Se motehusenes SS19-kampanjer

Kunstige influencere, en dansk prins og Noahs ark.

Det er riktignok enda en stund til både vår og sommer, men de internasjonale motehusene har for lengst sluppet sine SS19-kampanjer. Her er noen av de aller mest interessante:

Balenciaga SS19

Det spansk-franske luksusmotehusets SS19-kampanje skapte overskrifter da den ble sluppet i fjor høst.

For selv om verken kunstige influencere eller modeller lenger er noe nytt, tok Balenciaga det hele et skritt videre.

Skapt av den København-baserte digitale kunstneren Yilmaz Sen, som etter sigende skal ha fått full kreativ frihet fra merkets kreative leder Demna Gvasalia, spiller kampanjen videre på det Jon Rafman-designede settet fra fjorårets vising inspirert av hvordan det føles å være på innsiden av en computer.

Balenciaga Spring 19 Campaign – Elsa from Yılmaz Şen on Vimeo.

Gucci Cruise 2019

Gucci med kreativ leder Alessandro Michele rekonstruerte like så greit Noahs ark for sin Cruise 2019-kampanje.

Det er ikke første gang Michele inkluderer dyr i sine kampanjebilder for det italienske motehuset. Tidligere har blant annet Harry Styles posert med en rekke gårdsdyr.

Cruise-kampanjen består av bilder og video signert Micheles mangeårige kollega Glen Luchford.

Celine SS19

I starten av desember slapp de første kampanjebildene fra Hedi Slimanes debutkolleksjon for Celine som nærmest har skapt overskrifter siden han tok over sjefsstolen etter Phoebe Philo tidligere i år.

Kampanjen er skutt av Slimane selv, og blant de første bildene var norske Martin Jørgensen som er en av det franske luksusmotehusets husmodeller og et av ansiktene utad for det som er merkets første herrekolleksjon noensinne. Jørgensen gikk også under Slimanes Celine-debut under moteuka i Paris i fjor høst.

SS19-kolleksjonen har i tro Slimane-ånd fått navnet «Journal Nocturne De La Jeunesse Parisienne».

Loewe SS19

«Det handler om ideen om hva som er ekte – er backdropen ekte, er personen ekte, er ideen om mote ekte», spør Loewes kreative leder Jonathan Anderson. «Det handler om spørsmålet om hvem vi er og hva vi ser oss selv som».

Med de mer eller mindre kryptiske ordene dekoder Anderson sin egen SS19-kolleksjon for Vogue.

De tre bildene som utgjør det spanske luksusmotehusets SS19-kampanje, og som forøvrig er skutt av ingen ringere enn Steven Meisel, har – som Vogue påpeker – referanser til både arts and crafts, merkets egen arv og SS19-kolleksjonen samt en solid dose ironi – alt i Andersons egen ånd, skriver motemagasinet.

Dior SS19

Da Kim Jones takket for seg i Louis Vuitton var det til manges store overraskelse Off-White-grunnlegger og designer Virgil Abloh som tok over roret i det erkefranske luksusmotehuset. Jones på sin side gikk til Dior der han i fjor gjorde sin debut.

Kampanjebildene kom i slutten av oktober med blant andre danske prins Nikolai i hovedrollene. Den danske prinsen gjorde sin catwalk-debut for Dior under visningen i fjor sommer, men debuterte aller først hos Burberry i det som var kreativ leder Christopher Baileys siste kolleksjon for det erkebritiske motehuset.

Med fra visningen i fjor sommer var også den 33 fot høye blomsterfiguren som markerer samarbeidet mellom Jones og den amerikanske kunstneren Kaws.

Også denne kampanjen er skutt av Steven Meisel.

Hovedbilde via Gucci Cruise 2019.

Les også: Moteåret 2018 oppsummert