Kombinerer italiensk design med britisk håndverk.
I Netflix-suksessen The Crown er det den elegante garderoben til dronning Elizabeth, den glamorøse til prinsesse Margaret og den rebelske til prinsesse Anne som står i sentrum.
Prins Charles sin dandy og erkebritiske garderobe har av en eller annen grunn havnet i skyggen av trekløveret, som også i det virkelige liv har fått mye oppmerksomhet på grunn av sine klesvalg.
Nå lanserer prins Charles sin første kleskolleksjon.

71-åringen har samarbeidet med Yoox Net-a-Porter om en bærekraftig kapselkolleksjon. Samarbeidet mellom tronfølgerens lærings- og samfunnsbaserte veldedighetsorganisasjon The Prince’s Foundation og lukskusgiganten er bedre kjent som The Modern Artisan Project.
Her har italienske studenter og nyutdannede designere fra prestisjefylte Politecnico di Milano og britiske håndverkere fra Dumfries House i Skottland jobbet sammen om å designe og produsere 18 plagg i naturfibre som silke og kasjmirull. Kolleksjonen er inspirert av ingen ringere enn Leonardo da Vinci. Inntektene vil gå til å støtte The Prince’s Foundation, skriver Town & Country.

Les også: Derfor er prinsesse Diana årets mest Instagram-vennlige stilikon
Prins Charles: – Dypt imponert
– Forhåpentligvis vil de ta med seg en rekke ferdigheter og forståelse for bærekraftige tilnærminger til design og produksjon som de kan bruke i sine egne forretninger og fremtidige karrierer, sier prins Charles i en uttalelse.
Prinsen er «dypt imponert over arbeidet, ideene og visjonene vist av håndverkerne fra Storbritannia og Italia».
– Nøkkel for meg er å gjenoppdage viktigheten som naturen spiller. Og forstå hvor naturlige fibre kommer fra og hvordan de kan bli brukt på spennende og innovative måter. Naturen er kilden til alt, tross alt.
– Prosjektet ble født fra lidenskapen som hans kongelige høyhet og jeg deler for utdanning og investering i den neste generasjonen med talenter. Vårt samarbeid forener den gamle håndverket – en av verdens eldste – med nyskapende teknologi, og skaper en virkelig moderne håndverker klar for å endre verden, sier Federico Marchetti, styreleder og daglig leder i Yoox Net-a-Porter gruppen til Town & Country.
– Det er virkelig en glede å samarbeide med prins Charles på dette langsiktige prosjektet, siden han har vært en bærekraftsforkjemper i over 50 år. Han snakket om påvirkningen av plast allerede i 1969, året jeg ble født.
Prins Charles har imidlertid ikke vært med på å utvikle designene i kolleksjonen selv. Men har vært tilstede under hele prosessen.
Marchetti forteller at prins Charles er «veldig interessert i vår moteverden, håndverk og innovasjon», så de hadde mye til felles gjennom hele prosjektet. Fra første gang de møttes da prinsen besøkte den gang nyåpnede Yoox Net-a-Porter Tech Hub i London, til Marchetti foreslo samarbeidet.

Les også: Den britiske dronningen sier nei til pels