Men er det for tidlig?
Koronaviruset snudde hele verden på hodet i vinter. Motebransjen rakk akkurat å gjøre seg ferdig med visningene sine i de største motebyene, før lockdown var et faktum.
Mens de fleste av moteukene nå går alternative veier for sine SS21-visninger til høsten, skal den kanskje aller største av dem alle gå tilbake til det tradisjonelle formatet med fysiske visninger.
Paris Fashion Week vil etter planen gå av stabelen 28. september i den franske hovedstaden. Paris har vært hardt rammet av koronaviruset med stor smittespredning, mange dødsfall og portforbud.
Motemetropolen har de siste ukene så vidt begynt å løsne opp på restriksjonene.
– Ingenting kan erstatte fysiske eventer
«Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM) bekrefter at Womenswear Paris Fashion Week vil avholdes. Den vil finne sted mandag 28. september til tirsdag 6. oktober, og vil innrette seg etter gjennomføringen av myndighetenes anbefalinger. Organiseringen vil bli fullendt med en digital plattform», heter det i en pressemelding.
Moteuken i Paris skal altså finne sted både fysisk, men med en digital plattform i tillegg, ifølge WWD.
Den noe overraskende nyheten gjør Paris Fashion Week til den første av de europeiske motebyene som bekrefter at det blir fysiske visninger for sommer 2021-kolleksjonene.
Til tross for at bransjen har vært rask på labben med å kansellere fysiske visninger og gå for digitale løsninger, mener likevel de største aktørene at det er stor verdi i fysiske visninger.
– Selv om den pågående situasjonen har ført til en rekke innovasjoner i online-prosjekter, kan ingenting erstatte fysiske eventer, sier Pascal Morand, konsernsjef i FHCM til Business of Fashion.
Morand legger til at «selv om merker var raske med å avlyse fysiske eventer for herremote og couture denne sommeren og erstatte de med digitale løsninger, vil størsteparten av Paris-motehusene ha en eller annen form for fysisk event i september».

Digitale løsninger
Alle er imidlertid ikke like ivrige på å komme i gang igjen med fysiske visninger med publikum som Paris Fashion Week. Og det blir ikke som før.
Her hjemme blir den norske moteuken Oslo Runway heldigital til høsten, slik moteuken i London nylig var. Også den svenske moteuken blir digital på sensommeren. Mens moteuken i København satser på en miks av både digitale og fysiske visninger i august.
Dior slapp denne uken nyheten om at de er tilbake med en slags visningskalender med start i juli. I første omgang uten gjester. Den vil finne sted i den italienske byen Lecce 22. juli, og vil bli vist som et livestreamet show.
Gucci som nylig annonserte at de kun vil ha visninger to ganger årlig, skal vise 17. juli under den digitale utgaven av moteuken i Milano.
Merker som Michael Kors, Marc Jacobs og Saint Laurent vil droppe de kommende visningene på ubestemt tid som følge av koronaviruset.
Les også: Derfor boikotter klesgigantene Facebook