– Gøy å få til en motegate.
Det er lenge siden Pierre Robert kun var synonymt med ullundertøy og strømpebukser. Men det norske merket har også for lengst revampet konseptet sitt. I 2017 teamet merket opp med moteprofil Hanneli Mustaparta og i 2019 med gjenbruksdronning Jenny Skavlan.
Til nå har merket i hovedsak blitt solgt i dagligvarekjeder og på nett.
Denne uken åpnet Pierre Robert dørene til sin første popup-butikk i Oslo. Der står den i én uke.
Den vesle popup-butikken ligger i trendy Oslobukta, nærmere bestemt i Operagata. Der er Pierre Robert i godt selskap med en rekke andre norske merkevarer.
– Vi er så heldige som får lov til å være her i Oslobukta. Det er en flott lokasjon og det er gøy å få til en motegate med norske merker som Envelope1976, Holzweiler og Dapper, sier Patricia Nazareno, sjefsdesigner i Pierre Robert til Melk & Honning.
Hun har lang fartstid i den norske motebransjen, både hos Varner-gruppen og Tom Wood.
Selv om Pierre Robert har hatt pop-ups tilknyttet Orkla-bygget i Oslo, hvor merkevaren har hovedkontoret sitt, er dette «den første ordentlige fysiske pop-upen», ifølge henne.
På klesstativene henger merkets tredje og nyeste kapselkolleksjon for AW22, i tillegg til kapselkolleksjonen fra fjoråret.
Tanken er at Kapsel ikke skal være trendrelatert, men heller ha gode nøkkelplagg som man kan bruke år etter år. Hele kolleksjonen er i 100 prosent svanemerket merinoull fra Sør-Afrika, laget i Kina.
Hvorfor ikke norsk ull, fra et norsk merke?
– Vi skulle gjerne jobbet med norsk ull i fremtiden. Jeg gjorde en liten kolleksjon i samarbeid med Røros Tweed da jeg jobbet hos Tom Wood, fortsetter Nazareno.
– Erfaringsmessig på den tiden var norsk ull var mer slitesterk og stri, og passet bedre til ytterplagg og kraftigere produkter. Men vi ser at flere norske brands bruker norsk ull.
Merket skal delta på Ulldagen 13. oktober, et årlig arrangement som samler representanter fra hele verdikjeden på ull, hvor man lærer mer om materialet.
Hun forteller at man ofte tenker på loungewear når man hører ordet «strikk», men synes at man kan finne andre måter å gjøre det hele gøy på. Siden de ikke driver så mye med rene trendprodukter, er iøynefallende detaljer viktig.
I sesongens kapselkolleksjon finner man nøkkelplagg som lange strikkekjoler og en kabelstrikket genser med matchende bukser og shorts. I butikken henger fjorårets kabelstrikkede cardigan.
– Vi har også brukt farger fra tidligere kolleksjoner, slik at man lett kan style de nye plaggene med tidligere Kapsel-plagg. Det jeg liker med Kapsel er at det kan gå i arv hvis man er flink og tar vare på det.
Hun innrømmer at hun personlig ikke har vært så flink til å vaske ull riktig – spesielt barnas ullundertøy, men at hun har lært nå.
– Man må ha riktig temperatur – ullprogram 30 grader, og bruke vaskemiddel for ull, hvis ikke så blir det hull. Det kan man spesielt få i ullundertøy. Det beste er å lufte ullplaggene, for lanolinen i ullen gjør at det er selvrensende.
Merket lanserer også Kapsel Mini Me for de minste for første gang. Også disse i 100 prosent svanemerket merinoull.
– Vi syntes det er stas at mor og barn kan matche i farger, og med noen elementer som går igjen i strikkestrukturen og detaljene i plaggene.
Til tross for at kapselkolleksjone ble lansert for under en måned siden, er noen av plaggene allerede utsolgt i nettbutikken.
– Det jeg synes er så spennende er at vi ikke har noen permanent fysisk butikk, men vi klarer å skape en buzz for produktene våre. Vi har et godt team i Pierre Robert som gjør en veldig bra jobb rundt produktene våre. Det er veldig gøy.
Les også: Norsk suksessmerke utvider med herrekolleksjon