Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
pas passé
Anette Ousdal og Erica Mathiesen. Foto: Chris Casp

Norske Pas Passé: – Blir fortsatt helt amazed når noen kjøper et plagg fra oss

Melk & Honning besøkte damene bak redesignmerket Pas Passé i det nye studioet deres.

Det har gått slag i slag for norske Pas Passé siden lanseringen høsten 2020.

Mens den første blazerkolleksjonen ble solgt ut på to dager med kø ut av lokalet, lanserte redesignmerket en julebordskolleksjon et par måneder senere, en brudekolleksjon den påfølgende våren og en hot girl summer-kolleksjon i fjor sommer.

Den nye kolleksjonen deres Pose er inspirert av Netflix-serien med samme navn og LGBTQ-scenen i New York på 80- og 90-tallet.

– Serien hadde mange antrekk med mye frynser, perler og strass som vi syntes var veldig kult, sier Anette Ousdal og Erica Mathiesen i Pas Passé til Melk & Honning.

På de hjemmelagde klesstativene spraylakkert med gullmaling, henger blazer på blazer i nøytrale farger, ispedd knallfarger som turkise og lilla frynser og glitrende knapper.

pas passé
Blazere i fleng. Foto: Chris Casp

– Vi syntes serien med tema som transgender og andre typer kjønnsnormiteter var inspirerende. Det i tillegg til moten fra den tiden der et plagg kunne brukes av hvem som helst og på mange måter, fortsetter de.

De ville sette en liten pekepinn på at klærne de redesigner kan brukes av både kvinner og menn.

Jarle Bernhoft brukte en av jakkene til Pas Passé da han opptrådte under NRK-innsamlingskonserten til støtte for Ukraina nylig.

Da var han iført en redesignet blazer, hvor jentene hadde sydd på frynser og byttet ut knappene.

anette og erica
Merket har endelig fått seg sitt helt egne studio. Foto: Chris Casp

– Det er mange menn som har kjøpt, lånt og brukt jakkene våre, og flere menn har kjøpt noe til seg selv i nettbutikken vår. Det er en ny trend vi ser, og noe vi synes er veldig kult. Da føler vi at vi har nådd frem med det vi ville.

I desember skiftet de lokasjon fra et studio i en kjeller på Ruseløkka, til nytt og fresht lokale på Grünerløkka. Det var litt av en prosess, ifølge dem selv.

erica og anette
Erica Mathiesen og Anette Ousdal. Foto: Chris Casp

– Vi lette kjempe lenge etter kontorer, og kom over dette etter et halvt år. Vi ville ha det på bakkeplan med store vinduer, så vi kunne ha butikk. Og det måtte være på Grünerløkka – men ikke midt i Markveien, for vi skal ikke være en sånn type butikk som har åpent hver eneste dag. Og det måtte være innenfor et visst budsjett.

Les også
STILORAMA: Adrian Amara

Med slitte linoleumsgulv og mørkerøde gardiner foran vinduene, måtte det en solid dose fantasi til for å klare å se for seg sluttresultatet i det nye lokalet. Den rause takhøyden og store vinduer fra gulv til tak hjalp på.

– Vi har funnet alt av interiør på Finn.no og vært sånne gærne damer som kjører rundt for å hente ting. Også har vi redesignet taklampene – for de var egentlig ganske stygge, ler de.

Duoen utelukker ikke å kanskje begynne med redesign av interiør også.

Midt i det rosa rommet med taklamper dekorert med frynser, står et rosa bord, som ifølge den gamle damen som solgte det hadde tilhørt en skipsreder. Oppå det massive bordet står det vaser med friske blomster, glass og små tekopper – alt vintage og brukt.

redesign
Studioet er et friskt pust i Christies gate på Grünerløkka. Foto: Melk & Honning

– Det er digg å ha studio et sted hvor det er litt liv, med tanke på et ungt og kult miljø og mye vintagebutikker. Det er her det skjer mest i byen. Frogner er veldig vakkert, men stille. Og i sentrum er det mye trafikk og umulig å få parkert.

Rundt omkring i lokalet ligger det også vintage smykker nøysomt dandert, imellom Ericas egendesignede smykker gjennom merket Miss Mathiesen.

– Vi har hatt vintage smykker i tankene hele tiden og funnet en del kult. Vi redesigner noe av det, som brosjer kjøpt på antikkmarkeder i Mexico, hvor vi har satt på vintage halskjeder.

Blazere er en soleklar favoritt som de vil fortsette å redesigne fremover. Både fordi det finnes så mange av dem der ute, og fordi det er en trend som vil fortsette, ifølge de to.

– Vi har også snakket om en ny sommerkolleksjon. Til kolleksjonen i fjor sommer kjøpte vi inn heklede duker som vi lagde kjoler og topper av. Da forsvant alt.

I tillegg kan duoen røpe at de har et stort prosjekt på gang i september, «hvor de jobber med flere norske designere». Mer kan de imidlertid ikke si.

Pas Passé redesigner også for privatpersoner som skal stå brud. De synes det er gøy å source materialer og plagg på vegne av noen.

– Vi har lyst til å fortsette å inspirere folk til å kjøpe brukt, pimpe det opp og se potensialet i det som allerede er produsert.

Les også
Er vifter sommerens heteste tilbehør?

Da de lanserte brudekolleksjonen sin for et år siden, fant de materialer på sorteringsanlegget til Fretex.

Pas Passe lanserer brudekjolleksjon
Fra den forrige brudekolleksjonen. Foto: Joe Urrutia

– Da var vi der alene og hadde god tid. Nylig var vi på brudedagen til Fretex, hvor det var mange som skulle stå brud. Da var vi som Monica og Rachel i den scenen fra Friends når de leter panisk etter brudekjole.

Mens vi sitter i studioet, tikker det inn en melding til jentene om salg av en av blazerne deres.

– Det er gøy. Jeg blir fortsatt helt amazed når noen kjøper et plagg fra oss, sier Erica og fortsetter;

pas passé
– Vi hadde en fargekode for studio som var rosa og kongeblått, sier Erica. Foto: Chris Casp

– Forrige uke var jeg i London og så noen med frynser på inne på Hamleys. Det viste seg å være en blazer designet av oss.

– Og en venninne i New York som har kjøpt klær av oss er blitt stoppet på gata der og spurt om hvilket merke hun har på seg, legger Anette til.

Om ikke for redesign, så synes de det i hvert fall er en stor interesse for vintage om dagen.

– Det er ikke mange år siden noen av vennene mine aldri ville gått inn på Fretex, så det har vært et stort skifte, sier Erica.

– Folk begynner å skjønne at man ikke trenger å være veldig flink til å sy for å endre på klær, som å bytte knapper eller sette på brosjer, legger Anette til.

pas passé
– Vi liker ikke å følge trender slavisk, sier Anette og Erica. Foto: Chris Casp

De to går ikke etter merkelapper, men heller etter tekstiler og kvaliteten på stoffene. Heller ikke størrelsen eller formen på plagget har noe å si, for det endrer de på uansett.

– Det er alltid morsomt å se når noe er laget i Norge eller Italia, eller å finne klær hvor det står navn, adresse og telefonnummer på. Eller en kvittering i lomma – plaggene har hatt et liv, og det er veldig gøy å tenke på.

krager
Disse kragene fra mormoren til Anette trenger ikke nødvendigvis å være krager, men kan bli til ermer på en bluse. Foto: Melk & Honning

I desember annonserte Pas Passé at de skulle starte opp utleie. Hvordan har det gått?

– Det ble lansert under den tredje lockdownen, så det var dårlig timing og det hele ble lagt litt på is. Norge er heller ikke helt klare for utleie, det er mye større i utlandet.

– Det vi ville leie ut er klær som er litt spesielle som man bruker ved anledninger som bryllup og fest. Det var det ingen som skulle på i vinter.

Les også
13 dreamy hoteller i Europa

Det har ikke helt vært den beste timingen for Pas Passé. Da merket lanserte partykolleksjon, fikk Norge sin første skjenkestopp. Og da de lanserte brudekolleksjonen sin, giftet ikke folk seg.

pas passe
Fra partykolleksjonen. Foto: Ida Angvik

– Det har vært lockdown ved hver lansering, og en skikkelig koronareise. Vi endte jo opp med å kalle partykolleksjonen vår for The Lonely Partygirl, sier Anette lattermildt.

Heller ikke det at privatpersoner kunne leie ut egne vintageplagg gjennom Pas Passé gikk som planlagt.

– Det har ikke vært så mye respons på det, så vi fokuserer litt på andre ting heller. Vi er veldig keen på å gjøre et stunt og sette i gang det prosjektet ved at et par kjente personer i Norge kan leie ut noen kule deler av sin vintagegarderobe, sier Erica.

– Vi har masse planer, men det kommer an på penger, tid og om folk er klare for det.

De legger heller ikke skjul på at det har vært utfordrende å både være en liten aktør og selge på nett.

pas passé
Pas Passé er glade i å redesigne blazere. Foto: Chris Casp

– Det er mange store aktører som bruker mye penger på reklame og bilder. Og det koster å ta egne produktbilder.

– Vi prøver å gjøre alt selv. Målet er å komme dit at vi kan ha en liten filmsnutt på hvert plagg, slik at man får mer inntrykk av plagget.

Mens Anette jobber som konsulent for bedrifter innen PR, kommunikasjon og sosiale medier i tillegg til å gjøre hår, make-up og styling, har Erica smykkemerket Miss Mathiesen, i tillegg til å frilanse som skribent og journalist.

– Vi drømmer om å kunne leve av dette. For at vi skal tjene penger må vi speede opp produksjonen, men det er det kun vi to som gjør – og da må vi legge mer tid i det. Og flere ting må på plass før vi er der.

– Som mer oppgradert tech, og å finne ut hvordan vi kan få tak i varer fra privatpersoner. For mange sitter på masse plagg som bare ligger på loftet. Hvis vi hadde satset og bare gjort dette, hadde vi nok fått det til.

Les også: Nå lanseres det norske merket hos it-butikk i Oslobukta

Siste saker

Mest lest nå
Les mer