skappel Holzweiler og Duy Dinh Ngo har ansvaret for design ved Holzweiler. (Foto: Ignat Wiig)

Men ikke lenger etter starter de tre et klesmerke, og Maria er med som designer.

Allerede fra starten begynner Holzweiler med både dame- og herrekolleksjoner. Den første kolleksjonen lanseres i 2014. Siden baller det på seg. Merket utvides til å omfatte tilbehør og sko i tillegg til ready to wear.

I 2016 blir Duy Dinh Ngo med på laget som designer, og det blir for alvor fokus på herre. Han har bakgrunn fra klesbutikk, og kjenner søskenparet fra agenturtiden.

– En dag ringer Susanne meg, og så går alt veldig fort. Plutselig har jeg signert kontrakten, og det føles bare veldig riktig. Vi har samme visjoner og ambisjoner. Det er rett og slett en skikkelig god match, sier han.

Fra silkeskjerf til hele kolleksjoner har Holzweiler gått gradene. (Foto: Ignat Wiig)

– Om vi er et motehus? Vi har kanskje ikke brukt det ordet, men vi er jo faktisk blitt det!

– Vi er skikkelig stolte over at ting har skjedd relativt fort. Samtidig har vi vært målbevisste og virkelig satset hele veien.

Den er ifølge Maria blitt til mens de har gått – og det på høyst organisk vis.

– Jeg tror det er viktig å sikte høyt og å ha noe å strekke seg etter.

– Om man noensinne stopper er jeg egentlig usikker på. Jeg tror det handler om ikke nødvendigvis å gjøre helt nye ting, men å gjøre ting bedre.

Slik skal Holzweiler erobre verden
– Vi lager klær for venner og familie, sier Maria Skappel Holzweiler. (Foto: Ignat Wiig)

De snakker om Holzweiler som en familie, og tror den mentaliteten er noe av årsaken til det som ikke kan omtales som noe annet enn en suksess.

– Når vi bestemmer oss for å gjøre noe, så er det en drive i hele teamet her på huset – alt fra design til content, pr og salg. Da funker det så utrolig bra!

– Som nå når vi skal lansere smykker. Det er så gøy for alle er så med.

– Alle her har store ambisjoner når vi først setter i gang med noe, og da gir vi oss ikke før vi har fått det til, legger Duy til.

Det siste året har de opplevd å virkelig bli heiet på, forteller Maria. Hun mener kundene fra tiden med skjerf på rull fortsatt er med, og at merket nå treffer bredt samtidig som de når de ynge generasjonene.

Holzweiler har hovedkontor og showroom på Lysaker Brygge i Oslo. (Foto: Ignat Wiig)

– Jeg opplever at vi også treffer den unge generasjonen. Vi er veldig inspirert av de, så det føles fint når de omfavner Holzweiler.

– Det er vanskeligere å definere en målgruppe nå enn tidligere, spesielt når det kommer til klær. Det kommer an på personen. Til syvende og sist lager vi klær vi selv synes er fine, og som vi håper andre også synes er det, sier Duy.

– Vi designer klær for venner og familie, og oss selv så klart. Det inkluderer jo ganske mange typer folk, supplerer Maria.

Som for så mange andre små og store motemerker er bærekraft viktig for Holzweiler som ifølge Maria lenge har hatt «ganske hårete mål».

Slik skal Holzweiler erobre verden
Maria Skappel Holzweiler og Duy Dinh Ngo i samtale med Melk & Honning-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir. (Foto: Ignat Wiig)

– Det er vanskelig, og det er ikke gjort over natta å ta mer bærekraftige valg.

– Men vi streker oss etter nye mål hele tiden, og gjør så godt vi kan. Vi er opptatt av å ta valg som føles riktige, og som designere tenker vi hele tiden på hva vi kan gjøre for at produktet skal være litt bedre hver gang.

– Samtidig handler bærekraft om mye mer enn bare selve produktet. Det handler jo om alt rundt og om alle som jobber med det. Derfor søker vi å være mer bærekraftige i hele verdikjeden, legger Duy til.

Yttertøy er en av de nye satsingene fra Holzweiler. Dunjakkene inneholder redown og kvalitetene er resirkulert (Foto: Ignat Wiig)

– Vi har alltid hatt et ønske om å lage produkter som kan leve lenge, og som ikke nødvendigvis er så trendbasert. Det er jo mer bærekraftig i seg selv. Samtidig har vi alltid tatt valg basert på magefølelsen. Det har ikke vært sånn at vi har blitt tvunget inn i dette med bærekraftighet. Det har alltid ligget der som en slags felles driv for hele teamet, forteller Maria.

Det er allerede et par siden Holzweiler byttet ut plasten som brukes til emballasje av klær og skjerf som sendes fra fabrikk til et materiale som er nedbrytbart og som kan kastes i matavfallet. Samtidig er nesten all ullen i skjerfene deres resirkulert og bomullen de bruker økologisk. Miljø er også første punkt på listen når det norske motemerket ser etter nye fabrikker.

Slik skal Holzweiler erobre verden
Den smått ikoniske hengeren er blitt det norske motemerkets kjennetegn. (Foto: Ignat Wiig)

– Vi ønsker at barna våre skal kunne finne Holzweiler-klær som fortsatt er relevante og i god stand i second hand-butikker, sier Duy.

Alt av set-design Holzweiler bruker når de gjør produksjoner slik som visninger og kampanjebilder skal kunne gjenbrukes eller gjenvinnes. Drivhuset som de brukte som kulisse under visningen av sin AW20-kolleksjon under den danske moteuka i Købehavn har siden vært på turné verden rundt, blant annet som en del av merkets pop-up i Bejing i Kina.

I flere år har Holzweiler vist sine nyeste kolleksjoner under Copenhagen Fashion Week, og har etterhvert blitt en fast innslag på programmet. Denne gangen satt koronakrisen en stopper for fysiske tilstedeværelse, men likevel har de aldri følt seg mer inkludert i København enn nå.

Slik skal Holzweiler erobre verden
Fra Holzweilers AW21-visning som ble vist digitalt under moteuken i København. (Foto: Magnus Nordstrand)

– Det er så rart. Vi har alltid vært «de fremmede» i Købehavn fordi vi er norske. De har alltid vært veldig inkluderende altså.

– Men denne gangen følte vi en varme fra det danske folk som vi ikke har følt tidligere. De omfavnet oss virkelig som brand, sier Maria.

Visningen holdt de på brygga – rett utenfor døra til eget hovedkontor på Lysaker brygge i Oslo. Den er blitt løftet frem av internasjonale motemedier som et av høydepunktene under den danske moteuka, som denne sesongen ble heldigital grunnet koronakrisen.

Slik skal Holzweiler erobre verden
Fra Holzweilers AW21-visning som ble vist digitalt under moteuken i København. (Foto: Magnus Nordstrand)

– Vi har vært skeptiske til digitale visninger fordi vi har fryktet at folk kanskje ikke får helt den samme opplevelsen. Men fra rundt 300 som vanligvis får oppleve visningene våre, nådde vi denne gangen ut også til alle de andre som er så viktige – kundene våre og alle de som heier på oss.

– Også var det fint å få vise en liten bit av Norge og hvor vi kommer fra. Jeg tror folk nå i større grad skjønner hvorfor vi inspireres av naturen. De skjønner kanskje også litt mer av merket når de får se helheten, sier Duy.

Fra Holzweilers AW21-visning som ble vist digitalt under moteuken i København. (Foto: Magnus Nordstrand)

– Vi er utrolig stolt av å være norske. Norge har jo ikke noen voldsomt lang motehistorie, så det å få vise at man er norsk og ikke alltid bare skandinavisk, det var skikkelig fint, legger Maria til.

Hjemmemarkedet er fortsatt det aller viktigste for Holzweiler som har gjort supersuksess også internasjonalt. I dag er de inne på dører som Browns, Selfridges, Net-a-porter, Gallery Lafayette, ITHK, Farfetch og Barneys.

– Hjemmemarkedet er det aller viktigste for oss, men vi drømmer selvsagt også om å bli enda større internasjonalt, sier Maria.

– Selv om vi noen ganger bare må klype oss i armen.

Som da Gigi Hadid plutselig og helt uten forvarsel dukket opp i en oransje hettegenser med henger-logo fra Holzweiler.

– Vi fikk sjokk. Hun valgte oss! Det var ikke noe betalt partnerskap eller noe sånn. Det var skikkelig viktig for oss, og kom som en overraskelse. Da følte vi at vi virkelig ble sett også utenfor Norge.

Maria mener støtten fra både norske og internasjonale kjendiser og influencere er viktig.

– Selvfølgelig har det masse å si. Ikke bare at de velger oss, men også at får frem edgen i merket. De har en fantastisk egenskap til å vise ytterpunktene av hva vi kan få til, og det er veldig verdifullt for oss.

Slik skal Holzweiler erobre verden
Gigi Hadid i Holzweilers henger-genser i 2017. (FotoRaymond Hall/GC Images)

For snart ett år siden ble koronakrisen et faktum, og som for mange andre rammet den også Holzweiler hardt.

– Vi ville bare grave oss ned, men så har du Andreas da som bare giret opp og kjørte i 120 kilometer i timen ut i verden. Det at han tenkte at vi ikke kan bremse nå, det gav oss mange muligheter, sier Maria.

– Vi har klart oss veldig bra gjennom det siste året, tross omstendighetene. Vi har lært mye, og kommet tettere på hverandre, sier Duy.

– Også hadde vi litt flaks. Vi lanserte nemlig joggesett. Det var god timing. Vi hadde fokus på comfy fits fremfor festtøy – det var riktig valg, kan du si.

(Foto: Ignat Wiig)

For i stedet for å ligge lavt gjorde Holzweiler nærmest det motsatte. De satses for fullt med egne kolleksjoner, samarbeider og digitale visninger, åpnet sin første butikk utenfor Oslo (der merket allerede har tre butikker), lanserte et splitter nytt konsept og avslørte planer om å åpne restaurant.

– Det blir så spennende. Vi gleder oss skikkelig. Vi har savnet et sted hvor vi kan invitere alle til å ta del i hvem vi er og hva vi gjør. Jeg håper vi kan skape en konstant sommerfest-vibe der når alt åpner opp igjen.

– Vi elsker å jobbe med mennesker som er flinke til det vi ikke er så gode på. Men du skal ikke se bort i fra at hvis jeg vil invitere til frokost, så stikker jeg ned og baker et brød selv. Det er det som gjør oss annerledes. Vi passer ikke inn i en mal. Har vi lyst til å gjøre noe, så gjør vi det.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer