Weekday har med et navn som indikerer hverdag og sin rene visuelle profil klart å bli «go-to» stedet for en hver fan av skandinavisk minimalisme. Foreløpig har den svenske kjeden slått rot i seks forskjellige land. I vår langstrakte nasjon finnes det fem butikker – den siste åpnet i Fredrikstad for kort tid siden.
Helt i tråd med den langvarige sporty, streetwear-trenden har kjeden teamet opp med en annen «normcore» favoritt. For kort tid siden ble det nemlig kjent at Weekday har skapt en kolleksjon i samarbeid med Champion.
Les også: Er refleks på vei til å bli trendy?
Champion – opprinnelig Champion U.S.A – har utrolig nok eksistert helt siden 1919, men er for de fleste kanskje mest kjent i form av joggedresser på 80- og 90-tallet. Merket har sterke bånd både til den amerikanske fotball-ligaen som de laget drakter til på 70-tallet, og senere amerikansk basketball, gjennom å ha laget alle draktene til hele NBA-ligaen i løpet av 90-tallet. Mange av disse er nå ettertraktede samleobjekter for sportsentusiaster.
Kolleksjonen består av ni kosete plagg som alle er perfekte for sesongen vi er midt oppe i. Både fulle joggedresser, oversized t-skjorter og lange jersey-skjørt er å finne i sortimentet. Alt sammen selvfølgelig i farger som sklir rett inn blant Weekdays eksisterende hyllerekker.
Vi har forhørt oss med to vaskeekte streetwear-fans om hva de synes om kolleksjonen.
Ida Broen har nesten 12 000 followers på Instagram som daglig inspireres av hennes særegne, streetwear-pregede stil. I tillegg jobber hun på Stress. Hun ble veldig spent med en gang hun fikk høre om samarbeidet.
– Jeg handler mye på Weekday og har mye gammelt champion fra før av. Jeg elsker fargene de har valgt. Jeg har alltid vært glad i «koseklær» siden jeg har holdt på med sport siden jeg var liten. Jeg kommer definitivt til å prøve å få tak i det beige settet siden jeg har dilla på fargen for tiden. Siden Champion har fått en liten «hype» rundt seg tror jeg denne kolleksjonen kommer vil ryke med en gang, forteller hun til Melk & Honning.
Madeleine Holth er en motejournalist med et hjerte som banker for streetwear. Hun bidrar stadig med saker på Highsnobiety, og figurerer titt og ofte på internasjonale gatemotefotografer sine snapshots. Hun er imponert over samarbeidene Weekday gjør om dagen generelt.
– Champions samarbeidet er et av mine personlige favoritter så langt i år. Fargepaletten skiller seg ut fra andre «samarbeidspaletter» gjennom at de har valgt bort typiske farger som blått, hvitt og rødt. En litt vintage og utvasket fargepalett passer perfekt til en så klassisk og ikonisk logo. Jeg skal absolutt få tak i det beige settet, men det frister også med de crop-sweatshirtsene, forteller Holth.
Kolleksjonen blir å få tak i i utvalgte Weekday-forretninger fra og med slutten av november.
Kolleksjonen er forsinket og kommer i butikk i begynnelsen/midten av desember.