Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bilder: Stine Heyerdahl

Norske Qomo åpner sin andre butikk på Oslos største kjøpesenter

– Føles helt riktig å gjøre dette nå.

Fusjonskonseptet Qomo, som mikser mote, interiør og livsstil i samme butikk, har ligget i Torggata i fem år.

Mens koronaviruset fremdeles preger store deler av verden, motebransjen står på halv tolv og retail har hatt nok et tøft halvår, åpner grunnleggerne nå butikk nummer to på Storo Storsenter i Oslo.

Les også: Opptur for Bergensbasert sneakersbutikk

Var bekymret

– Man tenker kanskje at det er risikabelt å starte opp noe nytt i den krisen vi nå har vært en del av, og nettopp derfor er det ikke så mange som tør å satse nå. Men kundestrømmen er tilbake til normalt igjen i Torggata, forteller medeier Kaja Sæther til Melk & Honning.

– Med både varepakken og konseptet til Qomo, plassert på Oslos største kjøpesenter, føles det helt riktig å gjøre dette nå.

Hun står sammen med Bente Johnsen, Chris Fredriksen, og styreleder May Helen Medalen bak konseptet.

Sæther legger ikke skjul på at de en stund var veldig bekymret, fordi ingen visste hva utfallet av pandemien ville bli.

– Vi holdt Torggata-butikken stengt i to, tre uker og hadde reduserte åpningstider en god stund i etterkant av det. Alle ansatte ble helt eller delvis permitterte i en periode, noe som var nødvendig for at alt skulle gå rundt der og da.

– Takket være leverandørene og deres forståelse, i tillegg til krisepakken fra regjeringen, samt en god økning i butikk de siste månedene, har vi kommet veldig godt ut av det hele. Det er vi selvfølgelig veldig takknemlige for!

Sterke brands

Qomo på Storo Storsenter har et liknende konsept som butikken i Torggata, men med noen visuelle oppgraderinger og endringer i varepakken. Fokuset er fremdeles på skandinaviske motemerker.

Les også
Fra norsk tradisjon til innovasjon

– Vi føler vi har fått med oss mange sterke brands. En god miks mellom urbant og feminint, rett og slett, sier Sæther.

Per nå henger blant annet Ganni, Les Coyotes de Paris, Hasla, Hvisk, Faithfull the Brand, Rodebjer og Komono i den nye butikken.

Sæther ønsker ikke å gå ut med konkrete økonomiske mål for tiden fremover, men kan fortelle at nettbutikken de lanserte i juni nå står for omtrent 20 prosent av omsetningen.

– Men vi tror at Storo kommer til å omsette betydelig mer enn butikken vår i Torggata. 

– I tillegg vil vi få et mye større utvalg i nettbutikken, som sannsynligvis gjør at omsetningen også der vil øke.

Les også: Samler bærekraftige merker i ny norsk nettbutikk

Siste saker

Mest lest nå
Les mer