Er koronakrisen spikeren i kista for moteukene?
Det er ingen tvil om at pandemien vil forandre «alt», og at den også påvirker motebransjen er helt sikkert.
At det stilles spørsmål ved moteukenes fremtid er ikke noe nytt, men kanskje er koronakrisen den berømmelige spikeren i kista?
Saint Laurent har i hvert fall tatt et standpunkt når de nå trekker seg fra moteukekalenderen ut året.
Det Kering-eide franske motemerket med kreativ leder Anthony Vaccarello i spissen, skal presentere nye kolleksjoner i sitt eget tempo og på sin egen måte. Vanligvis viser de sine sesongkolleksjoner under Paris Fashion Week, men skal altså nå «ta eierskap til kalenderen, og lansere kolleksjonene etter en plan med et up-to-date-perspektiv drevet av kreativitet», heter det i en uttalelse fra det franske motehuset.
Saint Laurent er det første store motemerket som annonserer en slik endring i visningskalenderen siden pandemien startet. Paris og London meldte tidlig om at deres herremoteuker og couture denne sommeren er avlyst som en følge av koronaviruset. London annonserte tidligere denne måneden at den nye moteuken vil være heldigital og kjønnsnøytral.
Les også: Dårlig nytt for klesbransjen