Røde Kors stenger sin vintage-butikk i Oslo

– Det er en skummel og lite bærekraftig trend dersom folk tror de kan være miljøbevisste gjennom å fortsette sitt eget overforbruk av billige, fast-fashion-klær, for så å gi de videre etter et par ganger bruk.

I en tid der bærekraftighet for alvor er blitt satt på dagsorden, skulle man tro at secondhand- og vintage-butikkene her hjemme gikk så det suste. Det er ikke nødvendigvis tilfellet.

I november 2015 åpnet Røde Kors sin første secondhand-butikk i Oslo. Den humanitære organisasjonen valgte seg ut det da up-and-coming Torggata-området som lokasjon for butikken.

Men nå er leken over. 2. februar lukker Røde Kors sin vintage-butikk i Oslo dørene. 

– Misforhold mellom hva folk gir bort og det kundene ønsker å kjøpe

– Det var en tung avgjørelse å ta, og det er trist å stenge butikken. Men vi har gjort en evaluering nå etter tre års drift og valgt å ikke forlenge leiekontrakten siden vi ikke har nådd de resultatene vi ønsket, forteller butikkleder Maja Ljungberg Bjåland til Melk & Honning.

Hun mener nordmenn generelt er flinke til å donere klær de ikke lenger trenger. Likevel er det ett stort problem.

– Det kan virke som at det begynner å bli et misforhold mellom hva folk gir bort og det secondhand-kundene ønsker å kjøpe. Det er en skummel og lite bærekraftig trend dersom folk tror de kan være miljøbevisste gjennom å fortsette sitt eget overforbruk av billige, fast-fashion klær, for så å gi de videre etter et par ganger bruk.

Disse klærne er det nemlig vanskelig å både selge og donere videre, skal vi tro Ljungberg Bjåland.

(Instagram @rodekorssecondhand)

– Kanskje er vi for mange aktører som kjemper om de samme kundene i Oslo

Flere og flere av de største fast-fashion-aktørene forsøker å peile seg inn på en bærekraftig retning med fokus på miljøvennlige materialer, produksjon og resirkulering.

I fjor snakket vi med et knippe eksperter om det at mange bruker bærekraft for å rettferdiggjøre økt forbruk. I den forbindelse uttalte den såkalte greenfluenceren Anja Stang at nyproduserte plagg aldri kan bli 100 prosent bærekraftige.

– Det beste er å kjøpe brukt og minst mulig, men på samme måte som ikke alle vil bli veganere med det første, vil store deler av verdens befolkning fortsette å kjøpe nye klær. Da utgjør fast-fashion-kjedenes grep en stor forskjell, totalt sett.

Ljungberg Bjåland hos Røde Kors Secondhand mener det har vært utfordrende for dem å bli kjent blant folk i Oslo.

– Det kan godt hende vi er for mange aktører som kjemper om de samme kundene i Oslo akkurat nå. Mange selger jo i tillegg brukte klær privat gjennom nett, apper og markeder, forteller hun.

– Det har også slått meg at de ulike aktørene kanskje burde samarbeide mer for å skape en vilje og et engasjement for å handle brukt, som jeg tror vi alle vil tjene på i lengden.

(Bilde via Instagram @rodekorssecondhand)

Opphørssalg med designgodbiter

Røde Kors secondhand sitt overskudd har utelukkende gått til vanskeligstilte i Oslo, for eksempel rusmisbrukere, flyktninger og fattige. I utgangspunktet var det 50 frivillige som bidro i butikken.

Mellom 29. januar og 2. februar vil butikken ha et opphørssalg for å selge unna de siste tingene.

– Allerede denne uken har vi halv pris på alt i butikken, og fyller på hele tiden. Tirsdag neste uke starter posesalget. Det kan være du gjør et skikkelig sommerkupp for nå blandet vi alle sesonger.

Maja Ljungberg Bjåland

Ljungberg Bjåland forteller at det er noen designergodbiter i sortimentet nå.

– Jeg skal blant annet sette ut noen veldig freshe Acne-dressko, og jeg mener jeg også så en Burberry trenchcoat. Vi har også ting fra Paul Smith, Norse Projects, Philip Lim, Helmut Lang og Dolce & Gabbana. 9 og 10. februar kommer vi til å ha loppemarked på lageret vårt og selge unna siste rest.

Hun forteller at de har fått en rekke tilbakemeldinger de siste dagene.

– Jeg er dypt takknemlig for alle gaver, koselige kunder og frivillige som har stått på for butikken disse tre årene.

– Etter min mening kommer nordmenn bare til å handle mer og mer brukt i fremtiden. Dette er bare begynnelsen, konkluderer hun.

Hovedbilde via Pexels.

Les også: Tekstilbransjen oppfordrer til et mer bærekraftig forbruk, men er ikke det litt bukken og havresekken?