Macy’s i New York blir regnet som det første varehuset som tok julevinduet på alvor. Allerede på 1870-tallet installerte de flotte utstillinger i vinduene under høytiden.
Nå er dette en av varehusverdenen sine viktigste markedsføringsaktiviteter.
Planleggingen starter allerede med en gang fjorårets utstillingen er ryddet bort – og de sparer ikke på ressursene. Mange butikker og kjøpesentre legger inn flere millioner kroner årlig i kampen om å presentere det fineste og mest stemningsskapende julevinduene.
I storbyer slik som New York passerer det rundt 500 000 mennesker forbi varehusene som ligger i de største gatene. Jul er viktige for retailere – i USA står julehandelen for omtrent 25% av det årlige salget, ifølge det globale markedsundersøkelsesselskapet NPD Group. Utstillingene til de største aktørene har også blitt en turistattraksjon og trekker enda flere til å gjøre julehandelen i storbyene.
Vi har samlet det vi mener er årets fineste julevinduer:
10. Bloomingdales i New York
Bloomingdales i New York sitt tema for årets juleutstilling er «Light». Ved hjelp av forskjellige kunstnere har de laget mange forskjellig tolkninger av lysekronen.
9. Harrods i London
Vinduet til kjøpesentret i Knightsbridge har i år et samarbeid med det erkebritiske merket Burberry. Historien tar for seg et «Very British Fairytale» som handler om noen barn som er på eventyr på den britiske landsbygda.
8. Printemps i Paris
Temaet hos det franske varehuset i år er eventyr. Vindusutstillingen tar for seg to fiksjonelle karakterer som er inne i kjøpesentret etter stengetid kvelden for juleaften.
7. Macy’s i New York
Macy’s har et pågående samarbeid med veldighetsorganisasjonen «Make a Wish». Årets julevindu er intet unntak og er en del av kampanjen «Believe». Utstillingen består av tradisjonelle julehendelser – slik som å feire og å gi bort gaver.
6. Selfridges i London
Årets tema hos Selfridges er en av julens hovedpersoner – nemlig julenissen. I vinduene får du ser han i mer eller mindre tradisjonelle settinger.
5. Tiffany & Co i New York
Den ikoniske smykkebutikken tar med kundene til «Tiffany New York Christmas». Utstillingen består av blant annet noe som skal forestille en piknik i Central Park og utsikten over Manhatten skyline.
4. Liberty i London
Årets tema på varehuset Liberty er nøtteknekkeren. De har inngått en samarbeid med «The Royal Ballet» og utstillingen består av tradisjonelle julemotiver fra forestillingen.
3. Galeries Lafayette i Paris
Temaet for årets utstilling på Galleries Lafayette er «Arctic Christmas». Vinduene er fylt med papirfigurer og følger historien til isbjørner som flukter fra en smeltende Nordpolen – og til slutt ender opp på varehuset.
2. Barneys i New York
Barneys New York ser bort i fra det tradisjonelle juletemaet i år, og har heller en utstilling med utgangspunkt i «Love Peace and Joy». Med hjelp fra flere kunstnere, som blant andre Rob Pruitt, Nick Cave, Ebony G. Patterson, Studio Job og Trey Parker and Matt Stone fra South Park, har de laget ulike installasjoner med kjærlighet, fred og glede i bakhodet.
1. Saks Fifth Avenue i New York
Årets tema på Saks Fith Avenue i NYC er «Land of 1000 Delights». Utstillingen består av magiske landskap og overdimensjonert godteri blandet med produkter varehuset tilbyr.