– Det verste jeg vet er å bli satt i bås, sier Mohamed til Melk & Honning.
Gleden var stor da det i juni fjor ble kjent at Skandinavia får sin egen versjon av Vogue, som den 28. utgaven av magasinet.
I mai ble det klart at fire nordmenn får jobb i magasinet – deriblant influencer og modell Rawdah Mohamed som moteredaktør for Norge.
Forrige uke ble det aller første coveret til magasinet avslørt – med klimaaktivist Greta Thunberg – og mange har allerede rukket å få den rykende ferske utgaven hjem i postkassen.
Vi har tatt en prat med Rawdah Mohamed om rollen i Vogue Scandinavia.
Hun forteller til Melk & Honning at det er en stor ære å få rollen som moteredaktør.
– Jeg føler meg veldig heldig som får være del av et så bra team. Endelig får Skandinavia være med på å påvirke den globale moteverdenen.
Mohamed forteller at det betyr mye å få muligheten til å formidle skandinavisk mote fra sitt perspektiv.
– Man har alltid sett hvordan for eksempel trender blir snakket om eller hvilke motehistorier som kommer frem. Når det er snakk om det skandinaviske har jeg alltid følt at det ikke treffer. Det er jo ikke sånn at det kun er det beige og minimalistiske som er det typiske skandinaviske, sier hun.
– Nå kan jeg være med på å fremme de motehistoriene som engasjerer og treffer meg.
– Hvordan fikk du rollen som moteredaktør?
– De har fulgt med på karrieren min og så ble jeg innkalt til intervju. Vi begynte praten ganske tidlig, og jeg fikk jo stillingen en stund før det ble annonsert, sier Mohamed.
Hun forteller om viktigheten av å finne ut om et ferskt team fungerer godt sammen.
– Da må man ha flere møter for å forstå om man har de samme visjonene. For meg er det viktig med bærekraft, så det er viktig at de også er enige i det. At man har like verdier.
Noe av det viktigste hun tar med seg i rollen som redaktør er de ulike perspektivene sine.
– Jeg har alltid vært en «outcast» når det gjelder mote, og jeg har tilhørt en ganske liten nisje. Da er det veldig fint å ta med de perspektivene inn i rollen, og forklare at vi har så mange ulike stiler i lille Norge, sier Mohamed.
Hun er opptatt av å fremme historiene som ikke vanligvis kommer frem i moteverdenen.
– I sommer dro jeg på roadtrip til Vestlandet, og der kler de seg veldig annerledes enn vi gjør i øst og i Oslo-området. Man tenker at hovedstaden representerer norsk mote, men det er jo så mye forskjellig.
– Jeg er veldig glad i å fremme de historiene som ikke kommer frem i moteverdenen. Det blir fort ensidig.
– Når du blar i magasinet eller leser på nettsiden er det fint å se noe du ikke alltid ser og noe som trigger nysgjerrigheten, sier Mohamed.
Mohamed forteller at hun tror det mest utfordrende med stillingen er å ikke bli for komfortabel.
– At man slutter å være nysgjerrig og slutter å lete etter inspirasjon, fordi du blir så trygg på at du vet hva som er best.
– Vi har jo alle et forbedringspotensiale. Jeg er redd for å gå i den fella, som jeg synes mange andre har gått i. At man ikke utfordrer seg selv nok og er nysgjerrig på mennesker. Jeg tror absolutt at det er det mest utfordrende.
– Vi mennesker elsker jo det som er komfortabelt, og liker å vite hva som skjer. Så jeg prøver å hele tiden gå ut av komfortsonen, sier hun.
Mohamed vet også hva hun gleder seg aller mest til i rollen som moteredaktør.
– Alle menneskene jeg kommer til å møte. Bare det å få kontakt med designere, intervjue de og høre hva jeg kan hjelpe med. For nå er jeg jo i en posisjon hvor jeg kan hjelpe.
– Det er kult å ringe til designere eller vintagebutikker og høre hva de trenger fra meg og hvilke historier de vil fortelle gjennom meg. Det er det som har størst verdi for meg. Relasjonene og nettverket man får.
– Hvordan har responsen vært etter at det ble offentliggjort at du blir moteredaktør?
– Den har vært veldig positiv. I hvert fall det jeg har fått høre. Jeg vet jo ikke hva folk sier bak lukkede dører.
Mohamed tror ikke det var mange som forutså at hun skulle få jobb som moteredaktør i Vogue Scandinavia.
– Jeg tror det ligger litt spenning i det, men det er veldig gøy at folk er like spente som jeg er. Stilen og smaken min endrer seg jo hele tiden, så det er fint at folk kanskje forstår at «hun her er litt uforutsigbar, hva kan vi forvente av henne?». Det liker jeg.
– Det verste jeg vet er å bli satt i bås. Jeg synes det er kult at folk ikke er helt trygge på meg, for det vil jeg ikke. Jeg vil folk skal tenke «wow» hver gang jeg gjør noe.
– Hva tenker du er de viktigste faktorene til at nettopp du fikk denne stillingen?
– Klessmaken min og at jeg representerer norsk design godt. Jeg går i skandinaviske klær, som man kanskje ikke tror er skandinaviske ut ifra hvordan jeg har det på meg.
– Jeg tror perspektivet mitt på skandinavisk design, i hvert fall norsk design, var det de var ute etter, sier Mohamed.
Rollen som moteredaktør innebærer å skrive artikler for nettsiden og magasinet, i tillegg til å lage innhold til sosiale medier. Hun får også jobbe med styling, se på visninger og intervjue designere.
– Hva enn sjefsredaktøren vil at jeg skal gjøre.
Mohamed har ingen tidligere erfaring som journalist å ta med seg i jobben som redaktør, men dét synes hun ikke er noe problem når hun får jobbe med mote.
– Hvis det hadde vært noe annet enn mote, så hadde jeg ikke klart det. Du må jo være veldig nysgjerrig som journalist, sier hun.
– Jeg føler meg ikke som en journalist i det hele tatt. Jeg føler bare at jeg snakker med folk jeg er interessert i.
Mohamed forteller at hun er interessert i designerne hun snakker med, men at hun ikke nødvendigvis kunne gjort den samme jobben for et annet medie.
– Det hjelper at jeg har en stor interesse for mote. Jeg kunne ikke ha jobbet med business-delen av det, for jeg må ha nærkontakt med klær – det er det jeg er interessert i.
Les også: Cecilie Thormark: – Utfordrende å være i en bransje som alltid blir utskjelt