Ny blomstrende pop-up åpner i Oslobukta

Franko Fleur skal tilby et grensesprengene blomsterunivers i trendy, nytt Oslo-område.

Blomstertrenden er nådd nye høyder de siste årene og blitt en viktig del også av motebransjen. Det er tørkede blomster overalt – og motevisninger har for lenge siden adoptert trenden.

It-designeren Jaquemus holdt sin visning i en blomstereng full av lavendel i Frankrike. Virgil Abloh dekket på sin side en hel innendørshall i hvite blomster, da han viste frem sin SS20-kolleksjon under herremoteuka i Paris i juni i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men selv om noe er trendy er det alltid en ny måte å se ting på. Det har gründer Vanessa Bakke vært bevisst på i forkant av åpningen av Franko PÅP i Oslobukta.

Den blomstrende pop-up shoppen åpner dørene i Oslos nye, trendy område i dag.

Les også: Hva er egentlig greia med motebransjens forhold til blomster?

Showroom, verksted og butikk i ett

– Hos Franko PÅP trer du inn i et fargerikt og utradisjonelt blomsterunivers fylt med glede, lidenskap, og et brennende engasjement for å ivareta det rene, vakre, og ærlige uttrykket blomster og planter gir.

Hun har ambisjoner om å leke seg med form og farger – og ikke minst utfordre det tradisjonelle. 

Vi er et showroom, et verksted, og en butikk i ett. Her lager vi produkter og installasjoner som skal ut til kunder og vi jobber med utvikling av nye produkter og sammensetninger.

Hvorfor tror du blomster har blitt så hipt de siste årene?

– Blomster er en stor industri og er noe vi alle setter pris på og ønsker ha rundt oss til enhver tid. Vi ser mange trender som kommer og går, for eksempel tørka blomster som kom veldig tilbake for et par år siden. Selv jobber vi med innovasjon og pusher grenser, mer enn vi bryr oss om trender.

Blomstergamet er tradisjonelt og det er mange regler. Vi liker å bryte de og finne på nye ting.

Nytt og hipt område

Oslobukta er betegnelsen på det nye Bjørvika, og er en samlebetegnelse på alt man finner av kunst, kultur, shopping og mat. Sørenga, Barcode, Bispevika Nord og Munch Brygge er Oslobukta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her satses det stort på nye foretak og det å få til et levende bybilde. Bakke hadde selv tidligere en høy stilling i et stort firma i Barcode, da hun valgte å satse alt på sin store lidenskap og drøm.

– Jeg er veldig inspirert av sterke kvinnelige entreprenører og har alltid drømt om å gjøre det samme. Blomster er noe jeg alltid har drevet med og vært opptatt av. Så endelig kunne jeg slå sammen min drøm og store lidenskap og starte mitt eget firma.

Hun startet Franko Fleur ved siden av full jobb.

– Det har vært litt av en reise, men jeg angrer ikke et sekund. Det føles som fremtiden er blomstrende!

Hvorfor ville du åpne pop-upen i Oslobukta da?

– Etter å ha jobbet her i flere år har jeg sett hvordan det har utviklet seg til å bli et nabolag med et urbant preg og masse god stemning. Det er ingen andre steder i Oslo som hadde passet Franko PÅP bedre.

– Vi er utrolig glade for denne muligheten og gleder oss til å bli en del av de «lokale» i Oslobukta.

Franko PÅP åpner 15. juli.

LES OGSÅ: Korona bidro til å gjøre en fjern drøm virkelighet