Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Signe Veiteberg fra catwalken til Louis Vuitton
Signe Veiteberg på catwalken til Louis Vuitton. Foto via Instagram @louisvuitton

Seks høydepunkter fra høstens moteuker

Norske modeller for Balenciaga, datteren til Kate Moss catwalk-debuterer og historisk plus-size hos Versace.

Motebransjen anno 2020 er sterkt preget av koronakrisen. De siste par månedene har likevel noe som vagt kan minne om moteukene slik vi kjenner dem funnet sted. Visninger har foregått både digitalt og fysisk, i påvente av en vaksine og den påfølgende normaliteten eller i det minste en slags ny normal. Majoriteten av motefolket som pleier å reise verden rundt for fashion weeks har likevel holdt seg hjemme.

Til tross for spesielle omstendigheter, var det likevel noen høydepunkter da designerne viste frem sine kolleksjoner for SS21:

Les også: Hailey og Justin i sengen for Vogue

Kate Moss’ datter Lila Grace Moss catwalk-debuterte hos Miu Miu

Med en av tidenes mest kjente modeller som mor og Jefferson Hack, grunnleggeren av motemagasinet Dazed, som far, er det ikke helt uventet at Lila Grace er i ferd med å få en karriere innen mote. 18-åringen har allerede prydet lillesøster Miu Miu sin kampanje, men under moteuka i Milano gikk hun for første gang på catwalken for merket.

Versace med plus size-modeller for første gang i historien

I 2009 uttalte Donatella Versace til The Cut at hun absolutt ikke var interessert i å designe klær for større kvinner. Elleve år senere har pipa tydeligvis fått en annen lyd. Da det italienske motehuset viste frem sin nye kolleksjon under moteuka i Milano, figurerte nemlig tre plus-size modeller på catwalken. Jill Kortleve, Alva Claire og Precious Lee fikk æren av å være de første kvinnene med kurver til å bli castet til å gå en Versace-visning. På tide, spør du oss.

Les også
Streetstyle fra moteuken i København: Dag 3
Plus-size modeller på catwalken for Versace
Bilde: Versace SS21 – via Dazed

Raf Simons og Miuccia Pradas første samarbeidskolleksjon

I februar i år ble det kjent at Raf Simons ville bli ny kreativ leder for Prada. Dette betød likevel ikke at Miuccia ville gi seg, men at de to fremover vil samarbeide om rollen. Ifølge Business of Fashion var dette veldig «ukonvensjonelt», mens Vogue mente det markerte en «ny æra i motehuset.

Forventningene var likevel skyhøye da deres første kolleksjon skulle vises i form av et virtuelt show under moteuken i Milano. Resultatet var ifølge Vogues kritiker Nicole Phelps som et destillat av det nye Prada slik Miuccia og Rimons ser det og både «nedstripping og strømlinjeforming av det overflødige for å komme til det essensielle». Hun kalte det også «utvilsomt the show of the season». Ifølge Phelps speiler det en samtid der man tvinges til å prioritere og finne ut hva som betyr noe.

De norske moteprofilene Melk & Honning snakket med etter visningen var imidlertid noe delt i sine oppfatninger.

Moshino med dukker i stedet for modeller på catwalken

Jeremy Scott, designeren bak Moschino, lot kreativiteten blomstre da han skulle planlegge høstens motevisning. Han droppet alt stress rundt smittevern, én-meters regelen og munnbind under et fysisk show, og valgte heller å stage et show der modellene og front row var laget i tre.

Scott fikk Jim Henson’s Creature Shop til å skape dukker han kunne kle på den nye kolleksjonen sin. I tillegg fikk han de dyktige folka der til å lage dukker som var en tro kopi motefiffen som pleier å sitte på første rad under visningene hans, blant andre Anna Wintour, Hamish Bowles og Bryanboy. Visningen ble styrt som et vanlig show, der dukkene gikk opp og ned catwalken på elegant vis. Dette ble strømmet på Moschinos socials – og omtalt overalt.

Les også
Slik gjør du de beste brukt-kuppene på nett

Louis Vuittons visning på legendariske La Samaritaine i Paris

«Det tok 15 år å få ferdig Louis Vuittons nyeste visnings venue», skriver WWD. Da det erkefranske motehuset skulle vise frem sin nyeste kolleksjon, som du kunne følge live på Melk & Honning, under moteuka i Paris tidligere denne uken, var lokasjonen La Samaritaine. Varemagasinet som ligger med topplassering rett ved Seinen og et steinkast unna Louvre, ble åpnet i 1870 og var lenge et go-to for luksussultne parisere.

I 2005 ble det stengt etter å ha gradvis forfalt. LVMH, som eier en del av Samaritaine, har brukt tiden siden da til å pusse det opp til fordums eleganse. Da Louis Vuitton skulle lukke moteuka i Paris tirsdag denne uken, holdt de visningen sin her.

Norske Signe Veiteberg, LVs faste modell gjennom en årrekke, var selvsagt blant modellene på catwalken.

Trippel norsk for Balenciaga

Da det franske motehuset skulle vise frem sin vår- og sommerkolleksjon for neste år var det historisk sett mednorske øyne. Kreativ leder Demna Gvasalia hadde nemlig hanket inn ikke én, men tre modeller fra Norge. Inti Wang, som også tidligere har gått for Balenciaga, fikk selskap av Maria Gullseth og den Berlin-baserte norske modellen Liam.

Kolleksjonen ble presentert i form av en kortfilm der modellene var filmet iført klærne rundt om i Paris’ mørke gater. Det er alltid knyttet mye forventninger til det Gvasalia gjør, men kanskje spesielt denne gangen ettersom at visningen i februar var en skremmende presis dommedagsprofeti.

Les også: Norske Ola jobber for verdens største motehus og magasiner

Les også
Rett fra CPHFW: Fine Chaos AW25

Siste saker

Mest lest nå
Les mer