Åtte deltakere kjemper om tittelen.
De siste årene har beauty-markedet nærmest eksplodert, og både interessen for og kompetansen innen sminke og hudpleie har økt voldsomt – mye takket være Youtube.
For ettersom det å dele anmeldelser, tutorials og hauls, der man viser hva man har kjøpt, ble en greie på Youtube for nesten ti år siden, har det å følge med på, etterape og klikke produkter hjem blitt en hobby for mange.
Det har TV 2 bitt seg merke i. I høst kommer nemlig programmet Glow Up, der Norges neste makeup-stjerne skal kåres.
Gjennom syv uker skal åtte deltakere testes og utfordres for å bevise både sine sminkeferdigheter og nivået av kreativitet. Hver uke sendes tre episoder, med nye tema, en ny gjestedommer og en såkalt face-off der de som imponerte minst må kjempe om å få bli med videre i konkurransen eller ei.
Les også: Er toppen nådd for skjønnhetsmarkedet?

Influencer som programleder
Tara S. Nilsen, PR- og medierådgiver for TV 2 bekrefter til Melk & Honning at det er interessen for makeup og sminke som kunstnerisk formidling, i tillegg til det økte engasjementet rundt avansert makeup, som gjør at nettopp dette føles så relevant nå.
– Det er mange spirende makeup-talenter i Norge, og flere av dem viste interesse da de hørte om konseptet, forteller hun, uten at de vil avsløre hvor mange søkere de hadde.

De åtte spesielt utvalgte har alle mellom 1000 og 600 000 følger på sosiale medier. To av de åtte er menn.
– Sminke er jo for alle! Deltakerne i Glow Up konkurrerer i avansert makeup, og det er mange gutter som er gode på det.
Bloggeren Martine Lunde, kjent fra Skal vi danse og som nytt tilskudd til Bloggerne, skal lede programmet.
– Det var ikke vanskelig å komme frem til at hun skulle være programleder. Vi er utrolig glade for å ha henne med, forteller Nilsen.
Imponert over nivået
De to hoveddommerne som skal bedømme om hvorvidt delternes ferdigheter holder mål eller ei er Tomas Erdis og Dajana Tomanovic. Førstnevnte er makeup-artist med podcasten Glam Talk med Tomas Erdis og jobber med navn som Astrid S, Bik Bok og Jean Paul, mens sistnevnte har bygd opp et eget lite sminke-imperie gjennom kurs og produkter.
Erdis kan fortelle at han ble imponert nivået på deltakerne.

– Å bruke så mange timer på sminke som disse gjør, viser hvor dedikerte og ambisiøse de er! Og dette er er jo noe de gjør utover den faste jobben eller hverdagen de ellers har.
En god makeup-artist er ifølge Erdis en som klarer å lese ulike situasjoner og vet hva som er realistisk, må til, ønskes og forventes.
– Det er din jobb som makeup-artist å vite om looken du har fått forespurt av din klient er noe dere kan oppnå innenfor den gjeldende tidsrammen eller ikke. Vær ydmyk og nyt det at man aldri er ferdig utlært. Man bør bruke det til sin fordel og inspirasjon, sier han.
Erdis forteller at han er stolt og ydmyk over å ha fått tatt del i utviklingen til deltakerne. P
– Jeg synes det er helt fantastisk at deltakerne har klart å levere så store og kompliserte forvandlinger som de har gjort, og dette under press.
Glow Up har premiere på TV 2 Sumo 23. oktober
Les også: Dette er beautyinfluencerne du bør følge på Instagram