Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Marte Bratberg er blant profilene som fronter den nye kolleksjonen til Pierre Robert
Marte Bratberg er blant profilene som fronter den nye kolleksjonen. Foto: Pierre Robert

Pierre Roberts nye sjefdesigner til Melk: – Vi vil at folk skal kjøpe mindre

Pandemien var tøff for det norske undertøysmerket. Patricia Nazareno forteller om utfordringer, ansvar og bærekraftig innovasjon, i dét de lanserer sin nye kapselkolleksjon.

– Jeg fikk for alvoret øynene opp for Pierre Robert når de gjorde sitt første samarbeid med Hanneli Mustaparta, forteller Patricia Nazareno til Melk & Honning.

Tidligere i år tok hun over som sjefdesigner for det norske undertøysmerket og nå er hennes første kolleksjon ute, som frontes av kjente profiler og influencere som Marte Bratberg, Guri Heli og Felicia Noelle Donkor.

På CVen til Nazareno står jobber for blant andre Tom Wood og Varner-gruppen.

– Det har gitt meg en mye større forståelse for blant annet bærekraft, utforming av kategorier og løpende styring av design og innkjøpsprosessen.

– Erfaringen har gitt meg stor respekt for alle fag som er involvert i et produkt.

Det var i hovedsak bærekraftsaspektet som gjorde Nazareno nysgjerrig på Pierre Robert.

– De var tidlig ut med bærekraftige materialer og pushet seg seg til å tenke videre. Det interesserte og engasjerte meg.

Patricia Nazareno. Foto: Julie Berg

Les også: Motebransjen om årets Oslo Runway

Merket har en over 60 år lang historie, først under navnet Hjemmets produkter og HOME’s AS, før de i 2006 kalte seg Pierre Robert.

Hun mener samarbeidet med Jenny Skavlan har vært blant de viktigste grepene de har gjort. Der fikk de vist at de ikke lenger bare selger underøy, men også plagg i lounge-kategorien.

Hun legger ikke skjul på at pandemien var tøff for Pierre Robert.

– Ja, som det har for alle andre aktører.

– Strømpebuksebehovet forsvant over natten.

Samtidig påpeker Nazareno at de var i den heldige situasjonen at de distribuerer gjennom dagligarebutikker, som holdt åpent hele veien.

– Vi så også en vekst for sportsundertøy og mer komfortable plagg. Anvendelige og behagelige klær som kan brukes både på kontoret og i sofaen er jo det vi fokuserer på. Derfor føler vi at vi har truffet godt i forhold til hva folk har hatt lyst på og behov for nå og de seneste årene.

Nå er målet hennes å videreutvikle merket, uten å forlate grunnpilarene og tradisjonen.

– Fokus på innovasjon gjennom hele verdikjeden. Bærekraft som et grunnleggende element i designprosessen og nye produksjonsmetoder. Fremtidsrettet kundebehov, identitet og relevans er viktig for meg.

Pierre Robert sin nye kapselkolleksjon
Foto: Renate Torseth for Pierre Robert
Felicia Noelle Donkor. Foto: Renate Torseth for Pierre Robert
Marte Bratberg. Foto: Renate Torseth for Pierre Robert

– Det kan kanskje virke selvmotstridende at vi skal selge nye klær for å få folk til å kjøpe mindre nytt, sier Pierre Robert-designeren.

Behovet for klær vil likevel alltid være der, mener hun. Basic plagg som er tett på kroppen og brukes hyppig, må man ifølge henne kjøpe nytt.

– Jeg tror svaret ligger i et sortiment som ikke går ut på dato, med god kvalitet, design og anvendelighet. Og klesindustrien kan ikke bli bærekraftig uten en markant reduksjon i antall nye klær som produseres. Ved å forlenge levetiden på et plagg kan vi bidra til et mer bærekraftig forbruk.

Kapselkolleksjonen som nå er lansert, består av 9 nøkkelplagg, 13 med de ulike fargevariantene.

– Det er designet for å gjøre det lettere å eie færre klær, og ha et mer bevisst forhold til det du allerede har i kleskapet. Ting som er så anvendelige, komfortable og flatterende at du vil bruke dem hver dag, år etter år og som passer til alt.

– Fargeplatten går i sort og ecru, og med innslag av deep taupe og olive green som passer årstiden vi går inn i. De fleste av plaggene er svanemerket merino ull, mens tre plagg består av en ny ullblanding med mer miljøvennlig viskose, Ecovero, og polyester laget av plantebasert råmateriale

Når det gjelder hvilke utfordringer som ligger foran henne, trekker hun frem det at det skjer mye i markedet, noe som tvinger de til å stadig tenke nytt.

– Vi må hele tiden tenke på hvordan vi kan utvikle oss og gjøre ting annerledes.  Jeg tror fremtiden ligger i mer selektive sortiment, tidløshet, bedre kvalitet og fokus på gode materialer. Men heldigvis tar flere brands ansvar og produserer bærekraftige klær nå.

– Som samfunn tror jeg vi trenger kunnskap om verdien av et enkelt klesplagg, uklike materialer, bruksmåter og behov.

Og drømmen?

– Det er å inspirere flest mulig til å ta grønnere valg!

Les også: STILORAMA med Jenny Skavlan: – Kanskje vi har hatt godt av å være støkk med oss selv en stund

Siste saker

Mest lest nå
Les mer