– Velger ut kandidater basert på deres forretningspotensiale og visjon rundt kreativitet, innovasjon og bærekraft, forteller Elin Carlsen, CEO for Oslo Runway.
Oslo Runway, Norges moteuke, er et konsept i stadig forandring. Siden oppstarten i 2015 har det vært gjennom en del ulike faser med forskjellig fokus. Fra catwalk-heavy til mer presentasjonsbasert, fra fysisk til digitalt og fra sentralisert til spredd utover byen. Det har hett Oslo Runway, deretter vært en del av Oslo Fushion og så gått tilbake til å kun hete Oslo Runway igjen.
Da Melk tok tok tempen på moteuka sammen med et knippe bransjepersonligheter sent i August, påpekte flere hvor viktig det var at den nye generasjonen designere inkluderes på programmet.
Nå lanserer Oslo Runway NEXT som et støtteprogram for å synliggjøre unge, norske motemerkevarer.
Tre kandidater vil bli valgt ut av en programkomité. Disse merkevarene vil gjennom seks måneder få tilgang til erfarne mentorer i den nasjonale motebransjen, med spesialkompetanse innen bærekraft, produksjon, kommunikasjon og merkevarebygging. De vil også få årsmedlemskap i Norwegian Fashion Hub og muligheten til å stille ut sine kolleksjoner under Oslo Runway i august. Dette vil finne sted på et showroom hos F5 Concept Store.
– Oslo Runway sin programkomité velger ut kandidater basert på deres forretningspotensiale og visjon rundt kreativitet, innovasjon og bærekraft, forteller Elin Carlsen, CEO for Oslo Runway i en pressemelding.
Les også: «De-influencing»-bevegelse tar av på sosiale medier
– Jeg er helt sikker på at vi skal finne tre unge, unike motemerker, med interessante visjoner. Disse kan vi løfte frem på Norges viktigste visningsarena for mote og design, og introdusere til anerkjente medier her hjemme, såvel som globalt.
Sunniva Hartgen ble hanket inn som ny Head of Fashion for den norske moteuka i høst. Som mangeårig stylist har hun jobbet med en rekke nyetablerte merkevarer.
– Jeg opplever ofte at nykommere ikke er redde for å leke med ytterpunktene. De er ikke avhengige av å tilfredsstille det kommersielle bildet og leker med nyskapende silhuetter.
Hun håper videre at Oslo Runway NEXT kan være en arena som oppmuntrer til kreativ frihet, og samtidig gir disse motemerkene muligheten til å utvikle seg videre.
Hartgen forteller at målet også å løfte standarden på visningene til unge motemerker, slik at de stiller på lik linje som de godt etablerte aktørene i Norge.
– En sterk identitet handler like mye om en godt gjennomført kolleksjon som en sterk presentasjon – alt fra musikken til valg av lokalet. Det er ingen tvil om at kunst og mote går hånd i hånd, og sammen med Head of Art, Ali Shah Gallefoss, skal vi hjelpe de tre utvalgte motemerkene å kuratere et helhetlig uttrykk som får frem deres identitet.
For å bli vurdert må søkerne vise at de har et innovativt design, en sterk identiet og en bærekraftig tilnærming. Mekevaren må være basert i Norge og helst ha drevet aktivt med handel i mindre enn tre år. Kandidatene må også allerede ha solgt minst én kolleksjon gjennom en grossist eller direkte til kunder. Søknadsportalen er åpen nå og frem til 28. februar.
Oslo Runway NEXT vil kicke i gang moteuka sammen med DS Fashion Talent Award 14. august.
Dette blir en hel visningskveld dedikert til å løfte frem Norges neste motemerker og nye designtalenter dekket av DS Automobiles. De tre utvalgte via Oslo Runway NEXT betaler en egenandel på i overkant 10 000 kroner og er pliktet til å vise frem 15 antrekk.
Talentprisen kårer den aller beste blant avgangselevene ved de norske designskolene KHIO, OsloMet og ESMOD. I fjor var det Margaret Abeshu som gikk av med seieren.
Les også: Gründerne bak Josephine: – Vi ønsker ikke å være «hippe» eller hypertrendy