Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

OSLO RUNWAY: Ekspertpanelet anmelder visningene fra dag 2

VeronicaBVallenes_ss17_033-001

Indigital Images/Oslo Runway

Til de internasjonale streetstyle-fotografenes store forergelse bød værgudene på et gråere, kjøligere og mer regntungt Oslo under Oslo Runways andre og siste dag. Dagen i går endte med en heidundrandes Mardou & Dean-fest i et parkeringshus, men moteeliten trådte likevel opp i dag morges i sine nøye utvalgte antrekk for å få med seg resten av vårkolleksjonene.

Til forskjell fra gårsdagen ble alle de fem kolleksjonene de norske designerne viste presentert i Sentralens marmorsal. Det var hakket mer glissent på benkene under noen av visningene, og en del av de internasjonale journalistene forlot landet midt på dagen i dag. Sikkert for å lade batteriene litt til de andre moteukene kjører i gang som perler på en snor nå.

Les også: OSLO RUNWAY: Vårt ekspertpanel anmelder visningene fra dag 1

Vi har nok en gang forhørt oss med en gjeng moteeksperter i etterkant av hver visning.

De seks utvalgte i dag er i likhet med i går Anders Kemp, journalist i D2, Mette Mortensen, moteredaktør for Costume, Alexandra Sæthran, frilans journalist og motejournalist for Finansavisen og Lars Midtsjø, frilans motejournalist. I tillegg har vi hentet inn kommentarer fra redaktøren for Tableau Paper og Oslo Runway Paper, Tove Sivertsen, og Celine Aagaard, moteblogger og grunnlegger av motenettstedet Envelope.no.

Som nevnt i går ønsker Melk & Honning å publisere disse anmeldelsene for å bidra til at man kan være kritisk og ikke bare klappe hverandre på skuldrene i den norske motebransjen. Dette mener vi må til for at norsk mote skal vokse. I og med at bransjen her til lands fremdeles er meget liten, vil vi holde den enkeltes meninger anonyme.

MOODS OF NORWAY

Desktop20

Indigital Images/Oslo Runway

Moods of Norway ble etablert i 2003 av Peder Børresen og Simen Staalnacke. Siden den gang har merket blitt forbundet med sine mønstrede dresser, stadig humoristiske bruk av norske referanser, spesielt gårdsliv og traktorer, og storslagne, maksimalistiske motevisninger. Ettersom hypen la seg og de knallbongbongete-dressene ble «ut», satte de tilsynelatende i gang en søken etter en ny identitet, og er nå i ferd med å gjøre mange interne forandringer. Den nye kolleksjonen er inspirert av de norske fjellhotellenes gylne æra med en The Grand Budapest Hotel-vri. Nøkkelord er neps, melange, børstede stoffer, ullmikser, mohair og chunky tekstiler, med en fargepalett fra olivengrønn via basisfarger til pudderosa og mørkere bærfarger.

Les også
9 barer vi vil feire 17. mai på

Panelet mener: 

Jeg liker at Moods våger mer enn tidligere og hadde sansen for deres russiskinspirerte styling med kossak og lange knestrømper i skoene.

– Herrekolleksjonen er helt klart det som drar lasset. Her er det fine snitt, mønstre som har blitt nedtonet siden tidligere sesonger og dermed fungerer på et kommersielt plan og veldig anvendelige plagg. Damesiden er absolutt ikke sterk nok. Uttrykket er utdatert, plaggene er intetsigene og rett og slett kjedelige. Her burde gutta prioritere herrekolleksjonen og bare den.

Skulle gjerne sett flere antrekk som det helhvite med layers, strikk og lace up-støvletter. Resten av damekolleksjonen er ikke noe jeg personlig kunne båret.

CHRISTINA LEDANG

Desktop18

Indigital Images/Oslo Runway

Christina Ledangs merke står for Christina Ledang Essentials Always Necessary, og som merkenavnet tilsier ønsker Ledang å lage must-haves for den moderne kvinnen. Klærne er feminine uten å være for søte – hun har selv sagt at hun hverken fasineres eller attraheres av plagg som blir for sukkersøte. Vårkolleksjonen til Ledang er inspirert av 70- og 90-tallets «power dressing». Hun har fortalt at hun ønsker å skape en super woman med lookene hun har laget og å slå et slag for maksimalisme og farger, fordi hun  – som mange andre – er superlei minimalisme. Ledang har spesielt hatt et godt øye til eldre, italienske kvinner med sine utspekulerte antrekk, hårfrisyrer og sminkelooks under prosessen med å lage denne kolleksjonen.

Panelet mener: 

– Jeg tror den 5-årsplanen hennes kommer til å gå helt fint, jeg. Det virker som Ledang har funnet sitt utrykk, noe hun har bevist over de siste årene. Denne kolleksjonen appellerte veldig, spesielt godt likte jeg beltene, som gjorde hele antrekket hakket mer originalt, selv om noe av det var ensfarget.

– Ledang kjører videre på signaturen ved merket nemlig logoen, noe jeg liker godt. Det er ikke så mye nytt, men det gjør ingenting. Jeg elsker skoene, beltene og skjørtene, og liker kombinasjonen av lavendel og rodt. Jeg tror på den kombinasjonen for ss17 også sett hos FWSS i går.

Les også
Dette skjer i Oslo på 17. mai

– De små skjørtene med C.L.E.A.N-logoer var stilige, sendte tankene til Ann-Sofie Bachs design og stadige prints av eget navn og brand. Hele visningen var delt i en sporty – og en mer feminin del. Kjolene var fargerike, minnet imidlertid om ting Ledang har gjort tidligere. Stort pluss for frekk hårstyling og fine smykker.

VERONICA B. VALLENES

Desktop19

Indigital Images/Oslo Runway

Veronica B. Vallenes etablerte sitt selvtitulerte merke i 2009, og har vært fast inventar på Københavns moteuke siden den gang. Hun trakk hjemover med visningen sin under forrige runde av Oslo Runway, og valgte å vise igjen i dag. Vallenes er en motstander av den såkalte «bruk og kast«-kulturen og forsøker å lage elegante, komfortable plagg man kan bruke år ut og år inn. Kolleksjonen hun viste tidligere i dag er full av silke, crepe, plissé, lær, tencel og viskose. Slangeprintene ble laget i samarbeid med Esra Røise.

Panelet mener: 

Jeg liker stilrene Veronica B. Vallenes og hun har lenge vært en personlig favoritt, men jeg savnet nye plagg og overraskelser på catwalken i dag. Vi så mange av de samme plaggene fra forrige sesong – både kimonoen og plissékjolene har blitt vist tidligere med en litt annen styling. Når det er sagt har jeg tro på Vallenes også internasjonalt.

– Veldig berikende at Vallenes vil vise på norsk catwalk, selv om hun blendet godt inn i København. Fin kolleksjon, med et litt strengere uttrykk enn det man vanligvis forbinder med Vallenes – noe jeg applauderte ekstra for. Designet hennes kan av og til framstå litt ensformig. En fin og kvalitetsbevisst basegarderobe for den moderne kvinnen.

– Vallenes begynte visningen med de samme snittene, fargene og materialene hun alltid kjører, dog noen litt smalere silhuetter. Det har nok vært en allmenn oppfatning at merket må utvikle seg mer for å holde på interessen, men så skjedde det – nye farger, nytt dyreprint og nye styles ble presentert. Vi er fremdeles fans av hennes sofistikerte og feminine stil. Og av Bjørgs rå øredobber!

Les også
Jacquemus teamer opp med Nike

ADMIR BATLAK

Desktop21

Indigital Images/Oslo Runway

Admir Batlak startet designmerket Batlak & Selvik med skolevenninnen Charlotte Selvik, før han tok steget ut helt på egenhånd under fullt døpenavn i 2013. Han beskriver seg selv som en designer som drives av det han misliker fremfor det han elsker. Han ser mote som en kunstform og en kanal man kan bruke for å fronte innovative tanker. Kolleksjonen han viste i dag var inspirert av et sterkt behov for å komme seg lengst mulig unna «streetwear helvete», gjennom å få inn magedanser-vibes kombinert med Woodstock-attitude. Jenta han designer for er i følge han selv en kommunist som er på utkikk etter å rekruttere fler.

Panelet mener: 

– Ironi, skarpe snitt og en modig lek med farger og tekstiler. Admir leverte igjen! Han viste en perfekt miks av kommersielle pieces og mer show-vennlige, metalliske styles. Han holder på den måten både interessen til pressen og innkjøperne oppe. Admir tør å skille seg ut og leke med sitt eget uttrykk, fornye seg hver sesong og samtidig holde på sitt DNA. Absolutt et av Oslo Runway sine høydepunkter!

– Above all! Perfeksjon, nerve, integritet og kjærlighet.  

– I can do him! På mange måter følte jeg vi var på et raveparty uten musikk. Virkningsfullt. Batlak bød på en visning med showpieces i spennende materialer inspirert av 90-tallet – noe som vil si at dette ikke er for mannen i gata – men det er heller ikke meningen. Samtidig var det nettopp på gata han viste sin visning nummer to i dag! (Red.anm: Batlak holdt en til visning etter den i Sentralen, i vannkanten på Aker Brygge) Og jeg sitter igjen med Batlak sitt eget slogan fra Catwalken – I can do him!

Maks selvtillit å kjøre catwalk uten musikk, men også litt svulstig? Fremdeles overlegen her hjemme, men ikke for alle. Ekstremt vakre skjørt, skimrende sporty overdeler og sikker fargefølelse. I can do him-skjorta er plagget alle (som var der) vil huske fra Oslo Runway.

(BILDER I SAKEN: Indigital Images/Oslo Runway)

Les også: Topp 10 Insta fra Oslo Runway – del 1

Siste saker

Mest lest nå
Les mer