Tre dager etter å ha blitt frifunnet i retten i Los Angeles, annonseres A$AP Rocky som Ray-Bans første creative director.

Ray-Ban skriver i en pressemelding at Rockys innflytelse vil strekke seg langt utover brilledesign.
Han skal også lede kampanjer, redesigne Ray-Bans butikker og integrere musikk, mote og kunst i merkevarens estetiske univers. Ray-Ban Studios ble lansert i 2016, som en kreativ plattform laget for å hylle kraften av musikk og artister sine modige historier.
Hans første kolleksjon som creative director lanseres i april 2025.
«Jeg har alltid beundret Ray-Bans evne til å være tro mot sine røtter, samtidig som de stadig fornyer seg», sier Rocky i en pressemelding. «Jeg er begeistret for å få være en del av denne sterke arven og utvikle neste kapittel for et ikonisk merke som Ray-Ban.»

En ny æra
Partnerskapet markerer et nytt kapittel i Ray-Bans utvikling, hvor merkets rike arv smelter sammen med moderne kultur preget av Rockys særegne stil.
Rapperen vil lansere solbriller som kombinerer klassiske elementer med moderne uttrykk. Hans første kolleksjon, Blacked Out Collection, er en nytolkning av Mega Icons med helt nye ultramørke linser og gullbelagte detaljer.
«Ray-Ban er mer enn et brillemerke – det er en livsstil. I nesten 80 år har merket prydet ansiktene til verdens mest ikoniske musikere, kunstnere, skuespillere og banebrytende personligheter. Ray-Ban har alltid vært en del av kulturelle revolusjoner, og nå ønsker vi A$AP Rocky velkommen inn i familien», sier Ray-Bans president, Leonardo Maria Del Vecchio.
«Han er en visjonær kunstner og skaper, og hans evne til å utfordre grensene innenfor ulike kreative felt samsvarer perfekt med Ray-Bans DNA. Sammen forsterker vi merkevarens verdier om innovasjon, pionérånd og mot. La fremtiden begynne!»
«In-your-face-markedsføring»
Forrige uke var hele verdens øyne rettet mot A$AP Rocky under rettssaken i Los Angeles, hvor han var tiltalt for grov vold med skytevåpen. Rapperen var mistenkt for å ha avfyrt skudd mot en barndomsvenn i 2021, men ble funnet ikke skyldig av juryen og frifunnet tirsdag.
Rettssaken, som begynte 24. januar, omtales som en «in-your-face-markedsføringskampanje» av Rolling Stone. Rapperen møtte nemlig opp i retten i det de kaller en «roterende samling av solbriller».