Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Kaia Gerber er en av modellene under presentasjonen av Simone Rocha x H&M-samarbeidet
Kaia Gerber er blant karakterene som dukker opp i AR.

Om få dager slippes Simone Rocha x H&M-samarbeidet – men catwalken er denne gangen byttet ut med AR

– Dette året har fått oss alle til å tenke nytt og finne nye måter å jobbe og samles på, sier Simone Rocha.

Koronapandemien fortsetter å sette sitt preg på en hel verden. Her hjemme kom det tirsdag nye, strenge retningslinjer for Oslo, mens de nasjonale tiltakene foreløpig holdes as is – inntil videre.

Det siste året har vært tungt for motebransjen, og den nye normalen har tvunget aktører til å tenke nytt om både produksjon og ikke minst presentasjonen av mote.

For hvordan kan man presentere kolleksjoner på en kreativ og kunstnerisk måte, samtidig som man overholder retningslinjene for sosial distansering?

Simone Rocha x H&M-samarbeidet vises frem i AR.
Paloma Elsesser og Rowan Blanchard i Simone Rocha x H&M.

For mange har svaret vært hybride og også heldigitale løsninger slik flere av de internasjonale moteukene nå har sverget til.

Det er også tilfellet når Simone Rocha x H&M-samarbeidet nå presenteres bare dager før kolleksjonen er i butikk.

Simone Rocha x H&M-samarbeidet vises frem i AR.
Laila Gohar

Det var først på nyåret i år at det ble kjent at det er den irske designeren som tar over stafettpinnen som neste gjestedesigner ut. Det skjer etter at det årlige designersamarbeidet er blitt koronautsatt i lang tid.

Presentasjonen, som vanligvis ville foregått der gjestedesigneren har sin base, i dette tilfellet i London der Simone Rocha er stasjonert, er denne gangen heldigital grunnet korona.

Simone Rocha x H&M-samarbeidet vises frem i AR.
Helena Bonham Carter

Arrangementet skal være det første i sitt slag, og er ifølge H&M «en dynamisk måte å bringe kunst, mote og ikoniske personligheter inn i de inviterte gjestenes hjem på ved hjelp av teknologi».

Hadde det bare funket.

Den digitale opplevelsen aktiveres gjennom en bok laget i samarbeid med M/M Paris og den britiske maleren Faye Wei Wei. Fem av hennes malerier presenteres gjennom pop-up-boken. Disse fungerer som bakgrunn til karakterene som dukker opp på sidene via QR-koder for å vise frem kolleksjonen i AR.

Simone Rocha x H&M-samarbeidet vises frem i AR.
Kaia Gerber

Det er Helena Bonham Carter CBE, Barry Keoghan, Francesca Hayward, Kaia Gerber, Rowan Blanchard, Paloma Elsesser, Kelsey Lu, søstrene Laila og Nadia Gohar, Omari Douglas, Djeneba, Jess Maybury, Nancy Andersen, Lily Ashley og Hugo Hamlet fra Voo le Voo, William De Val Darby og Faye Wei Wei , som kommer til live i miniatyrform, bare 10,5 centimeter høye, i sine egne malerier.

Dessverre henger ikke teknologien helt med, og slik det gjerne er med tekniske saker og ting så lugger det når det gjelder. Flere melder om problemer med det AR-baserte arrangementet tirsdag.

Simone Rocha x H&M-samarbeidet vises frem i AR.
Laila og Nadia Gohar

– Dette året har fått oss alle til å tenke nytt og finne nye måter å jobbe og samles på. Jeg er veldig glad for å kunne feire samarbeidet med H&M på en så innovativ måte, ved å bruke den beste AR-teknologien for å bringe en så utrolig rollebesetning direkte inn i gjestenes hjem. Jeg hadde et ønske om at kolleksjonen skulle fremkalle gleden ved å pynte seg og møte familie og venner, og jeg håper denne digitale begivenheten kan gjøre det gjennom et tankevekkende øyeblikk av kunst, skjønnhet, feiring og glede, sier Simone Rocha i en uttalelse.

Simone Rocha x H&M-samarbeidet vises frem i AR.
Barry Keoghan

Simona Rocha x H&M-kolleksjonen lanseres kun online 11. mars.

Foreløpig er kampanjebildene ute. Det samme er bildene fra den digitale presentasjonen som viser kolleksjonen som er designerens første komplette garderobe for hele familien.

Melk & Honning har bedt et knippe norske moteeksperter om å anmelde kolleksjonen. Les deres ærlige mening hos Melk onsdag.

Les også: Digi-Bella er Bella Hadids digitale avatar

Siste saker

Mest lest nå
Les mer