Det franske merket legger ned etter 14 år.

9. januar kom nyheten om at Y/Project legger ned. Nyheten annonserte de selv på merkets Instagram. Beslutningen kommer kort tid etter at Glenn Martens kunngjorde at han avslutter sitt 11 år lange samarbeid som creative director.
Turbulent år
Det Paris-baserte merket ble grunnlagt i 2010 av Gilles Elalouf og Yohan Serfaty. Glenn Martens ble ansatt som sjefsdesigner i 2013, etter at Serfaty døde av kreft.
Mye har skjedd innad i merket det siste året. Ifølge Vogue Business, døde også Elalouf etter langtidssykdom i juni i fjor. Etter hans bortgang, ble selskapet videreført til et familiemedlem.
I juli kom også nyheten om at CEO av Y/Project, Pascal Conte-Jodra, skilte lag med merket. Glenn Martens, som i tillegg har vært creative director for Diesel siden 2020, avsluttet samarbeidet med Y/Project i september.
Senere samme måned, var merket til salgs.

Takker for støtten
Ettersom Y/Project ikke klarte å finne en kjøper, avslutter de nå driften. På Instagram takker de fans og samarbeidspartnere:
«Det er med stor ære og sorg at Y/Project-teamet annonserer at vi offisielt vil stenge etter 14 utrolige år. Vi kunne ikke ha oppnådd en slik suksess uten støtten fra våre Y/P-partnere, samarbeidspartnere og fans, og vi kan ikke takke dere nok for deres urokkelige dedikasjon gjennom årene».
Y/Project får støtte fra både fans og andre merker i kommentarfeltet.
«Året har akkurat startet. Dette er det siste jeg trengte nå» skriver en.
«For meg er dette som om Beyonce hadde dødd» skriver en annen.