Bilde fra Woolit x Flesh-samarbeidet. Foto: Malin Molden

Norske Malin viser under moteuka i Paris

– Vi tullet litt med tanken på det at Per Spook erobret Paris med strikk, og tenkte at vi måtte prøve å gjøre det samme!

Med merket Flesh har den norske designeren Malin Molden bragt kitchy, knallbongbong-vibbete maksimalisme inn i det ellers minimalistiske skandinaviske motelandskapet.

Referansene den tidligere Esmod-studenten forsyner seg av er mange, karakterene hun bruker i designet er gjerne overraskende, enten det er karikaturer av Trump, Putin eller Kim Jong-Un, og paletten in your face.

I vår innledet Molden et samarbeid med Woolit – et byrå for strikkebestillinger.

Nå vises resultatet av samarbeidet frem i et showroom midt i Paris, under moteuka.

Les også: Norges nye designtalenter: Malin Molden

Stressa av strikking

Teamet bak Woolit tok kontakt med Molden rundt påsketider etter å ha lest et intervju med henne. De ønsket å vite mer om hvordan livet til en fersk designer var samt å utforske muligheten for å bygge hverandre opp gjennom et felles samarbeid.

Molden hadde en drøm om å gjøre et dypdykk i studiet «knitwear» i England etter Esmod-studiene, men valgte å utsette det for å fokusere på andre ting. Med Woolit bød sjansen seg til å utforske strikk likevel.

– Det var tydelig at de ønsket å eksperimentere litt i forhold til markedet de har pleid å rette seg mot. Det er en stor ære for meg å få lov til å prøve meg innenfor noe jeg ikke er så kjent med, med god kunnskap og veiledning fra dyktige fagfolk, forteller Molden til Melk & Honning.

– Det faktum at man faktisk skaper selve materialet eller stoffet mens man jobber er jo utrolig spennende, synes jeg. Det gir en så mange muligheter til å eksperimentere både med gamle og nye teknikker.

Hun innrømmer riktignok at hun blir noe stresset av nettopp denne håndverksbiten.

– Selv er jeg jo mer kjent med stoff og får helt hodepine av de utallige garnkvalitetene, mønstrene og oppskriftene. Derfor ble jeg skikkelig glad da jeg skjønte at Woolit sine strikkere kunne gjøre strikkejobben for meg, ut fra tegningene mine.

Se dette innlegget på Instagram

PARIS || Last prep before the storm. Spesial thanks to @camillagrindlarsen, @tyttredal & @adamsoysaucy 🌾✨ #fleshofficial #SS20———————————————————————— Please stop by if your in town during PFW at @imonishowroomparis. The studio is at 242 rue de Rivoli, 75001 Paris.—————————————————————————— #indyamooreandthegardenofevil #designersinoslo #paris #snobshots #parisshowroom #imonishowroomparis #fashion #streetstyle #genderlessclothing #genderless #fashionphotography #fashiongram #photography #pfw #photooftheday #instadaily #pauseshot #lookoftheday #art #fashionkiller #pride #malinmolden #portraitmood #queer #editorialphotography #fashioneditorial #parisfashionweek

Et innlegg delt av FLESH Official (@flesh.official)

«BBQ with Lucifer»

Inspirasjonen bak kolleksjonen Molden har laget sammen med Woolit er Per Spook.

– Ja, vi tullet litt med tanken på det at Per Spook erobret Paris med strikk, og tenkte at vi måtte prøve å gjøre det samme! Den som intet våger, intet vinner, right?!

Hun har også, slik hun har som tradisjon, gitt de strikkede plaggene svært kreative navn: BBQ with Lucifer og Weird Mood Swings.

– Inspirasjonen bak navnene er en krysning mellom trans-aktivisme, art new-hoe (fransk Art Nouveau) og Miley Cyrus’ Mothers Daughter. Jeg er superfascinert av folk som tar valget om å skifte kjønn, og ble rørt av historien til en venninne som fortalte om sitt ønske om «å bare føle seg vel i egen kropp».

– Det er et fysisk og økonomisk helvete å skifte kjønn, og jeg applauderer folk som tar beslutningen om å bli sitt sanne jeg. Musen for denne kolleksjonen er Indya Moore, en aktivist som spiller rollen Angel i serien Pose fra HBO, der de skildrer hvordan det å være transperson både er himmel og helvete.

Sammen med de strikkede plaggene vises også andre plagg fra Moldens femte kolleksjon #IndyaMooreandthegardenofEvil.

– Dette er plagg vi har samplet in-house i Oslo og produserte artikler i England. Jeg har på sett og vis forsøkt å forenkle designet litt med tanke på eventuelt salg i Paris, og skapt noe jeg selv mener er mer anvendelig enn det jeg har gjort tidligere sesonger.

– Vi har noen killer badedrakter og turtlenecks som jeg håper kommer til å selge som varmt hvetebrød. Merkets estetikk har virkelig begynt å «marinere». Nå føler jeg det er i ferd med å ta skikkelig form.

Bilder fra Woolit x Flesh-samarbeidet – Foto: Malin Molden

«Trøkker» til i Paris

Hva håper du egentlig å oppnå i Paris?

– Det er klart at jeg håper å knytte noen nyttige bånd med ulike interessante, internasjonale magasiner, stylister og – om jeg ikke er helt urealistisk her – også innkjøpere. Jeg føler meg virkelig i mitt ess når jeg fronter hjertebarnet mitt.

– Det har vært helt uvirkelig fint å få benytte meg av denne sjansen, mye takket være samarbeidet med både Woolit og DOGA med deres stønad til unge kreative.

Moldens design kan du få med deg til og med 4. oktober i Imoni Showroom i Paris. De strikkede plaggene kan bestilles gjennom Woolit sine hjemmesider.

– Det absolutt vakreste er at plaggene vi har kreert har vist seg å bli en stor hit i showroomet. Vi hadde et ønske om å fremme norsk håndverk i utlandet, og jeg må si jeg synes vi absolutt «trøkker til» her i Paris.

Les også: Gründer-duo bak norsk motebutikk går hver til sitt