Norske merker satser på pop-up shops i sommer

Foto: Ole Martin Halvorsen via Instagram/@envelope1976

Norske motemerker satser på pop-up shops denne sommeren

– En mulighet for å få ansatte tilbake i jobb.

Konseptet med pop-up shops har det siste året blomstret – og bokstavelig talt poppet opp både her hjemme og internasjonalt. Ekspertene mener fenomenet er kommet for å bli, og kaller det fremtidens shopping.

Denne sommeren legger norske motemerker som Envelope1976, byTiMo og Kashmina ferien til idylliske sommersteder som Drøbak og Son. Der holder de midlertidige pop-up-butikker, men kun ut sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ingen god butikk å ha varer på lager

– Dette er en tanke vi har hatt lenge, men ideen ble eltet under korona-lockdown og closet da det åpnet seg en mulighet på torget i Drøbak sammen med byTiMo. Vi har gjennom hele Covid-19 prøvd å være løsningsorienterte i tråd med egen merkevare. For oss har det alltid vært viktig å være tro til vårt konsept, og å kunne kommunisere dette også med egen butikk, sier Celine Aagaard i Envelope1976 til Melk.

– Det er ingen god butikk å ha varer på lager, og ettersom flere butikker i blant annet Italia fortsatt er stengt, bestemte vi oss for å ta kjoler, badetøy og andre tidløse klassikere til pop-up-butikken, og flytte kontoret dit.

Utover sommeren vil det også være fokus på varmere plagg, suiting, ullkvaliteter og merkets resirkulerte kashmirplagg, forteller hun.

– Dette er ingen salgsbutikk eller et lagersalg for vår del. Vi selger sesongløse varer til ordinær pris, og har fokus på vår bærekraftige profil og DNA. Det har vi fått fin feedback på. Dessuten står vi der selv, og møter kundene personlig – det lærer man mye av.

Nå satser motemerkene på pop-up shops i sommer
Pop-up shopen til Envelope1976. Foto: Envelope1976

Deler pop-up shop med byTimo

Aagaard lanserte Envelope1976 i 2018 sammen med Pia Nordskaug. Med fokus på bærekraft gjennom sesongløse og tidløse plagg, selges merket i dag i butikker over hele landet. Og i 2019 fikk merket innpass hos luksusnettbutikken Net-a-Porter.

– Hvorfor akkurat Drøbak?

– Dette er det nærmeste vi kommer et skritt mot en liten konseptbutikk. Og for Envelope1976 var det viktig å velge en sommerby der vi ikke har noen butikk fra før. Da byTiMo lurte på om vi ville dele lokaler med dem begynte ballen å rulle, sier Aagaard og fortsetter:

– Vi er ikke inne i noen butikk i dette området, og dermed var det et naturlig valg da vi ikke ønsket å kannibalisere i byer der vi har butikker. Vi var inne på Stavern og Son, steder både Pia og jeg har tilknytning til, men Drøbak ble perfekt både med tanke på pendleravstanden til Oslo og lokasjon.

Envelope1976 og byTiMo har pop-up shop sammen i sommer. Foto: Envelope1976

Inspirert av Drøbak til neste års kreasjoner

Den norske motegründeren mener Drøbak passer som hånd i hanske for merket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er kort reisetid fra Oslo, noe som betyr mye når man selv står i butikk og skal pendle. Det er lite, lokalt og ligger ved vannet. Vi har utsikt mot havet fra butikken, og får muligheten til å vise hele merkevaren i fine lokaler.

– Vi ønsker å være tett på naturen, og undertegnede driver med helårsbading, så jobbhverdagen i Drøbak kunne ikke vært bedre. Jeg har faktisk stått opp to timer tidligere bare for å kunne nyte Drøbaksundet før andre våkner, på stand up paddle board. Jeg har også hentet mye inspirasjon fra området til neste års kreasjoner for Envelope1976.

Aagaard synes det er fint at to norske merkevarer kan gjøre noe slikt sammen. Hun har også blitt tatt godt imot.

– Vi er blitt tatt veldig godt imot, og har fått en helt spesiell velkomst fra beboere i Drøbak og support fra lokalavisen. Det har vært mange besøkende fra dag én, av både fastboende og tilreisende, forteller hun.

– Å få en slik mottakelse på et lite sted betyr veldig mye, selv fra de andre butikkene i Drøbak som har vært innom med support. Så det er ikke umulig at vi blir lenger, eller at vi også kommer tilbake, hinter hun.

Nå satser motemerkene på pop-up shops i sommer
Foto: Envelope1976

Har mye varer på lager

– I år har vi åpnet tre pop-up-butikker: på Frogner, i Sandefjord og i Drøbak. På grunn av den globale krisen vi nå er og har vært i, så sitter vi med et større varelager enn normalt på denne tiden av året, forteller Elisa Mollatt, markedssjef i byTiMo til Melk & Honning.

– Vi jobber med flere store aktører rundt om i verden, som blant annet Saks og Nordstrom, og når de stengte dørene, fikk vi ikke sendt varer dit. Superfine sommerlige produkter, som gjør seg perfekt i sommerbutikker.

Mollatt forteller at de som mange andre bedrifter har måttet permittere ansatte i starten av denne perioden.

– Pop-up-butikkene var en mulighet for å få ansatte tilbake i jobb.

Hun forteller at de selger både nye varer, men også tidligere kolleksjoner til ekstra gode priser i sommerbutikkene, noe de kaller for Archive. I tillegg har de gjort om butikken på Paleet til et rent arkivkonsept som selger tidligere kolleksjoner til 50 til 70 prosent rabatt.

– Sommerbutikken vår i Drøbak har vi sammen med Envelope1976, Sleepers og Paula Shop. Et samarbeidsprosjekt vi er stolte over. Det er klart det er mange fordeler med pop-up-butikker. Mulighetene for samarbeid og å teste lokasjoner og se potensialet for handel der.

– Hvorfor har dere valgt akkurat disse stedene for pop-ups?

– Vi har rett og slett vært på jakt etter lokaler både i Oslo og i «sommerbyer» i Norge, og vi fant muligheter som bød seg i akkurat disse byene. I butikkene selger vi sommerlige varer og det passer perfekt i alle disse stedene.

Hun forteller at responsen til nå har vært veldig bra.

– Vi selger en god blanding av nye og gamle varer, og kundene synes det er gøy å se dette i harmoni.

Envelope1976 og byTiMo sin pop-up shop i Drøbak holder åpent til 14. august.

– Pop-up som forretningsmodell

– Denne sommeren er annerledes. Vi har det siste halvåret bygget et større team og har kapasitet til å utvide driften. I tillegg har vi behov for ekstra cashflow, på grunn av tap knytte til koronasituasjonen. Slik sett er en sommer-pop-up en helt ypperlig måte å holde aktiviteten oppe og vise oss frem til nye potensielle kunder, sier Monica Bergem, eier og daglig leder i Kashmina til Melk & Honning.

Hun forteller at merket har pop-up som en del av sin forretningsmodell, og har minimum én pop-up i året. I tillegg selges merket via to nettsider, en for hjemmemarkedet og en for det internasjonale.

– Som regel flytter vi inn i pop-up-lokalet tidlig på høsten, og blir til vinteren er på hell. Dette fungerer utrolig fint for oss. Det er et genialt tillegg til å drive onlinesalg, som er kjernen i Kashmina sin drift.

Pop-up butikker trender i sommer
Pop-up butikken i Son. Foto: Kashmina

Valget falt på Son ettersom det er en nydelig sommerperle som merket kjenner svært godt, forteller hun.

– Undertegnede er seiler og familien min har hatt seilbåten vår i Son i mange år, og hadde også avreise til jordomseilingen vår i 2018 herfra. Etter halvannet år på de syv hav, er det ikke noen plass vi heller vil henge med og uten båt enn i nydelige Son. I tillegg er det praktisk at Son kun ligger 20 minutter unna Drøbak, der Kashmina har kontor, designstudio og brandstore.

– Son er et av disse stedene som våkner på sommeren. Det yrer av liv fra juni til september. Båtfolk og andre turister ferdes hist for å spise og nyte litt Sørlandsstemning. Så her føler vi at vi er på rett sted til rett tid. For Kashmina som merkevare treffer vi målgruppen, i og med at både Soningene og båtfolk generelt setter pris på design og kvalitet.

Monica Bergem i Kashmina. Foto: privat

– Selger like mye kashmir i juli som i februar

Dette er første gangen dere har pop-up om sommeren – hva tenker dere om å selge ullplagg nå?

– Det stemmer at vi ikke tidligere har hatt pop-up på sommeren, men når sant skal sies selger vi like mye kashmir i juli som i februar. Så det henger mer sammen med at vi ikke har hatt kapasitet tidligere.

– Å selge ull på sommeren dreier seg om å minne folk på sommerkveldene – det er der vi er helten. Ingenting er som en nydelig og ultramyk kashmircardigan, eller et stort kashmirsjal over skuldrene etter at solen har gått ned. Husk at vi nordmenn sitter ute nesten hver kveld hele sommeren, og antall tropenetter kan vi vel telle på én hånd. Det er med andre ord alltid godt med ull, og vi kan by på den aller beste ullen, nemlig kashmir.

Pop-up butikker trender i sommer
Foto: Kashmina

Pop-up-butikken til Kashmina i Son åpnet 12. juni og har nå vært åpen i drøyt to uker. Ifølge Bergem var den første helgen overveldende bra.

– Så vi er veldig positive og håper på en strålende sommer med masse besøk, avslutter hun.

Pop-upen til Kashmina vil stå frem til 31. august, før merket flytter til Oslo og åpner ny pop-up der rundt 1. september, på et foreløpig hemmelig sted.

Foto: Kashmina

Les også: Dansk it-merke med ny butikk i Norge