Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Lieu le
Foto: Lieu Le

Norske Lieu Le gikk fra internship hos Victoria Beckham til eget klesmerke

Og takket nei til ikoniske Celine.

I kjølvannet av koronapandemien har mange våget å følge drømmen og satse. Fra dette Oslo-baserte markedet som nå har åpnet popup-butikk, til disse fem norske up-and-coming Instagram-merkene.

Lieu Le er en norsk klesdesigner med røtter fra Vietnam. Etter å ha jobbet som designer i den internasjonale motebransjen i flere år, lanserer hun nå sitt eget selvtitulerte merke.

Nylig viste hun sin første kolleksjon under motemessen CIFF i København.

– Jeg har lenge ønsket å starte noe eget, men var ikke helt sikker på akkurat hva. Etter studiene ville jeg ha mer arbeidserfaring og forståelse for hvilken type klesmerke jeg ønsket å starte, sier Lieu Le til Melk & Honning.

Designeren har en bachelor i klesdesign, hvorav hun tilbrakte to år ved anerkjente Teko og Via University College i Danmark, og sisteåret ved London College of Fashion i 2015.

lieu le
Ideen om merket startet så smått i 2017, med tegninger og en businessplan. Foto: David Hyde. HMUA: Ayaka Eguchi. Modell: Maggie Menghan Chen

I høst begynte Lieu Le på en mastergrad i design ved Kunsthøgskolen i Oslo, med spesialisering innenfor klesdesign og kostyme.

– Jeg synes dette er en god måte å arbeide med klesmerket fremover på, og samtidig utvikle meg selv kunstnerisk og innovativt, fortsetter hun.

Karrieren startet hun først i ulike highend- og independent motemerker i pulserende London.

– Etter studiene hadde jeg blant annet internships hos Cottweiler og Victoria Beckham. Senere fikk jeg et internshiptilbud hos Celine, men takket heller ja til en designstilling hos Rains.

Etter det arbeidet Lieu Le som designer for Juicy Couture og Fila i Storbritannia. Sommeren 2020 kom hun tilbake til Norge, hvor hun fortsatte å arbeide for Juicy Couture for en periode.

– Det å arbeide som en designer for et annet merke fulltid ga lite tid og rom for egne prosjekter. Under pandemien plukket jeg opp egne prosjekter igjen, og det var først ment som noe jeg skulle arbeide med innimellom for å holde meg selv kreativ og aktiv.

Til slutt fant hun svaret og ble mer selvsikker på hva hun ønsker med Lieu Le.

Les også
Temu-opprør har fått 15.000 signaturer - Vil endre regelverket

– For meg er klesdesign en kunst. Selv om det fortsatt ikke blir betraktet som en kunstform alle steder, er jeg glad for at vi ser en begynnelse. Planen er å presentere kolleksjone på en mer «utradisjonelt» vis ved å eksempelvis blende kunst, dans og performance art.

Tidligere i år deltok hun i gruppeutstillingen Artwear kuratert av Sorgenfri og Oslo Runway.

– Jeg synes det er helt fantastisk at Sorgenfri pusher og jobber med å fremme klær og tekstil som en kunstform. Og jeg håper vi ser flere plattformer som støtter dette i fremtiden, fra kunstgallerier til statlig støtte. 

lieu le
Merket tilbyr både personlig tilpasning av plagg og reparasjon. Foto: David Hyde. HMUA: Ayaka Eguchi. Modell: Maggie Menghan Chen

– Enten er man ikke kommersiell nok, eller ikke kunstnerisk nok, men hva med noe midt i mellom? 

Lieu Le er ifølge designeren selv et slow-fashion brand med bærekraft og tidløshet i fokus. Merket jobber utenfor den typiske motekalenderen, med kolleksjoner som lanseres etter behov. De er delt i to linjer; Capsule og Lounge.

Mens Capsule er konseptuelle plagg laget på bestilling in-house i Oslo med materialer som naturfarget silke og resirkulert nylon, er sistnevnte en kommersiell linje produsert med en såkalt Gots-sertifisert fabrikk i Kina.

– Det betyr at fibrene er økologisk dyrket og at tekstilene oppfyller miljø- og helsekrav gjennom hele produksjonsprosessen. Sosiale kriterier og sikkerhet for arbeidere er også inkludert i kravene. 

lieu le
– Drømmen er at Lieu Le skal bli en del av et tverrfaglig kollektiv med andre kreative, sier designeren. Foto: Privat

– Det er allerede så mange klesmerker, at det noen ganger blir nesten ironisk å starte enda et nytt klesmerke. Jeg håper motebildet endrer seg fremover og at flere og flere verdsetter klær som er tilpasset og laget i høy kvalitet, fremfor fast fashion. 

Erfaringen hennes hos de ulike motemerkene har gitt henne et innblikk i hva som ikke er bærekraftig.

– Bare det å se hvor mye søppel som ble kastet hver dag og akkumulert av alle ansatte totalt, fikk meg til å tenke «hvor blir dette av?». Eller kolleksjoner som ikke blir solgt, men heller ikke donert videre eller gitt til ansatte. Men som blir kastet og brent. Det gjorde at jeg fikk virkelig vondt inni meg. 

Les også
Antonietta: Italiensk nykommer på Briskeby

– Selvsagt er det umulig å være 100 prosent bærekraftig, men målet er å gjøre det på en så god måte som man kan. Fra det helhetlige bildet til små detaljer som å bruke miljøvennlig emballasje og branding.  

Lieu Le inkluderer også asiatisk filosofi og mindfullness i merket.

– Begge foreldrene mine var båtflyktninger fra Vietnam på 80-tallet og flyktet til Hong Kong, hvor jeg ble født. Da vi immigrerte til Norge var jeg ett år, og de brakte med seg både vietnamesisk og kantonesisk kultur, forteller Lieu Le.

– Jeg vokste opp i et buddhistisk hjem og det ble naturlig at klesmerket mitt fikk innflytelse fra buddhisme og vietnamesisk folketro. Men også fra andre asiatiske filosofier som taoisme og zen buddhisme.

Hun forteller at animisme er en del av vietnamesisk folketro – en oppfatning om at alt i naturen har en sjel.

– På samme måte tenker jeg at det man kjøper også har en sjel. Dermed vil man ha en mer medfølende holdning mot det man eier. Og ta bedre vare på klesplaggene slik at de vil vare lenger, og kanskje til og med gis videre til neste generasjon. At plaggene er noe verdifullt som man må ta vare på.

lieu le
I Capsule-kolleksjonen er noen av plaggene naturlig farget med gurkemeie, som siden tidenes morgen skal ha blitt brukt til healing. Fotoshooten er laget med bevegelser fra yoga og taichi. Foto: David Hyde. HMUA: Ayaka Eguchi. Modell: Maggie Menghan Chen

Lieu Le lar seg også inspirere av både dans og streetwar.

– Jeg har alltid vært fascinert over den kombinasjonen av å observere hvordan kroppen og klesplagg, tekstil og materiale beveger seg sammen med musikk. Det er noe jeg syns er veldig vakkert.

Funker det egentlig å mikse street- og dancewear med loungewear, som er til for å slappe av i?

– Det virker som to helt ulike verdener, noe som gjør at de tiltrekker hverandre. Jeg har selv vært en veldig aktiv person, men de siste årene har jeg hatt utmattelse. I tillegg har det vært pandemi – noe som har gjort at jeg har valgt en roligere livsstil.

Les også
Parfyme-guide: våre favorittdufter for kvinner og menn akkurat nå

– Og dette ble også en innflytelse i klesmerket. Kontrasten mellom fast pace living versus slow living. Konseptet er litt som Yin & Yang, som utfyller hverandre og heller ikke kan eksistere uten hverandre, for å skape den riktige harmonien. Denne kombinasjonen er en måte å minne forbrukeren på balanse i hverdagen.

Les også: Nå åpner det Bergen-baserte merket sin første butikk

Siste saker

Mest lest nå
Les mer