10-10 lager t-skjorter og longsleeve til inntekt for kampen mot coronaviruset

Foto: Einar Fuglem

Oslo-trykkeri med solidaritets-t-skjorter

– Vi har stort sett kunder innenfor kultursektor, og vi merker dermed virusutbruddet hardt.

Koronaviruset har rammet en hel verden, også økonomien. Mens flere butikker her hjemme er påbudt å stenge dørene, lukker andre mer eller mindre frivillig midlertidig – og mange frykter massekonkurser. I et forsøk på å holde hjulene i gang kommer den norske motebransjen med en bønn til forbrukerne: Kjøp norsk.

– Vi har stort sett kunder innenfor kultursektor, og vi merker dermed virusutbruddet hardt, sier Jostein Wålengen ved Oslo-trykkeriet 10-10 til Melk & Honning.

Trykkeriet gjør silketrykk, broderi og design for kunder som Henie Onstad, UKS og Black Box. De har også samarbeidet med artister som Cezinando, Gundelach og Jimi Somewhere. 

– Nå forsøker vi å både oppretteholde produksjon – og hjelpe gode formål. Både t-skjorten og longsleeven vil trykkes opp på bestilling, og når våre vanlige driftsutgifter er dekket vil overskuddet doneres til FNs COVID19-innsamling og hjelpearbeid for Moria-evakuering, rundt 150 kroner pr plagg, forteller Jostein.

T-skjorten og longsleeven, begge designet av Eirik Hellebust, er tilgjengelig via trykkeriets nettbutikk, og koster henholdsvis 400 og 500 kroner.

Alle foto: Einar Fuglem

Les også: Motebransjen kaster seg inn i kampen mot koronaviruset