Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Norwegian Rain åpner ny butikk i Oslobukta og Paris
Foto: pix_by_smh

Norwegian Rain satser videre i Oslobukta og Paris

Melk & Honning møtte det norske regntøymerket for en 2021-status.

Da Norwegian Rain i fjor fylte 10 år, feiret de det med et spennende klokkecollab og et nytt butikkonsept i København. Koronapandemien satte imidlertid en stopper for at grunnleggerne av merket, Alexander Helle og T-Michael, fikk være med på åpningen.

Merket har fra før flaggskipsbutikker i Bergen, på Paleet i Oslo, Tokyo og Paris. Mens de forrige uke åpnet en helt ny butikk i den franske hovedstaden, åpner de nå dørene til en ny butikk i hippe Oslobukta.

Butikken tar imidlertid over for den på Paleet, som består ut året til leiekontrakten har gått ut. Etter det flyttes butikken i Operagata 34 i Oslobukta til andre siden av gaten, vegg i vegg med Envelope1976.

– Med alle butikkene her med disse fine folkene som driver lidenskapelige konsepter, syntes vi at dette føltes veldig rett, sier Alexander Helle i Norwegian Rain til Melk.

– Bjørvika var det litt kalde stedet man ikke hadde noe behov for å gå til. Oslobukta er derimot et fantastisk sted med kanaler og Venezia-feeling, likevel gjort på en litt norsk måte med Munchmuseet og Deichman-biblioteket, kule lekeapparater for barna og bademuligheter for alle langs hele sjølinjen.

Det var i sommer de (som resten av Oslo) forelsket seg i området.

– Det høres kanskje litt klisjé ut, men etter å ha sittet i vår egen stue i snart to år, føltes det som å komme til utlandet.

Oslobukta er blitt litt av en smeltedigel av norske konsepter, med blant andre Holzweiler, Envelope1976 og snart også Dapper.

Når det gjelder hvem de tror og håper å møte på av kunder i området, er det «de som ser etter kvalitet i både design og funksjon».

– Vi er utrolig glade for at området er blitt et sted for alle. Både for turister og lokale Oslobeboere.

Den nye butikken deres vil kombinere T-Michael og Norwegian Rain med galleri med kunst, blant annet fra Ghana og ellers i Afrika, som er en scene som vokser veldig, ifølge Helle.

– Det tror vi kan være litt berikende for dette området.

For Norwegian Rain sin del er dette et naturlig steg, også fordi T-Michael opprinnelig er fra Ghana.

– Med vår fascinasjon for Japan i tillegg, så har vi dette trianglet med Ghana, Japan og Norge.

Butikken deres vil også blant annet selge håndlaget keramikk fra en japansk keramiker.

I likhet med butikken på Paleet, vil det også i den nye butikken være japanske teseremonier. Disse holdes av Yasuko Oki, som også jobber med blomster og den japanske teknikken Hanakubari, som kombinerer oppsatser med naturmaterialer.

Akkurat som flaggskipsbutikkene i Bergen, Paris og Tokyo, er også den nye butikken i Oslobukta laget i samarbeid med Fjordfiesta. De tar vare på og tilgjengeliggjør norske møbelikoner fra 50- og 60-tallet, i fin harmoni med design fra den nye generasjonen av norske møbeldesignere.

– Vi plukker ut ting vi har veldig sansen for.

Norwegian Rain i Paris
Den nye flaggskipsbutikken i Paris. Foto: pix_by_smh

Etter 19 måneder med koronapandemi, bestemte Norwegian Rain seg for å bytte butikklokale i Paris. Merket brukte fire måneder på å pusse opp sitt nye flaggskip, som strekker seg over tre etasjer. Kjelleren har de formet som en japansk hage.

– En hage hvor Japan møter Norge, som bare er der for å gi ro når man trenger en pause fra alt kaoset i Paris.

For ett år siden lanserte Norwegian Rain også et nytt butikkonsept i København – uten lager – et konsept de har døpt Compact Stores. Her skulle man kunne scanne QR-koder for å få all informasjon om plaggene, for så å bestille og få varene levert på døren.

Alexander Helle og T-Michael
Alexander Helle og T-Michael i kjelleren i Paris-butikken – en japanske hage hvor man kan finne roen. Foto: pix_by_smh

– Vi startet med konseptet og signerte før det smalt med koronapandemien. Så det har egentlig vært stengt store deler av tiden. Danmark var mye lenger koronastengt i lockdown enn Norge, sier han og fortsetter;

– Konseptet er så bra at vi måtte innse at vi måtte ta en liten pause, så vi ikke bare drenerer ut all cashen.

Neste uke skal duoen tilbake til København for å sjekke ut mulige lokasjoner for et par nye compact-stores.

– Vi er veldig bevisste på at konseptet definitivt har noe for seg, og at at det helt sikkert må tweakes på noen runder.

Hvordan da? 

– Det er den balansen når man skal lage noe. Man skal ikke være for progressiv, for da er det ingen som tør å benytte seg av tjenestene. Dette er et showroom som møter nettbutikk og vanlig butikk. Det er ingen lager og man må scanne en QR-kode for at det i det hele tatt skal skje noe. Så deler av reisen skjer på mobilen.

Uten lager unngår Norwegian Rain også overproduksjon.

– Dette handler like mye om å prøve et nytt konsept som både vi og andre kan se verdien av. Så vi som bransje kan klare å ikke ende opp som verdens mest forurensende bransje. Vi må tilbake til da man i større grad lagde det man trengte. Klær og mote vil man alltid trenge, men den industrielle revolusjonen og den frie markedsøkonomien har gått for langt med for mye profittering uten å prise inn belastningen på kloden vår.

Hvilke andre byer drømmer dere om å åpne butikker i?

– Nå har vi fire flaggskipsbutikker, og vi tenker at vi ikke skal lage så mange flere. Nå har vi forankring, og skal vi utvide utover det, kan det være interessant med disse små bitene av universet vårt gjennom compact-stores. Et skalerbart og lite kapitalintensivt konsept som kan rulles ut globalt uten at vi trenger å gjøre store investeringer.

Merket kan imidlertid røpe at de snart skal til Barcelona for å prøve ut konseptet sitt på et hotell der med kunstfokus.

Til tross for at koronapandemien stadig henger over oss som en mer eller mindre grå sky, satser Norwegian Rain videre. Men hvordan er det å åpne nye butikker nå versus i fjor på denne tiden?

– Vi har åpnet tre etasjer i Paris som fra utsiden kan se magisk ut, og så i Oslobukta uken etter. Det er nok fort gjort å tenke at ‘nå er normalen her igjen’ og alt går på skinner. Men det gjør det virkelig ikke.

– Jeg leser i avisen at det aldri har gått bedre for den ene bedriften etter den andre. Det er inspirerende på ett nivå, men samtidig demotiverende når man ser at nei, salget er ikke tilbake. Folk er ikke i rutinene sine, de sitter fremdeles på hjemmekontor og færre kunder kommer innom butikkene.

Norwegian Rain i Paris
Vakre detaljer fra Paris-butikken. Foto: pix_by_smh

Med materialer fra Japan og produksjon i Polen, har koronapandemien også vært logistikkmessig utfordrende.

– Frakten er uforutsigbar, tar dobbelt så lang tid og den har tredoblet seg i pris. Det gjør at man ikke vet når man får varene sine. Det er også forsinkelser på frakt og fra leverandører. Det gir utslag – og har bidratt til at vi i 2020 ikke klarte å nå vårt regnskapsmessige mål om å være tilbake i pluss.

– Når det er sagt, har vi alle vært gjennom en periode som verden ikke har sett maken til i nyere tid, og det at vi tok grep nesten umiddelbart har minimert tapene forbundet med pandemien. Det er vi veldig fornøyd med.

Høstkolleksjonen deres kommer først neste uke – noe som er ganske så sent.

– Vi ser at handelen vokser, men vi er ikke i nærheten av en normalsituasjon enda. Det er viktig å huske på når vi tar stegene tilbake. Selv om vi gunner på nå, så handler det om å komme seg ut av den hengemyra markedet har vært i de siste 19 månedene, og tilrettelegge for fremtiden. Det har vært en tøff periode å stå i, men vi er optimistiske og kjenner energien rundt oss er på vei tilbake på alle nivåer. Det føles veldig godt.

Les også: Stjerna valgte norsk mote: – Surrealistisk, sier designeren

Siste saker

Mest lest nå
Les mer