Halloween-kostymene som skriker 2019

For deg som vil vise at du følger med på zeitgeist.

Om få dager skjer det som for mange amerikanere faktisk er årets store happening; halloween. I landet med de 50 statene, er dette noe det satses enormt på. Hver eneste hage og inngangsparti er dekket med skumlerier av ulikt slag den 31. oktober, og handelsstanden gnir seg selvfølgelig i hendene av de milliardene av kroner amerikanerne punger ut med.

De siste 15 årene har den grufulle høytiden klart å snike seg inn i Europa, om enn i en noe mer halvveis versjon. Litt mindre trick or treat og zombie-landskap i folks hager, og mer voksne halloween-fester av ymse slag.

Forrige lørdag valgte Stordalen-paret for eksempel å invitere 250 kjendiser til en storslått halloweenfest i hovedstaden.

For deg som ikke var så heldig å være med på det ville kalaset, har vi samlet sju tips til halloween-kostymer á la 2019. Og ett du bør droppe.

Les også: Nå fjerner Instagram disse filtrene

Hvem som helst i Euphoria

Denne amerikanske tv-serien har ikke bare blitt superpopulær i seg selv; den har også gjort at den allerede pågående sminkefanatismebevegelsen har nådd nye høyder. Glittersminke opp til øyenbrynene? Ja, takk. Knallfarger á la drag queens? Say no more.

Å la halloween være en unnskyldning for å kle seg i overkant vågalt er kanskje litt vel 2003. Skylder man likevel på at Maddie eller Kat i Euphoria er inspirasjonskildene er det meste plutselig helt innafor.

Kylie Jenners «Rise and Shine»

I forrige uke klarte denne superinfluenceren og makeupgründeren å «break the internet» via en filmsnutt der hun synger Rise and Shine til datteren Stormi (1).

Hashtaggen ble på kort tid den aller mest populære på TikTok, og Kylie Jenner valgte selv å kapitalisere på hypen ved ta patent på Rise and Shine og lage eget merch med setningen på. Dette er for lengst utsolgt, men hva med å dukke opp som denne solen hun postet via sin Instagram? Det er forøvrig den samme som figurerer i tv-serien Teletubbies, med litt triksing fra Kylies side.

Lil Nas X på Grammy-utdelingen

Den amerikanske rapperen fikk tidligere i år et kjempegjennombrudd med låta Old Town Road. I etterkant av dette har 20-åringen vunnet en rekke priser – og ikke minst blitt kjent for sin utrerte, fargerike klesstil.

Det aller mest minneverdige antrekket er muligens det han bar på forsiden av Time Magazines augustnummer. Der var han iført en helrød historie, selvfølgelig med kjennetegnet cowboyhatten. Stylingen var det forøvrig norsk-svensk-somaliske Hodo Musa som stod for.

Cardi B eller Jared Leto på Met Gala

Hvert år holdes motebransjens svar på Oscar-utdelingen på Metropolitan Museum of Art i New York. Tidlig i mai i år fant det hele sted, og kjendisene hadde som vanlig pønsket ut den mest kreative måten å tilnærme seg årets tema på. Denne gangen skulle alle tolke begrepet camp i klesform.

Blant de som hadde tøyet strikken til det ytterste var Jared Leto og Cardi B, som begge hadde kreasjoner som det er blitt laget memes av og harsjelert med i etterkant.

Bilde av Neilson Barnard for Getty Images
Bilde av Dimitrios Kambouris for Getty Images

Tørkede blomster

Lenge var det de grønne plantene som regjerte. De tittet frem i hver krik og krok på Instagram, og var en helt åpenbar del av et hvert respektabelt hipsterhjem.

Men så, helt plutselig, kom de døde, tørkede blomstene inn i manesjen. Nå har disse blitt synonymt med hippe butikker og Instagram-poster, stilleben og eventer. Så hvorfor ikke rett og slett dukke opp på halloween-festen som en eneste stor tørket blomsterbukett?

Bilder via Instagram @badgalriri og @fwssprinsensgate

Instagrams Holy Bucks-filter

De siste månedene har filtere tatt av for alvor på Instagram-stories. Både kjendiser og «helt vanlige folk» har gått fra å vise sitt sanne jeg, til å legge ut filmsnutter med tydelige modifikasjoner enten i retning av en alien eller et offer for vel mye plastisk kirurgi. Sistnevnte er nå i ferd med å bli bannlyst fra Instagram etter massiv kritikk.

Et annet filter som mange har latt seg friste til å la prege det de deler på stories er det såkalte Holy Bucks-filteret, der vedkommende får fjeset dekket av dollartegn. Med tanke på at det regelrett drypper av Generasjon Z kan det godt hende at dette blir årets store kostymefavoritt.

Old Celine VS. New Celine

Sent i 2017 ble det kjent at Phoebe Philo ville forlate sin posisjon som sjefdesigner for Celine etter nesten 10 år i stillingen. Få måneder senere ble det kjent at Hedi Slimane ville ta over stafettpinnen. Da franskmannen presenterte sin første kolleksjon for det franske merket var det lite hyllest å få. I stedet har man fått en voldsom bølge av kvinner som fulle av nostalgi drømmer seg tilbake til tida med Philo som sjef – ja, det er til og med laget en Instagram-konto kalt @oldceline som per i dag har nesten 280 000 følgere.

Old Celine VS. New Celine er det feminine, volumniøse, forsterkende som møter det typisk «Hediske», som vil si skinn, kroppsnært og Paris-hipstere anno 2004. Kanskje du kan teame opp med en partner in crime eller en kjæreste og kle dere opp som disse to motpolene på årets halloween?

Old Celine vs. New Celine. Bilder via Vogue.com

Ikke en hit: Harley Quinn

Siden Suicide Squad kom ut i 2016 har dette blitt et go-to-kostyme for damer fjernt og nær. Til tross for at oppfølgeren nå er i ferd med å skulle spilles inn; kan vi ikke si oss ferdige med dette for nå? Margot Robbie vant uansett, og du risikerer at fem andre jenter på halloweenfesten rocker opp i det samme.

Bonus som skriker 2009 – for å feire 10-årsjubileumet til Avatar: Se toppmodellen Lais Ribeiro bli til Neytiri via kroppsmaling, noe som tok syv timer:

https://www.instagram.com/p/B4NO2OyHIAK/

Bonus fra våre venner hos 730.no som kan være aktuell for mange:

https://www.instagram.com/p/B4MyFcXng9u

730.no: 15 popkulturelle kostymer til halloween 2019

Les også: Slik skal Kylie Jenner tjene penger på datteren Stormi (1)