10-10 lager t-skjorter og longsleeve til inntekt for kampen mot coronaviruset

Foto: Einar Fuglem

Oslo-trykkeri med solidaritets-t-skjorter

– Vi har stort sett kunder innenfor kultursektor, og vi merker dermed virusutbruddet hardt.

Koronaviruset har rammet en hel verden, også økonomien. Mens flere butikker her hjemme er påbudt å stenge dørene, lukker andre mer eller mindre frivillig midlertidig – og mange frykter massekonkurser. I et forsøk på å holde hjulene i gang kommer den norske motebransjen med en bønn til forbrukerne: Kjøp norsk.

– Vi har stort sett kunder innenfor kultursektor, og vi merker dermed virusutbruddet hardt, sier Jostein Wålengen ved Oslo-trykkeriet 10-10 til Melk & Honning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trykkeriet gjør silketrykk, broderi og design for kunder som Henie Onstad, UKS og Black Box. De har også samarbeidet med artister som Cezinando, Gundelach og Jimi Somewhere. 

– Nå forsøker vi å både oppretteholde produksjon – og hjelpe gode formål. Både t-skjorten og longsleeven vil trykkes opp på bestilling, og når våre vanlige driftsutgifter er dekket vil overskuddet doneres til FNs COVID19-innsamling og hjelpearbeid for Moria-evakuering, rundt 150 kroner pr plagg, forteller Jostein.

T-skjorten og longsleeven, begge designet av Eirik Hellebust, er tilgjengelig via trykkeriets nettbutikk, og koster henholdsvis 400 og 500 kroner.

Alle foto: Einar Fuglem

Les også: Motebransjen kaster seg inn i kampen mot koronaviruset