Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bilde via weheartit

Richard Scharnke selger seg ut av Yme

– Det føles utrolig trist.

For nesten nøyaktig seks år siden åpnet Yme Universe dørene på Paleet i Oslo. Med fokus på høymotehus og sneakers ble de, etter litt startproblemer kjapt et go-to-sted for lokale fashionistaer og moteinteresserte turister. Og da streetwear ble supertrendy, lå folk dagesvis i kø utenfor for å skaffe seg Jeezy-joggesko og andre tilsvarende limiterte drop.

Richard Scharnke har sittet som partner og vært daglig leder for YME siden starten. Nå selger han seg ut.

Det var i forrige uke at Melk fikk nyss om at gründeren hadde kvittet seg med de siste YME-aksjene han hadde.

– Det føles utrolig trist å forlate YME etter seks år. Men det er likevel riktig. Det har vært en helt fantastisk reise med mye opp og ned, forteller Scharnke til Melk.

Etter mange år i minus, begynte pilene å peke oppover i 2017. 2018 ble et rekordår for YME, med en omsetning på 63 millioner og en økning på 30 prosent i online-salget.

Les også: Har salget hos nettbutikkene økt under koronakrisen?

– Deilig å ha ett fokus

Parallelt med den eksklusive konseptbutikken på Paleet, startet han Cavour sammen med broren Sebastian i 2013. Det var i utgangspunktet et herremerke med fokus på businessklær. Siden har konseptet vokst jevnt og trutt, og teller i dag flere multi-brand-butikker i hovedstaden, inkludert tre butikker med fokus kun på dameklær.

I fjor ga Scharnke stafettpinnen videre til Kenneth Hjertum som daglig leder for YME. Selv begynte han å fokusere helt og fullt på Cavour.

– Det er deilig å ha ett fokus. Det trengs virkelig i den tiden vi lever i nå. Denne våren har gått hardt utover Cavours butikker, men netthandelen reddet oss, forklarer han.

Les også
Gründerduo lager designjakker av møbeltekstil

Til tross for at han nå har valgt å forlate skipet, er han fremdeles positiv til fremtiden for YME.

– Det ser virkelig lyst ut nå. Men jeg kjenner at Cavour ligger litt nærmere mitt hjerte, så da valgte jeg det.

– Med det sagt er det ikke det letteste å selge klær til business og finere anledninger i disse dager. Så det krever 100 prosent fokus og fornyelse.

Scharnke har figurert flere ganger på Melk & Honnings årlige kåring over mote-Norges mektigste, med en fjerdeplass i 2018 som sin beste plassering. I år ble han likevel utkonkurrert av sin Yme-kollega Kenneth Hjertum.

I februar i fjor ble det kjent at Varner-brødrene hadde kjøpt 49 prosent av aksjene i YME. Den resterende eierandelen var delt mellom YME-gründerne og partnerne.

Les også: Opptur for Oslobasert motebutikk

Siste saker

Mest lest nå
Les mer